2024-07-23, 19:50
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghibellino
Kollade runt lite och hittade en vetenskaplig artikel från 2019, som adresserar förekomsten av intelligent liv i vår egen galax.

"Using predictive Bayesian Monte Carlo- Markov Chain methods to provide a probablistic solution for the Drake equation."

Länk: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0094576518314000

Några slutsatser:

Predictive Bayesian methods permit the use of real and subjective data to develop robust analytical results.

The use of predictive Bayesian methods indicates there is a high probability we are alone in the galaxy.

The median value for concurrent, intelligent civilizations in the galaxy is between 2 and 250.

With 200 billion stars, the distance to the next civilization is likely well beyond the 50 years of SETI.

The results indicate how rare, and therefore fragile Earth actually is.

Så kan alltså en vetenskapligt baserad spekulation se ut.

Tyvärr är det så att vi kan inte veta något om hur sannolikt det är att liv uppstår på en planet, ens om den är lämpad för liv. Själv tror jag väl att det är tämligen hög sannolikhet för primitivt liv. Men det kan vara extremt osannolikt. Så osannolikt att jorden är den enda planeten med liv i hela vårt observerbara universum.

Det tog också mycket lång tid innan livet på jorden blev flercelligt.
Verkar intressant, synd att man måste betala 31 USD för att få hela artikeln med detaljer om data och om ekvationer som använts.

Detta fick mig f ö att komma ihåg att ffa du och jag hade en rätt så detaljerad diskussion för ett antal år sen om en annan artikel på temat, med liknande resultat. Tråden är ganska lång, så jag lägger in en länk till inlägget med länken till den artikeln. Efter det började vi räkna och hålla på.

(FB) Vi har ännu inte stött på alien eller framtidsmänniskor. Vad kan vi säga om det?
Senast redigerad av nerdnerd 2024-07-23 kl. 20:16.
Citera
2024-07-23, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Verkar intressant, synd att man måste betala 31 USD

fler intelligenser som vår är förmodligen oväntade. Märkligt hur alla tal mellan 0 och 2 är så känsliga.
Citera
2024-07-24, 15:09
Medlem
Ghibellinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Verkar intressant, synd att man måste betala 31 USD för att få hela artikeln med detaljer om data och om ekvationer som använts.

Detta fick mig f ö att komma ihåg att ffa du och jag hade en rätt så detaljerad diskussion för ett antal år sen om en annan artikel på temat, med liknande resultat. Tråden är ganska lång, så jag lägger in en länk till inlägget med länken till den artikeln. Efter det började vi räkna och hålla på.

(FB) Vi har ännu inte stött på alien eller framtidsmänniskor. Vad kan vi säga om det?

Ja, det minns jag väl, även om jag glömt av detaljerna. Det var du som verkligen gjorde en del seriösa beräkningar/simuleringar. Jag mest snackade om vad jag hade tänkt göra...

Tyvärr påmindes jag även om en del konfrontativa inlägg från några i tråden. Som du ju själv vet, det är inte alltid folks självsäkra påståenden kopplas till motsvarande kunnande... Jag förstår att känslorna kan svalla borta i Politik, men här i Vetenskap...?

Men som sagt, det finns ju nu publicerat seriösa beräkningar vad gäller medelavstånd mellan teknologiska civilisationer baserat på - och strängt beroende av - valda priors. Som tydligt visar hur lite vi vet...

Vi lever i spännande tider, nerdnerd! Inom något decennium kan vi mycket väl veta ifall exoplaneter faktiskt har liv, genom av vi redan nu är på gränsen till att kunna detektera biosignaturer. Och skulle vi snappa upp en artificiell signal, ja då vet vi att liv är vanligt i kosmos. Detta bedömer jag som mindre sannolikt, dock. Jag gissar vilt här, men närmaste civilisation ligger troligtvis för långt bort med dagens radioteleskop. YT-kanalen "Event Horizon" har dock ett intressant avsnitt som handlar om det stora radioteleskopet i Kina, dedikerat för SETI.

