2024-06-29, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Själv utgår jag från att universum sprudlar av liv, men väldigt få får kontakt mellan solsystemen.
Det var bra - fram tills det där. Vad baserar du det på ? Varför basunerar du ut det? Är det inte enklare att låta sannolikheten styra, mer än att likt en miljöpartist flöda ut sina missfödda tankar rakt av som om dom vore nån slags flourtant?

Och du gör detsamma?

Sluta killgissa utan anta vetenskapliga argument - för eller emot, men att påstå nåt om saker som är så avlägset kräver en viss .. finess.
Citera
2024-06-29, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PleaseIgnore
Det var bra - fram tills det där. Vad baserar du det på ? Varför basunerar du ut det? Är det inte enklare att låta sannolikheten styra, mer än att likt en miljöpartist flöda ut sina missfödda tankar rakt av som om dom vore nån slags flourtant?

Och du gör detsamma?

Sluta killgissa utan anta vetenskapliga argument - för eller emot, men att påstå nåt om saker som är så avlägset kräver en viss .. finess.

Nä, men helt enkelt så krävs det en ganska avancerad civilisation och framförallt då även en som även överlever i flera hundratusen år för att klara av att lämna sitt eget solsystem på grund av de enorma avstånden mellan solsystemen.

Så det känns helt logiskt att ganska få livsformer etablerar kontakt med andra solsystem om ens någon. Det som framförallt gör att jag kan ha fel är om det finns möjlighet att resa snabbare då, men där är ju alla kända fysikregler ganska emot i dagsläget.

Lite tråkigt besked helt enkelt, lika tråkigt som beskedet att det troligen är helt omöjligt att resa bakåt i tiden.

Att jag utgår från att universum sprudlar av liv i väldigt många solsystem är helt enkelt för att jag tror att uppkomsten av liv är något som följer en naturlag och därför lika gärna kan hända någon annanstans än enbart på jorden.
Senast redigerad av SecretGarden352 2024-06-29 kl. 20:50.
Citera
2024-06-29, 20:56
Medlem
Citat:
Att jag utgår från att universum sprudlar av liv i väldigt många solsystem är helt enkelt för att jag tror att uppkomsten av liv är något som följer en naturlag och därför lika gärna kan hända någon annanstans än enbart på jorden.
Säg mig nu vilka bevis vi har för att det är troligt, eller ens tänkbart, att detta har skett nån annanstans, när vi inte ens är nära att förstå att, om, varför det skedde HÄR?
Citera
2024-06-29, 21:00
Medlem
Citat:
Säg mig nu vilka bevis vi har för att det är troligt, eller ens tänkbart, att detta har skett nån annanstans, när vi inte ens är nära att förstå att, om, varför det skedde HÄR?

Så du menar att bara för att vi inte själva förstått hur det fungerar här, så kan det inte hända någon annanstans? Blir konfunderad över ditt resonemang.
Citera
2024-06-29, 21:02
Medlem
Citat:
Så du menar att bara för att vi inte själva förstått hur det fungerar här, så kan det inte hända någon annanstans? Blir konfunderad över ditt resonemang.
När du inleder med "Att jag utgår från att universum sprudlar av liv i väldigt många solsystem" utan att vidare förklara varför eller bevisa hur, så inser vi ju att du inte spelar efter vetenskapens regler.

Och då är det *mitt* resonemang du ifrågasätter?
Citera
2024-06-29, 21:03
Medlem
floraflaps avatar
Angående, om liv och utomjordingar i universum

Så länge det inte är motbevisat så ”kan ” allt finnas.
Citera
2024-06-29, 21:05
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av floraflap
Angående, om liv och utomjordingar i universum

Så länge det inte är motbevisat så ”kan ” allt finnas.
Det finns en känd fallacy kring det sättet att diskutera. Du kan t.ex inte motbevisa att jag råkar vara jävulen. Försök.

Detta att "jag påstår nåt och du kan inte motbevisa det" används normalt av religiösa, men om du vill prova, så kör. Men det är fullständigt fel.
Citera
2024-06-29, 21:06
Medlem
Citat:
När du inleder med "Att jag utgår från att universum sprudlar av liv i väldigt många solsystem" utan att vidare förklara varför eller bevisa hur, så inser vi ju att du inte spelar efter vetenskapens regler.

