Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-05-25, 10:26
Medlem
En ny bil år 1970 kostade medel 60.000:- och medianlönen 8000:- (dvs 7,5 gånger månadslönen)
En ny bil år 2024 kostar medel 550.000:- och medianlönen 34.000:- (dvs 16 gånger månadslönen)

Inflation urholkar all ekonomi och gör befolkningen fattigare och således finns färre ens möjliga köpare. Vad gör då bolag när det går sämre att sälja.. jo de höjer priserna ännu mer för att försöka ta igen inkomstförlusten ett moment22 där företag har någon form av indirekt självskadebeteende.

Hade bolag istället höjt lönerna kollektivt för hela befolkningen så hade prisstegringen stannat upp, fler möjliga köpare och således skulle även företagen gå med bättre vinst. (Låter rätt galet va men att göra tvärtemot är lösningen för företag.. de måste göra det kollektivt för hela brädet, inte bara de få i lönetoppen utan medel/arbetarklassen som är främsta konsumenter av prylar, saker, och allt däromkring. Dom som är konsumenter av ”onödiga” prylar, rika investerar och flyttar ifrån landet.
Citera
2024-05-25, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjoflo
Ville ha en transportbil med 4wd men nöjde mig med en laddhybrid bensin som slutade på ungefär samma pris, men tråkigare bil.

Inget stoppar dig från att köpa t.ex en Ford f150, lägre skatt än de 2k i månaden du nämnde också.
Citera
2024-05-25, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sunray
Får och får.. Volvo har väl tagit det fantastiskt korkade beslutet att sluta tillverka diesel och bensindrivna bilar

Det är diesel man lägger ner, ingen köper det heller så inte konstigt att man gör det.

Finns några snöflingor kvar som vill ha en diesel men i stort är marknaden där död, i USA är det under 1% som köper diesel.
Citera
2024-05-25, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrOsocial
Det är diesel man lägger ner, ingen köper det heller så inte konstigt att man gör det.

Finns några snöflingor kvar som vill ha en diesel men i stort är marknaden där död, i USA är det under 1% som köper diesel.

Personbilsdiesel har aldrig lyft i USA, inte med billig bensin och tillräckligt stora motorer för att skapa en behaglig färd.

Det finns inte ens en vettigt utbyggd infrastruktur för att tanka personbilsdieslar i alla stater.
Citera
2024-05-25, 10:43
Medlem
ManicToos avatar
Ett av mina favoritämnen på youtube, den enorma bilkraschen i USA som där består av att bilfirmorna höjt priserna enormt på bilar eftersom det var brist efter corona 2020-2022 samtidigt som staten pytsade ut 4 trillion USD i pengar till alla amerikaner pengar som de inte behövde och som gick till börsen bilar och hus.

Vet inte om Hedin valde fel häst i EV-racet, men att EV-försäljningen sjönk för första gången 2024 Q1 är naturligtvis sensationellt och de som inte förstod detta kommer att förlora enorma pengar.

Utöver ovanstående så är naturligtvis "geniet" (haha) Musks beslut att SÄNKA priset på Tesla 3-4 gånger så oväntat korkat eftersom det inte sedan T-Forden på 1920-talet förekommit sjunkande priser och absolut allt inom bilmarknaden är beroende på ständigt ökande HK, storlek, utrustning, och pris. Det är så avtändande för alla som köpt EV att den nya kostar mindre att de inte kan byta bil, förlusten på den föregående är för stor att bära.
Citera
2024-05-25, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av powlice
Allt handlar väl i slutändan om räntan, har man ett bolån på 3-4 mille och en ränta på 3-4% så kanske man drar sig för att köpa ny bil gör 400k. Jag menar lönehöjningarna på 3-4 har ätits upp av inflationen! Vi har inte fått mer i plånboken de senaste 4 åren känns det som!
Säljer Hedin bilar för under 400k ens?

3-4%? Snarare mellan 4-5 ligger nog dom flesta på.

Många har historiskt dessutom valt billån då dom varit förmånliga, nu ligger dom mellan 8-9 effektiv ränta.

Inte konstigt att bilbranschen haltar..
Citera
2024-05-25, 10:47
Medlem
ManicToos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soltorkadetomater
En ny bil år 1970 kostade medel 60.000:- och medianlönen 8000:- (dvs 7,5 gånger månadslönen)
En ny bil år 2024 kostar medel 550.000:- och medianlönen 34.000:- (dvs 16 gånger månadslönen)

Inflation urholkar all ekonomi och gör befolkningen fattigare och således finns färre ens möjliga köpare. Vad gör då bolag när det går sämre att sälja.. jo de höjer priserna ännu mer för att försöka ta igen inkomstförlusten ett moment22 där företag har någon form av indirekt självskadebeteende.