Spännande tider, som sagt!
Citera
2024-07-27, 19:43
Medlem
Intressant fynd: https://sverigesradio.se/artikel/ny-upptackt-kan-innehalla-bevis-for-liv-pa-mars

Nasas rymdfarkost Perseverance har gjort en upptäckt som kan vara ett bevis på att det funnits liv utanför jorden.
Det rör sig om om en sten på Mars som visar att det kan ha funnits mikroorganismer på planeten för miljarder år sen, rapporterar nyhetsbyrån AFP.
Stenen beskrivs av forskare som den mest ”förbryllande, komplexa och potentiellt viktiga stenen som hittills hittats av Perseverance”.”

Tyvärr kommer det att dröja minst 10 år innan materialet kan fraktas till jorden för närmare analys
Citera
2024-07-27, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LezFear
Intressant fynd: https://sverigesradio.se/artikel/ny-upptackt-kan-innehalla-bevis-for-liv-pa-mars

Nasas rymdfarkost Perseverance har gjort en upptäckt som kan vara ett bevis på att det funnits liv utanför jorden.
Det rör sig om om en sten på Mars som visar att det kan ha funnits mikroorganismer på planeten för miljarder år sen, rapporterar nyhetsbyrån AFP.
Stenen beskrivs av forskare som den mest ”förbryllande, komplexa och potentiellt viktiga stenen som hittills hittats av Perseverance”.”

Tyvärr kommer det att dröja minst 10 år innan materialet kan fraktas till jorden för närmare analys
- Life on Mars -READ ALL ABOUT IT--again -

Nu har dom gjort det igen, hittat liv på Mars alltså, det är i princip bevisat nu,, ja bara man kan få hem stenen till Jorden först för en grundligare analys förstås så är det ”nog” klart sen och vi har då fått en Alien till granne!
https://www.youtube.com/watch?v=I7v_xuCDwnM&list=PLTiv_XWHnOZqCrMU2ppcLjRn 1zlDkNx3q

Och efter det är vi inte längre ensamma i universum med dess tillhörande multiversum och parallella universum, nä då finns det plötsligt liv på 2 ställen i universum! Tänk er, liv på endast 2 planeter i hela universum och de råkade vara grannar med varandra, sannolikheten för det någon?

En åderfylld sten får ögonen på vetenskapsteamet för NASA:s Perseverance-rover. Med smeknamnet "Cheyava Falls" av teamet, innehåller den pilspetsformade stenen fascinerande egenskaper som kan ha betydelse för frågan om Mars var hem för mikroskopiskt liv i det avlägsna förflutna.

Analys av instrument ombord på rover visar att stenen har egenskaper som passar definitionen av en möjlig indikator på forntida liv. Stenen uppvisar kemiska signaturer och strukturer som möjligen kunde ha formats av liv för miljarder år sedan när området som utforskades av rover innehöll rinnande vatten. Andra förklaringar till de observerade egenskaperna övervägs av forskarteamet, och framtida forskningssteg kommer att krävas för att avgöra om forntida liv är en giltig förklaring.
https://www.nasa.gov/missions/mars-2020-perseverance/perseverance-rover/nasas-perseverance-rover-scientists-find-intriguing-mars-rock/
https://www.youtube.com/watch?v=I7v_xuCDwnM&list=PLTiv_XWHnOZqCrMU2ppcLjRn 1zlDkNx3q

https://www.nasa.gov/wp-content/uploads/2024/07/pia26344-perseverance-selfie-at-cheyava-16.gif?w=1024
https://www.nasa.gov/wp-content/uploads/2024/07/e1a-pia26401-mastcam-z-16x9-1.jpg?resize=1024,576
https://www.nasa.gov/wp-content/uploads/2024/07/e1b-pia26370-mastcam-z-16x9-1.jpg?resize=1024,576
https://www.youtube.com/watch?v=_gSUk4OBdJQ
Citera
2024-07-28, 15:33
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LezFear

Citat:
The robotic explorer came across a vein-filled red rock on July 18 that appears to be scattered with leopard spots.

