2024-06-30, 05:26
Medlem
nofjuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Du verkar inte vilja svara på frågan.

Hur kan du veta att ingen vet om det finns andra civilisationer?

Det har jag redan svarat på. I alla fall inte några människor.

Men tur att ni vet Eftersom ni varit på andra planeter. Och kollat upp det noga.

Du verkar inte vilja fatta!

Just bs!
Senast redigerad av nofjun 2024-06-30 kl. 05:30.
Citera
2024-06-30, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
...
Själv utgår jag från att universum sprudlar av liv, men väldigt få får kontakt mellan solsystemen.
Citat:
Ursprungligen postat av PleaseIgnore
Det var bra - fram tills det där. Vad baserar du det på ? Varför basunerar du ut det? Är det inte enklare att låta sannolikheten styra, mer än att likt en miljöpartist flöda ut sina missfödda tankar rakt av som om dom vore nån slags flourtant?
...
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Nä, men helt enkelt så krävs det en ganska avancerad civilisation och framförallt då även en som även överlever i flera hundratusen år för att klara av att lämna sitt eget solsystem på grund av de enorma avstånden mellan solsystemen.

Så det känns helt logiskt att ganska få livsformer etablerar kontakt med andra solsystem om ens någon. Det som framförallt gör att jag kan ha fel är om det finns möjlighet att resa snabbare då, men där är ju alla kända fysikregler ganska emot i dagsläget.

Lite tråkigt besked helt enkelt, lika tråkigt som beskedet att det troligen är helt omöjligt att resa bakåt i tiden.

Att jag utgår från att universum sprudlar av liv i väldigt många solsystem är helt enkelt för att jag tror att uppkomsten av liv är något som följer en naturlag och därför lika gärna kan hända någon annanstans än enbart på jorden.
Citat:
Ursprungligen postat av PleaseIgnore
Säg mig nu vilka bevis vi har för att det är troligt, eller ens tänkbart, att detta har skett nån annanstans, när vi inte ens är nära att förstå att, om, varför det skedde HÄR?
Det behövs inga bevis för att ansluta sig till åsikten att utomjordiska och oberoende former av biologiska livsformer
  • har uppstått i universums historia
  • att sådana förekommer samtidigt med den civilicerade mänskligheten
  • och att de även kan komma att uppstå i framtiden
Med det oerhört stora antal av solsystem som upptäckts och enligt vetenskaplig kosmologi beräknas existera, så räcker det med vanlig sannolikhetslära för låta sig övertygas.

Men med de verkligt astronomiska avstånden och tidsperspektiven så finns inte alls samma sannolikhet att två livsformer på tillräckligt jämnbördig utvecklingsnivå, samtidigt skall befinna sig på "kommunicerbart avstånd".

Betänk hur mänskligheten behandlat alla 'lägre' livsformer på jorden genom historien: Man har så snart som varit praktiskt möjligt "förslavat" dem med bara mänsklig egennytta i åtanke (eg. Hunddjur, hästar, marina däggdjur växtförädling, genmanipulation).
'Kommunikation' förekommer bara som ovetenskapligt utprovade kvacksalverimetoder som genvägar till den nytta (eller skada!) som "husse" egentligen vill uppnå med sin djurrelation: Häst-viskare, hund-coacher och alla andra domptörer.

Om ett 'bemannat' UFO dimper ner på Jorden i en nära framtid, så bör vi nog vara överens om att de civilisationmässigt är "högre stående" än människor.
Vi bör då vara förberedda och redo att övertyga dem att jordmänniskor är trevliga och ger bäst utbyte ifall de/vi tillåts och uppmuntras att furstätta utvecklas i enlighet med jordisk civilisation.
Annars blir vi människor bara en naturresurs att utnyttja och eller förslava...
Och glöm inte att denna förberedelse och beredskap behöver vara pan-jordiskt etablerad då vi inte ens känner till hur den intergalaktiska symbolen för "rymdlandningsplats" ska markeras och signaleras. ;)

Om den först anlända exo-kommunikationen istället är ett respektfult önskemål om samarbete för att optimera idé-utbyte och förhandling för att möjliggöra berikande möten mellan civilisationerna - Är "vi" beredda då??
Citera
2024-06-30, 12:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av nofjun
Det har jag redan svarat på. I alla fall inte några människor.