Hade bolag istället höjt lönerna kollektivt för hela befolkningen så hade prisstegringen stannat upp, fler möjliga köpare och således skulle även företagen gå med bättre vinst. (Låter rätt galet va men att göra tvärtemot är lösningen för företag.. de måste göra det kollektivt för hela brädet, inte bara de få i lönetoppen utan medel/arbetarklassen som är främsta konsumenter av prylar, saker, och allt däromkring. Dom som är konsumenter av ”onödiga” prylar, rika investerar och flyttar ifrån landet.
Nja, nyaste billgaste Volvo kostade under 30k 1975. Men det stämmer att priserna på Volvo i Sverige tog ett jätteskutt kring 2017-19. Jag tog 2019 en runda för att köpa en ny bil, BMW kostade 400k, gick in på Bilia Volvo på skoj och en XC40 ganska liten kostade 390k. Jag frågade bilsäljare hur den kunde vara så enormt dyr, bara några år innan kunde man köpa en stor Volvo för 230k och han sa att Volvo steppat upp kvaliteten enormt för att haka på BMW. Och priset...
Citera
2024-05-25, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av powlice
Allt handlar väl i slutändan om räntan, har man ett bolån på 3-4 mille och en ränta på 3-4% så kanske man drar sig för att köpa ny bil gör 400k. Jag menar lönehöjningarna på 3-4 har ätits upp av inflationen! Vi har inte fått mer i plånboken de senaste 4 åren känns det som!
Säljer Hedin bilar för under 400k ens?

Exakt

Folk har bolån.
En Svensson får ta lån på årsinkomsten x 4,5 (minus UC, andra utgifter etc finns mall för poängsystemet) men låt säga ca 34.000 x 12 x 4,5 minus ca 20% = 1.450.000:- i bolån förutsatt att densamme har ca 250.000-350.000:- liggandes som kontantinsats.

Det blir minsta amortering ca 2500:-
Räntan på ca 5000:-
El på snitt: 2000:-
Vatten/avlopp 500:-
Försäkringar 1000:-
(Föreningsavgifter/samföllighet 250-5000:- )
Tele/bredband mm 750:-

Matkostnad ca 3500:- per/pers

Redan här INNAN bilkostnader har de flesta människor ekonomiskt svårt. (16.000-21.000kr netto)
Men vill man ha bil på det så blir det:
Avgifter tex avbetalning 2000-5000:- i månaden, sen försäkring: 500:-, skatter 350:-, tullavgifter/parkeringar: 250-1500,
Drivmedel 1500-4500:-, service/reparation/däckbyte/nyköp däck osv ca 500:- månad.
Mina bilar har kostat mig ca 4000:- i månaden dvs 4000:- från nettolön men ca 6000:- från bruttolönen.

Hur har folk ens råd att köpa bil i dagens Sverige?
Inflationen urholkar svenskarnas ekonomi.
Med tanke på att många knegare har löner på under 30.000:- brutto i månaden så är det inte ens lönsamt att då jobba.

”de har inte råd att jobba” -smaka på det påståendet år 2024. Inte råd att jobba när bil endast och enbart används för att ta dig till och från jobbet är förenat med tex som mina 6000:- ”lönesänkning” då man måste ha bil för att ens kunna ha kvar jobbet. Då äger jag ändå min bil, tänk de som lånar till sina bilar det blir ju 25% av hela deras månadslön som går till bilkostnader.

Nej lönerna måste upp fort som faen. Staten måste in och detaljstyra och tvinga upp löner till en minimum så ekonomin kommer igång igen för allas bästa och intresse.
Citera
2024-05-25, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ManicToo
Ett av mina favoritämnen på youtube, den enorma bilkraschen i USA som där består av att bilfirmorna höjt priserna enormt på bilar eftersom det var brist efter corona 2020-2022 samtidigt som staten pytsade ut 4 trillion USD i pengar till alla amerikaner pengar som de inte behövde och som gick till börsen bilar och hus.

Vet inte om Hedin valde fel häst i EV-racet, men att EV-försäljningen sjönk för första gången 2024 Q1 är naturligtvis sensationellt och de som inte förstod detta kommer att förlora enorma pengar.

Utöver ovanstående så är naturligtvis "geniet" (haha) Musks beslut att SÄNKA priset på Tesla 3-4 gånger så oväntat korkat eftersom det inte sedan T-Forden på 1920-talet förekommit sjunkande priser och absolut allt inom bilmarknaden är beroende på ständigt ökande HK, storlek, utrustning, och pris. Det är så avtändande för alla som köpt EV att den nya kostar mindre att de inte kan byta bil, förlusten på den föregående är för stor att bära.

