Citat:
Ursprungligen postat av
nerdnerd
Verkar intressant, synd att man måste betala 31 USD för att få hela artikeln med detaljer om data och om ekvationer som använts.
Detta fick mig f ö att komma ihåg att ffa du och jag hade en rätt så detaljerad diskussion för ett antal år sen om en annan artikel på temat, med liknande resultat. Tråden är ganska lång, så jag lägger in en länk till inlägget med länken till den artikeln. Efter det började vi räkna och hålla på.
(FB) Vi har ännu inte stött på alien eller framtidsmänniskor. Vad kan vi säga om det?
Ja, det minns jag väl, även om jag glömt av detaljerna. Det var du som verkligen gjorde en del seriösa beräkningar/simuleringar. Jag mest snackade om vad jag hade tänkt göra...
Tyvärr påmindes jag även om en del konfrontativa inlägg från några i tråden. Som du ju själv vet, det är inte alltid folks självsäkra påståenden kopplas till motsvarande kunnande... Jag förstår att känslorna kan svalla borta i Politik, men här i Vetenskap...?
Men som sagt, det finns ju nu publicerat seriösa beräkningar vad gäller medelavstånd mellan teknologiska civilisationer baserat på - och strängt beroende av - valda priors. Som tydligt visar hur lite vi vet...
Vi lever i spännande tider, nerdnerd! Inom något decennium kan vi mycket väl veta ifall exoplaneter faktiskt har liv, genom av vi redan nu är på gränsen till att kunna detektera biosignaturer. Och skulle vi snappa upp en artificiell signal, ja då vet vi att liv är vanligt i kosmos. Detta bedömer jag som mindre sannolikt, dock. Jag gissar vilt här, men närmaste civilisation ligger troligtvis för långt bort med dagens radioteleskop. YT-kanalen "Event Horizon" har dock ett intressant avsnitt som handlar om det stora radioteleskopet i Kina, dedikerat för SETI.
Spännande tider, som sagt!