Och då är det *mitt* resonemang du ifrågasätter?

Jag utgår från faktum. Liv finns. Sedan antar jag att det är rimligt att livet finns i hela universum om naturlagar gäller och förutsättningarna för att liv ska existera finns. Helt enkelt så upptäcker man ju numera så gott som dagligen solsystem med planeter och därmed bevisar vetenskapen att vårt solsystem är inte unikt.
Citera
2024-06-29, 21:13
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Jag utgår från faktum. Liv finns. Sedan antar jag att det är rimligt att livet finns i hela universum om naturlagar gäller och förutsättningarna för att liv ska existera finns. Helt enkelt så upptäcker man ju numera så gott som dagligen solsystem med planeter och därmed bevisar vetenskapen att vårt solsystem är inte unikt.

"liv finns" - vi har ett exempel. Att försöka dra ut det till sina egna tankar och drömmar är förutom meningslöst fullt av felaktigheter.

Vi upptäcker kanske solar, månar, planeter dagligen. Men ingen av dessa upptäckter indikerar liv, för vi har inget sätt att hitta det ljusår från oss - ännu. Vi kommer säkert lära oss det, men inte ännu. Så att tvärsäkert påstå nånting vi inte har och inte KAN visa, är bara hubris. Som den störste på lekplatsen. Jag e fet så jag har rätt.

Kom igen.
Citera
2024-06-29, 21:15
Medlem
floraflaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Det finns en känd fallacy kring det sättet att diskutera. Du kan t.ex inte motbevisa att jag råkar vara jävulen. Försök.

Detta att "jag påstår nåt och du kan inte motbevisa det" används normalt av religiösa, men om du vill prova, så kör. Men det är fullständigt fel.

bara förklarar ren fakta och faktum. = Så länge det inte är motbevisat så " kan" allt finnas.

nä det är inte fel alls, och heller inte nånting religiöst.

dessutom kan de rent teoretiskt redan vara här. besökt oss.
Citera
2024-06-29, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
"liv finns" - vi har ett exempel. Att försöka dra ut det till sina egna tankar och drömmar är förutom meningslöst fullt av felaktigheter.

Vi upptäcker kanske solar, månar, planeter dagligen. Men ingen av dessa upptäckter indikerar liv, för vi har inget sätt att hitta det ljusår från oss - ännu. Vi kommer säkert lära oss det, men inte ännu. Så att tvärsäkert påstå nånting vi inte har och inte KAN visa, är bara hubris. Som den störste på lekplatsen. Jag e fet så jag har rätt.

Kom igen.

Men du och jag utgår bara från två olika teser. Ingen av oss kan bevisa något.

Du tänker att liv finns enbart på jorden och ingen annanstans i universum. Detta kan möjligen bevisas fel om man hittar liv på annan planet i vårt solsystem. Det är dock inte så troligt.

Jag tänker att liv finns på jorden. Det är en naturlag som vi inte själva förstår (ännu), men då ger det att så fort förutsättningarna finns enligt naturlagen så uppstår liv, följaktligen är det troligt att universum kryllar av liv.
Citera
2024-06-29, 21:20
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Men du och jag utgår bara från två olika teser. Ingen av oss kan bevisa något.

Du tänker att liv finns enbart på jorden och ingen annanstans i universum. Detta kan möjligen bevisas fel om man hittar liv på annan planet i vårt solsystem. Det är dock inte så troligt.

Jag tänker att liv finns på jorden. Det är en naturlag som vi inte själva förstår (ännu), men då ger det att så fort förutsättningarna finns enligt naturlagen så uppstår liv, följaktligen är det troligt att universum kryllar av liv.

Nej! Du har fullständigt fel i vad du tror.

Jag *noterar* att vi funnit liv på enbart en plats, och funderar på varför - vad krävs. Du tänker att eftersom det finns här måste det finnas överallt, nånting det inte finns stöd för oavsett hur du tänker. Att liv är en naturlag är enbart i ditt sinne. Ingen lag säger att liv "måste uppstå". Eller hur den gör det. Det öär vad vi försöker ta reda på, hur kan liv uppstå - och som du egentligen vet har vi ännu inte en aning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in