Det är väl snarare så att Tesla legat högt i pris och konkurrensen har kommit ikapp.

En Model 3 Long Range börjar på 600.000:-. Finns mängder av konkurrenter till denna i samma prisklass.

Om du frågar mig så får du betydligt mer för pengarna om du tittar på andra tillverkare. Tesla är en dyr bil som levt på längre räckvidd än konkurrenterna men har en usel kvalitet och noll premiumkänsla.
Citera
2024-05-25, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Parongatan
En ytterligare aspekt kring Hedin Bils nedgång och finansiella utmaningar kan vara hur otroligt usla Hedin är på kundvård, när deras bilar är behäftade med fel och krånglar.

Det är många bilägare som fått slita sitt hår i sina kontakter med Hedin, när de hånfullt svarar kunderna med goddag-yxskaft-svar.

Hedin är tyvärr kända att vara nonchalanta, arroganta och kallsinniga att ta ansvar för självklara garantiärenden. Istället väljer de att bråka med, och ifrågasätta kunderna.

Det räcker med en sådan vända, för att man aldrig mer ska göra affärer med Hedin. Plus att den förorättade kunden dessutom är Hedins absolut sämsta ambassadör, när det gäller nya kunder.

Det är många grillkvällar, midsommaraftnar och andra tillställningar där illa behandlade kunder gärna berättar hur Hedin har behandlat dem.

Plus att Hedin verkar ha fått svår hybris och både nybyggt och förvärvat redan färdigställda fastigheter - stora kostnader. Pamp och prål kostar.

Jag tänker bland annat på flera nya Hedinanläggningar som ligger i Mölndal vid Jolengatan från macken och bort till Norra Långebergsgatan.

Och att satsa stort och mycket aggressivt på kinesiska skitdyra elbilar som kunderna knappt kan uttala namnet på, är också förenat med stora risker. Något som nu sannolikt har straffat sig ordentligt.

Jag tror att familjen Hedin även lider av en bolagsmässig fåfänga.

De håller på att bygga en flådig byggnad i Varberg just nu. Jag tror bilförsäljare/branschen får tänka om lite. Fokusera på andra värden än just kränga. Långa och bra relationer är nog och satsa på. En missnöjd kund återvänder aldrig, och sprider sitt missnöje till andra.
Citera
2024-05-25, 11:07
Medlem
ManicToos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hickoryyy
Det är väl snarare så att Tesla legat högt i pris och konkurrensen har kommit ikapp.

En Model 3 Long Range börjar på 600.000:-. Finns mängder av konkurrenter till denna i samma prisklass.

Om du frågar mig så får du betydligt mer för pengarna om du tittar på andra tillverkare. Tesla är en dyr bil som levt på längre räckvidd än konkurrenterna men har en usel kvalitet och noll premiumkänsla.
Prissäkningarna ger Tesla förluster men måste tas eftersom det kommer 100 kinesiska EV-märken till halva priset. Därför tvingades Musk till sänkningar, vilket kommer att sänka hans förmögenhet med 100-tals miljarder eftersom börskursen sjunker när vinsten sjunker.

Efter prissänkningarna är Tesla fortfarande den överlägset mest prisvärda EVn du kan köpa, de har bäst kvalitet, har funnits längst, är de enda som går att sälja begagnat. Alla andra EVs är ett sämre val, i något år till.

Däremot är Teslas prislapp en katastrof jämfört med en bra BMW-diesel eller bensin naturligtvis.

Med nya högre räntor spelar plötsligt inköpspriset stor roll och Svensson lägger inte längre 695.000 kr på en mellandyr Tesla. Inte länge sedan en mellandyr bil kostade 250k.
Citera
2024-05-25, 11:07
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soltorkadetomater
Redan här INNAN bilkostnader har de flesta människor ekonomiskt svårt. (16.000-21.000kr netto)
Men vill man ha bil på det så blir det:
Avgifter tex avbetalning 2000-5000:- i månaden, sen försäkring: 500:-, skatter 350:-, tullavgifter/parkeringar: 250-1500,
Drivmedel 1500-4500:-, service/reparation/däckbyte/nyköp däck osv ca 500:- månad.
Mina bilar har kostat mig ca 4000:- i månaden dvs 4000:- från nettolön men ca 6000:- från bruttolönen.

Hur kan dina bilar ha två olika kostnader? 4000 kr i mån för netto och 6000 för bruttolönen? Hur tänker du där?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in