Citat:
Ursprungligen postat av
iconicatab
Ifall ASTRONOMER skulle 'upptäcka'/bevisa en enda exo-bakterie så skulle det blåsas upp till en enom nyhet och initiera massor av ytterligare forskning...
Samtidigt lär vi oss (från mångfaldsdebatten) att det finns miljarder av bakterier I VARJE GRAM av beväxt marktäcke på jorden.
Men ändå finns det ingen forskare inom exo-astronomi som lägger två fingrar i kors på att fundera över det billiga och näraliggande "laboratoriet" Jorden som plats att öva på hur vi skulle kunna kommunicera med "lägre stående livsformer".
Det bör ju vara vår skyldighet att kunna förse exo-civilisationer med mänsklighetens samlade kunskaper och vetande, eftersom vi dräglar och drömmer om att första bästa UFO som landar, ska förmedla motsvarande info till oss (eller åtminstone till upphittaren, i väntan på global jord-fred och enighet).
Men jag tror nog att du kan lugna dig litet grand där, så du inte behöver gå och oroa dig längre.
För jag är tämligen säker på att de som gjort sig omaket att resa hela vägen hit för att göra sig själv känd för större publik, också redan har löst det där lilla problemet med språkförbistringen.
Det hade ju bara varit dumt, höjden av dumhet faktiskt, att komma helt oförberedd för något sådant.
Sen så tror jag också att du har fel i det där med "stor nyhet".
Visst, det hade det ju blivit - men, det förutsätter allra först att det finns full uppbackning ovanifrån, så att säga.
För om det är någon Hot Shot som på eget bevåg tänker publicera sina fynd av rymd-bakterier, så hade det nog blivit en utskrattad nyheter rätt så kvickt då, är jag rädd.
Ungefär som med Bill Clinton när han försökte sno åt sig äran för att en Nasa-anställd hade hittat fossilliknande mikrostrukturer i en sten från Mars.
Han blev ju skoningslöst attackerad för det, och den ansvarige forskaren blev nerriven av bara farten. Ett sk "bondeoffer" ...
Att sen allt han sa kunde föras i bevis, det spelade ingen roll nu när det var öppen jaktsäsong på "sådana som trodde på små gröna män från Mars" och han fick leva resten av sitt liv i Nasas skamvrå.
Pga det, den behandlingen och de starka reaktionerna, blev det Direkt knäpptyst i hela astronomifacket, med omnejd, ända fram tills nu vid vår tid i stort sett.
Ingen vågade längre ens yppa en åsikt offentligt som på något sätt skulle kunna tolkas som "vagt optimistisk angående frågan om liv utanför Jorden."
Allt detta bara pga att Bill Clinton, sin vana trogen, inte klarade hålla fingrarna borta från syltburken.
Precis som om hans politiska motståndare skulle låta honom komma undan med den Historiska Äran av att ha varit den som "upptäckte" utomjordiskt liv först.
Det hade aldrig kunnat hända.