Men tur att ni vet Eftersom ni varit på andra planeter. Och kollat upp det noga.

Du verkar inte vilja fatta!

Just bs!
Det är rätt uppenbart att poängen blåser över huvudet på dig. Jaja.
Citera
2024-06-30, 18:45
Medlem
DrJolls avatar
Självklart kan det finnas liv och även intelligent liv utanför vårt solsystem och ute i universum. Inget konstigt med det alls. Detta hävdar ju också numera de flesta astrofysiker och forskare. Allt annat är ju ren stenåldersvetenskap.
Citera
2024-06-30, 19:11
Medlem
nofjuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Det behövs inga bevis för att ansluta sig till åsikten att utomjordiska och oberoende former av biologiska livsformer
  • har uppstått i universums historia
  • att sådana förekommer samtidigt med den civilicerade mänskligheten
  • och att de även kan komma att uppstå i framtiden
Med det oerhört stora antal av solsystem som upptäckts och enligt vetenskaplig kosmologi beräknas existera, så räcker det med vanlig sannolikhetslära för låta sig övertygas.

Men med de verkligt astronomiska avstånden och tidsperspektiven så finns inte alls samma sannolikhet att två livsformer på tillräckligt jämnbördig utvecklingsnivå, samtidigt skall befinna sig på "kommunicerbart avstånd".

Betänk hur mänskligheten behandlat alla 'lägre' livsformer på jorden genom historien: Man har så snart som varit praktiskt möjligt "förslavat" dem med bara mänsklig egennytta i åtanke (eg. Hunddjur, hästar, marina däggdjur växtförädling, genmanipulation).
'Kommunikation' förekommer bara som ovetenskapligt utprovade kvacksalverimetoder som genvägar till den nytta (eller skada!) som "husse" egentligen vill uppnå med sin djurrelation: Häst-viskare, hund-coacher och alla andra domptörer.

Om ett 'bemannat' UFO dimper ner på Jorden i en nära framtid, så bör vi nog vara överens om att de civilisationmässigt är "högre stående" än människor.
Vi bör då vara förberedda och redo att övertyga dem att jordmänniskor är trevliga och ger bäst utbyte ifall de/vi tillåts och uppmuntras att furstätta utvecklas i enlighet med jordisk civilisation.
Annars blir vi människor bara en naturresurs att utnyttja och eller förslava...
Och glöm inte att denna förberedelse och beredskap behöver vara pan-jordiskt etablerad då vi inte ens känner till hur den intergalaktiska symbolen för "rymdlandningsplats" ska markeras och signaleras.

Om den först anlända exo-kommunikationen istället är ett respektfult önskemål om samarbete för att optimera idé-utbyte och förhandling för att möjliggöra berikande möten mellan civilisationerna - Är "vi" beredda då??

Bra! Tack Det var ett mycket upplysande, relevant och strukturerat inlägg. Jag håller med dig i det mesta. Speciellt det du skrev i den fetade texten.
Citera
2024-06-30, 19:24
Avstängd
Citat:
Hur tänker du här när vi inte har någon som helst aning om de fyra sista faktorerna i Drakes ekvation:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Drakes_ekvation
Citera
2024-07-01, 01:49
Medlem
Actuallysos avatar
Jo för min del så är jag inne på att de finns. Eftersom jag såg en farkost på ganska nära håll. Cirka 75 meter bort. Ett år sedan. Jag uppskattar att den var 40 - 50 meter stor. Aldrig sett nånting liknande. Jag hade besökt en vän circa 4 km väster om Bollnäs. Det var skymning ute, jag cyklade, och plötsligt på vänster sida av grusvägen hörde jag ett vinande ljud. Jag såg då den står stilla över en äng. Jag blir både nyfiken och rädd. Skakar. Den roterar i mitten. Ser ut som glas. I gnistrande turkos blåa färger. Hovrade utan att förflytta sig, 3 meter ovanför marken. Jag står och ser allting i circa 5 minuter sedan kommer ett högt visslande ljud, och den försvinner rakt upp i en fart som är obeskrivlig. Som Jas Gripen eller nåt. På circa en sekund är den uppe vid molnen. Jag har naturligtvis varit inne på att anmäla detta till någon organisation som sysslar med sånt här.