Det är ju självklart helt otänkbart att man drar upp detta som en del i finansieringskampanjerna. Alla dessa år av letande, alla negativa resultat. Men ja, det vore självklart spännande om det fanns nåt vis att säga att detta var skapat av s.k liv - istället för nån kemisk trädgårdsreaktion. Det är kanske svårt att se det, även om vi hade materialet här hos oss, efter så lång tid ( torde vara från när mars var "jordliknande", så runt 4.1 - 3.5 miljarder år sedan? )
Citera
2024-09-29, 09:32
Medlem
semizones avatar
Intressant, i Aftonbladet idag :

Rymdexpeditioner som aldrig tar slut – med hjälp av farkoster som drivs på material man hittar på vägen.

Forskarna vill nu tillverka en evighetsmaskin.

– Det kan hjälpa oss utforska nya planeter, hitta livsformer och åka dit inga människor någonsin varit, säger forskaren Minkwan Kim.

Uppdragen för rymdfarkoster blir allt längre – och man drömmer om att kunna utforska allt större del av rymden.

Forskare vid universitetet i Southampton jobbar nu på att utveckla en ny raketmotor som ska kunna innebära ”eviga expeditioner”, skriver Sky News.

Motorn till ”evighetsmaskinen” som utvecklas kan förbränna metaller som är relativt lättillgängliga i rymden som järn, aluminium och koppar.

Rymden
Planen: Vill hitta liv i rymden med evighetsmaskin

Johan Edgar

Publicerad 2024-09-28 20.07

Rymdexpeditioner som aldrig tar slut – med hjälp av farkoster som drivs på material man hittar på vägen.

Forskarna vill nu tillverka en evighetsmaskin.

– Det kan hjälpa oss utforska nya planeter, hitta livsformer och åka dit inga människor någonsin varit, säger forskaren Minkwan Kim.

Uppdragen för rymdfarkoster blir allt längre – och man drömmer om att kunna utforska allt större del av rymden.

Forskare vid universitetet i Southampton jobbar nu på att utveckla en ny raketmotor som ska kunna innebära ”eviga expeditioner”, skriver Sky News.

Motorn till ”evighetsmaskinen” som utvecklas kan förbränna metaller som är relativt lättillgängliga i rymden som järn, aluminium och koppar.
Foto: Southampton University
Drivs på rymdmetaller
De flesta raketmotorer för rymdfarkoster som lämnar jordens atmosfär använder gas som xenon som drivmedel.

Men genom att utveckla en motor som kan förbränna metaller som är tillgängliga i rymden ”öppnar ett nytt sätt att utforska planeter och rymden”, menar forskarna enligt tv-kanalen.

– Då kan den resa långt ut i yttre rymden och fungera under många år, säger Minkwan Kim, som leder forskargruppen vid universitetet i Southampton, till Sky News.

Motorn de utvecklar kan förbränna metaller som är relativt lättillgängliga i rymden som järn, aluminium och koppar.

”Tar aldrig slut”
– Det ger oss en ny strategi för att kunna resa genom yttre rymden, säger Kim.

De raketmotorer av denna typ som redan existerar är designade för satelliter. Men den som gruppen arbetar på ska klara av att leda expeditioner genom rymden.

Och Minkwan Kim har långtflygande planer för den nya teknologin.

– Vi hoppas att detta kan bli hörnstenen i framtida expeditioner i yttre rymden, säger han till Sky News.

– Det kan hjälpa oss utforska nya planeter, hitta livsformer och åka dit inga människor någonsin varit – och möjliggöra utforskning som aldrig tar slut.
Citera
2024-11-10, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ghibellino
Ja, det minns jag väl, även om jag glömt av detaljerna. Det var du som verkligen gjorde en del seriösa beräkningar/simuleringar. Jag mest snackade om vad jag hade tänkt göra...

Tyvärr påmindes jag även om en del konfrontativa inlägg från några i tråden. Som du ju själv vet, det är inte alltid folks självsäkra påståenden kopplas till motsvarande kunnande... Jag förstår att känslorna kan svalla borta i Politik, men här i Vetenskap...?

