Citat:
Ursprungligen postat av
PleaseIgnore
Det var bra - fram tills det där. Vad baserar du det på ? Varför basunerar du ut det? Är det inte enklare att låta sannolikheten styra, mer än att likt en miljöpartist flöda ut sina missfödda tankar rakt av som om dom vore nån slags flourtant?
Och du gör detsamma?
Sluta killgissa utan anta vetenskapliga argument - för eller emot, men att påstå nåt om saker som är så avlägset kräver en viss .. finess.
Nä, men helt enkelt så krävs det en ganska avancerad civilisation och framförallt då även en som även överlever i flera hundratusen år för att klara av att lämna sitt eget solsystem på grund av de enorma avstånden mellan solsystemen.
Så det känns helt logiskt att ganska få livsformer etablerar kontakt med andra solsystem om ens någon. Det som framförallt gör att jag kan ha fel är om det finns möjlighet att resa snabbare då, men där är ju alla kända fysikregler ganska emot i dagsläget.
Lite tråkigt besked helt enkelt, lika tråkigt som beskedet att det troligen är helt omöjligt att resa bakåt i tiden.
Att jag utgår från att universum sprudlar av liv i väldigt många solsystem är helt enkelt för att jag tror att uppkomsten av liv är något som följer en naturlag och därför lika gärna kan hända någon annanstans än enbart på jorden.