Men i alla fall så påverkar det här starkt , min uppfattning huruvida det finns civilisationer eller andra former av liv ute i universum.
Citera
2024-07-01, 11:23
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ifall ASTRONOMER skulle 'upptäcka'/bevisa en enda exo-bakterie så skulle det blåsas upp till en enom nyhet och initiera massor av ytterligare forskning...

Samtidigt lär vi oss (från mångfaldsdebatten) att det finns miljarder av bakterier I VARJE GRAM av beväxt marktäcke på jorden.

Men ändå finns det ingen forskare inom exo-astronomi som lägger två fingrar i kors på att fundera över det billiga och näraliggande "laboratoriet" Jorden som plats att öva på hur vi skulle kunna kommunicera med "lägre stående livsformer".

Det bör ju vara vår skyldighet att kunna förse exo-civilisationer med mänsklighetens samlade kunskaper och vetande, eftersom vi dräglar och drömmer om att första bästa UFO som landar, ska förmedla motsvarande info till oss (eller åtminstone till upphittaren, i väntan på global jord-fred och enighet).
Men jag tror nog att du kan lugna dig litet grand där, så du inte behöver gå och oroa dig längre.
För jag är tämligen säker på att de som gjort sig omaket att resa hela vägen hit för att göra sig själv känd för större publik, också redan har löst det där lilla problemet med språkförbistringen.
Det hade ju bara varit dumt, höjden av dumhet faktiskt, att komma helt oförberedd för något sådant.

Sen så tror jag också att du har fel i det där med "stor nyhet".
Visst, det hade det ju blivit - men, det förutsätter allra först att det finns full uppbackning ovanifrån, så att säga.
För om det är någon Hot Shot som på eget bevåg tänker publicera sina fynd av rymd-bakterier, så hade det nog blivit en utskrattad nyheter rätt så kvickt då, är jag rädd.
Ungefär som med Bill Clinton när han försökte sno åt sig äran för att en Nasa-anställd hade hittat fossilliknande mikrostrukturer i en sten från Mars.

Han blev ju skoningslöst attackerad för det, och den ansvarige forskaren blev nerriven av bara farten. Ett sk "bondeoffer" ...

Att sen allt han sa kunde föras i bevis, det spelade ingen roll nu när det var öppen jaktsäsong på "sådana som trodde på små gröna män från Mars" och han fick leva resten av sitt liv i Nasas skamvrå.
Pga det, den behandlingen och de starka reaktionerna, blev det Direkt knäpptyst i hela astronomifacket, med omnejd, ända fram tills nu vid vår tid i stort sett.
Ingen vågade längre ens yppa en åsikt offentligt som på något sätt skulle kunna tolkas som "vagt optimistisk angående frågan om liv utanför Jorden."

Allt detta bara pga att Bill Clinton, sin vana trogen, inte klarade hålla fingrarna borta från syltburken.
Precis som om hans politiska motståndare skulle låta honom komma undan med den Historiska Äran av att ha varit den som "upptäckte" utomjordiskt liv först.

Det hade aldrig kunnat hända.
Citera
2024-07-01, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Det hade aldrig kunnat hända.
Just det är nog allt som kan vara korrekt av det du skrev. Att den som tagit sig hit trots ljusår och hastighetsbegränsningar förväntade sig en intelligent diskussion på engelska är nog en högoddsare.

Att Clinton drog i "stoppa pressarna" var ju inte direkt oväntat - baserat på det han fick berättat för sig. Sen att det finns kemiska processer som kan duplicera det, kanske man kom på för sent.