Men som sagt, det finns ju nu publicerat seriösa beräkningar vad gäller medelavstånd mellan teknologiska civilisationer baserat på - och strängt beroende av - valda priors. Som tydligt visar hur lite vi vet...

Vi lever i spännande tider, nerdnerd! Inom något decennium kan vi mycket väl veta ifall exoplaneter faktiskt har liv, genom av vi redan nu är på gränsen till att kunna detektera biosignaturer. Och skulle vi snappa upp en artificiell signal, ja då vet vi att liv är vanligt i kosmos. Detta bedömer jag som mindre sannolikt, dock. Jag gissar vilt här, men närmaste civilisation ligger troligtvis för långt bort med dagens radioteleskop. YT-kanalen "Event Horizon" har dock ett intressant avsnitt som handlar om det stora radioteleskopet i Kina, dedikerat för SETI.

Spännande tider, som sagt!
Jag tycker det är lite intressant med högt rankade Amerikaner som nu träder fram om UAP:s... Såvida det inte är en påverkansoperation.. Men Grush har ju svurit under ed med fängelse om han ljuger...
Citera
2024-11-11, 16:24
Medlem
Citat:
Med det oerhört stora antal av solsystem som upptäckts och enligt vetenskaplig kosmologi beräknas existera, så räcker det med vanlig sannolikhetslära för låta sig övertygas.

Just med sannolikhetslära kan du veta att du inte vet någonting. Även om skriver någon typ av ekvation så kommer du inte veta vilka värden som du ska stoppa in i den.

Du kan inte uppskatta chansen för att liv ska uppstå inte heller uppskatta chansen att liv ska bli medvetet intelligent.

Förmodligen inte kan du inte heller uppskatta chansen att livet ska utrotas. Observera att det tog en miljard år minst till att människor uppstod. Inte en dag av dessa 1 miljard år kan det hända en naturkatastrof så att hela planeten blir 300 grader varm för då kommer livet dö ut.
Citera
2024-11-12, 20:43
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson
Just med sannolikhetslära kan du veta att du inte vet någonting. Även om skriver någon typ av ekvation så kommer du inte veta vilka värden som du ska stoppa in i den.

Du kan inte uppskatta chansen för att liv ska uppstå inte heller uppskatta chansen att liv ska bli medvetet intelligent.

Förmodligen inte kan du inte heller uppskatta chansen att livet ska utrotas. Observera att det tog en miljard år minst till att människor uppstod. Inte en dag av dessa 1 miljard år kan det hända en naturkatastrof så att hela planeten blir 300 grader varm för då kommer livet dö ut.
Det var en jäkla massa ord för att förklara det som redan görs av Drake Equation

Men för att förstå den är det bra om man har lite koll på matematik, biologi, sannolikhetslöra, etc. Annars kanske man bara skullle lugna sig lite o lyssna.
Citera
2024-11-12, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Det var en jäkla massa ord för att förklara det som redan görs av Drake Equation

Men för att förstå den är det bra om man har lite koll på matematik, biologi, sannolikhetslöra, etc. Annars kanske man bara skullle lugna sig lite o lyssna.

Om du tror att du kan räkna ut detta så är du just en wannebe som inte har koll på matematik, biologi kemi. Det finns grejer som vi inte vet i nuvarande läget lev med det.

Man kan inte få reda på det genom att säga att man ska "räkna ut det". Du kan i och för sig räkna och stoppa in godtyckliga siffror som du gissar men svaret blir inte värt någonting.
Citera
2024-11-12, 22:47
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson
Om du tror att du kan räkna ut detta så är du just en wannebe som inte har koll på matematik, biologi kemi. Det finns grejer som vi inte vet i nuvarande läget lev med det.

Man kan inte få reda på det genom att säga att man ska "räkna ut det". Du kan i och för sig räkna och stoppa in godtyckliga siffror som du gissar men svaret blir inte värt någonting.
Du verkar tro att jag är på sidan "klart det finns liv överallt, för att ".

Men nej. Gör om gör rätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in