Citat:
Ursprungligen postat av
nofjun
Du har helt rätt i att vi behöver mer data, nerdnerd.Men det blir lite komiskt när du i samma andetag som du kräver empiri gladeligen kastar ur dig ett hypotetiskt tal som 1 på 10^137 och börjar prata om multiversum.
Om allt utom en andra datapunkt är ”bara spekulation”, så är ju dina egna antaganden om en extremt osannolik urcell ren science fiction. Du använder vår enda datapunkt för att utgå från att vi är unika. Sanningen är att den statistiska osäkerheten går precis lika mycket åt båda hållen. Med bara en datapunkt är det exakt lika stor chans att liv är ett totalt mirakel, som att det är en oundviklig kemisk konsekvens så fort rätt förhållanden uppstår.
Att du väljer att tro att vi är ensamma är inte vetenskap. Det är bara din personliga pessimism. Att dra den slutsatsen baserat på att vi inte har sett liv än är som typ att titta ut genom fönstret en mulen dag, inte se en fågel, och logiskt härleda att fåglar inte existerar.
När det gäller ditt argument om den antropiska principen: Ja, den stämmer. Men den fungerar åt båda hållen. Det är inte mer logiskt att anta att vi vann ett kosmiskt lotteri, än att utgå från att universums grundläggande kemi och naturlagar är likadana överallt (vilket spektroskopi och astrofysik faktiskt har bevisat). Vi är förmodligen bara det första exemplet vi har hittat på en helt naturlig, universell process.
Så att anta att universum - med sina hundratals miljarder galaxer - har stängt dörren för liv överallt utom i vårt eget postnummer är ganska arrogant. Tills vi har mer data är det betydligt mer vetenskapligt att anta att naturlagarna fungerar likadant på andra planeter som de gör här, istället för att gömma sig bakom matematiska fantasital.
Hmm.. Nu verkar du faktiskt missförstå mig på varenda punkt som jag tar upp. Till skillnad från dig är jag neutral i frågan, men tar som du säger siffran 10¹³⁷ rakt ur luften istället för det kanske lika troliga 10⁹⁹⁹⁹. 137 är inte mitt postnummer, men 1/137 är nära det ungefärliga värdet på den fundamentala naturkonstanten α: den elektromagnetiska kopplingskonstanten aka finstrukturkonstanten, helt godtycklig förstås den med i detta sammanhang.
Jag tror inte ett förbannat dugg om detta, vv bränn någon annan halmgubbe. Jag påstår bara att vår egen uppenbara existens inte ger någon som som helst undre gräns för sannolikheten för liv.
Det DU vägrar ta till dig är att osäkerheten är extremt stor redan om
storleksordningen på sannolikheten, dvs om det ligger närmast 1 på 1=10⁰, 1 på 10=10¹, 1 på 100=10², 1 på 1000=10³, ..., 1 på 10¹³⁷, ..., där du och många med dig inte kan tänka dig något annat än den lägsta extrempunkten, utan några argument alls egentligen än att ni önskar, önskar, önskar det.
Hur många pingpongbollar får plats på ett modernt hangarfartyg? Tja, volymen på en pingpongboll är några cm³, och volymen på hangarfartyget (VÄLDIGT grov uppskattning) (100m)³ = 10⁶m³ = 10¹²cm³, så storleksordningen på antalet torde bli 10¹² eller så. Googles AI gav en ca 30 ggr mindre siffra, men det är rätt ok imho att så här grovt bara få ett fel på 1-2 i exponenten.
Vad är storleksordningen på sannolikheten för att något så oerhört komplicerat som även en ytterst enkel reproducerbar urcell ska uppstå spontant i en ursoppa med bl a en massa aminosyror med en uratmosfär med bl a kolväten? Ja du... Varje mänsklig cell är EXTREMT komplicerad med DNA, RNA, ribosomer, cellmembran, cellkärna, och en massa mer grejer. Det mesta av detta har säkert utvecklats med tiden via evolutionen -- små små förändringar per generation följt av naturligt urval, och det var nog mycket sånt som hände under livets första 3.5 miljarder år eller så då det enbart fanns encelligt liv. Men vissa saker borde ju ha varit där från början, som t ex någon sorts begränsande hinna, förmågam att äta och processa det på något sätt till t ex energi, och den ska ha någon sorts instruktioner om hur avkomman ska se ut. Ju mer som måste finnas på plats redan från början, desto mer osannolikt.
Dock pekar kanske en del ny forskning på att det trots allt inte är SÅÅÅ extremt osannolikt? Vet inte, men forskningen som den här artikeln beskriver är iaf intressant och nog ett stort steg på vägen:
Scientists say they have built a cell from scratch for the first time
https://edition.cnn.com/2026/07/01/science/synthetic-cell-research
"Making a synthetic cell helps us understand the exact minimum requirements for life and how life might have emerged from chemistry — that’s a cool thing to try to understand"
"We don’t totally understand life — far from it. We don’t have an all-powerful ability to manipulate matter to make stuff. I would say Kate has constructed a cell. I don’t think she’s created life,"