Jag ser hellre att man blir glad o varnar för tidigt, än att gömma ev. upptäckte bakom vetenskapare som minsann vet. Jag har en stark övertygelse om att liv inte kommer upptäckas nånstans nära oss, galaktiskt sett. Men jag är inte *stängd* för möjligheten.

Inte heller Clinton. Så det är inte direkt negativt. Sen att man ska se sakligt på det är självklart.
Citera
2024-07-02, 10:16
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Jag tror på panspermiteorin, att livets molekyler tillförs planeter som från ett universum fullt av flygande maskrosfrön. Jag tror också att komplexa varelser och civilisationer uppkommer naturligt när förutsättningarna finns. Men hur är det med risken för civilisationskollaps?

Spelfilmen 'UFO' (full movie) med Gillian Anderson ...

https://youtu.be/o4x5MeGErWI?si=7PLjWnfd-VwVB_el

... handlar om UFOn som söker efter intelligent liv på jorden, att deras oberäkneliga förekomst handlar om en kod och att de vill veta om människor kan lösa koden.

En begåvad student upptäcker att myndigheterna bevisligen ljuger om en UFO-observation på en flygplats och från en inspelning av radiotrafiken mellan flygledningen och flygplan vid tillfället lyckas han från störningar avkoda den s.k. finstrukturkonstanten (≈1/137) som till skillnad från t.ex. ljushastigheten inte beror på fysikaliska sorter som meter eller sekunder.

Men jag undrar, skulle varelser med så avancerade farkoster som kan färdas interstellärt vara intresserade av intelligens? Att de skulle observera förhållanden in i minsta detalj utgår jag ufrån men vad talar för att de är intresserade av intelligens eller ens är överdrivet intelligenta själva? Att teknik är intelligent betyder inte att användarna är intelligenta.

Dessutom betyder intelligens problem i form av alltför snabb utveckling som är civilisationshotande. Mycket talar för, tycker jag, att överlägsen teknik och civilisation är något som växer fram mycket långsamt, säkert och genomtänkt — snarare än explosionsartat som här på jorden.

Förment verkliga observationer av aliens beskriver märkligt nog nästan alltid nakna och enkla varelser, snarare än geniala varelser med stor handlingsförmåga.
Citera
2024-07-23, 10:36
Medlem
Ghibellinos avatar
Kollade runt lite och hittade en vetenskaplig artikel från 2019, som adresserar förekomsten av intelligent liv i vår egen galax.

"Using predictive Bayesian Monte Carlo- Markov Chain methods to provide a probablistic solution for the Drake equation."

Länk: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0094576518314000

Några slutsatser:

Predictive Bayesian methods permit the use of real and subjective data to develop robust analytical results.

The use of predictive Bayesian methods indicates there is a high probability we are alone in the galaxy.

The median value for concurrent, intelligent civilizations in the galaxy is between 2 and 250.

With 200 billion stars, the distance to the next civilization is likely well beyond the 50 years of SETI.

The results indicate how rare, and therefore fragile Earth actually is.

Så kan alltså en vetenskapligt baserad spekulation se ut.

Tyvärr är det så att vi kan inte veta något om hur sannolikt det är att liv uppstår på en planet, ens om den är lämpad för liv. Själv tror jag väl att det är tämligen hög sannolikhet för primitivt liv. Men det kan vara extremt osannolikt. Så osannolikt att jorden är den enda planeten med liv i hela vårt observerbara universum.

Det tog också mycket lång tid innan livet på jorden blev flercelligt.
Citera
2024-07-23, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Förment verkliga observationer av aliens beskriver märkligt nog nästan alltid nakna och enkla varelser, snarare än geniala varelser med stor handlingsförmåga.
Med religionsjoxet raderat - vilken teknik man använder torde inte styra biologin. Även klena forskare kan skapa gift.

Så att aliens ser gröna och svaga ut säger ingenting - finns inget som säger att det måste vara orcher bara för att dom tagit sig hit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in