2024-05-16, 08:17
Medlem
emmuuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av granaattiomena
Om hon tagit amfetamin månader i sträck så borde det vid upphörandet leda till en reboundeffekt.

Vad som pågår är att hennes nu + nu + nu i kontinuerlig följd och summan av hennes tankar som har strömmat igenom synapserna samt minnet är vad som gör henne till den hon är just nu.
Hennes medvetande hoppar in och ut ur existensen men så fort hon försöker att greppa existensen så fallerar den och börjar till nästa nu.

Jag har inte tagit amfetamin sedan 2021. Inte vågar sen psykosen och inget som jag har sug efter heller. Gillar opiater och neråt mycket mer. Eller jag kanske uppfattade ditt inlägg fel.

Tack för den förklaringen! Lät proffsigt haha och du har säkert helt rätt. Läskigt..
Citera
2024-05-16, 08:34
Medlem
Bra mat (typ paleo) och fasta botar det mesta. Inklusive psykoser.
Citera
2024-05-16, 09:12
Citat:
Ursprungligen postat av emmuut
Sedan september 2021 efter en psykos jag fick när jag tagit amfetamin månader i sträck och sedan tagit en alldeles för stor dos ecstasy i det fruktansvärda tillståndet jag redan befann mig i så har dessa små hallucinationer eller vad man ska kalla dom aldrig försvunnit.

Det blir värre om jag har sovit och ätit dåligt, som nu. Sovit 5 timmar på 5 dygn tror jag, på grund av avtändning av opiater (dumt, jag vet, men skitsamma). ALLTING håller på att ändra form och snurra runt och andas och har sig och jag börjar bli lite orolig att en ny psykos är på väg. Det är väldigt intensivt.

Känner mig nästan lite halvt full också?? Det kanske är för att jag är så satans trött egentligen men jag kan fortfarande absolut inte sova. Inatt blev det 0 timmar, 0 minuter, 0 sekunder. INGEN sömn.

Flyger förbi saker framför ögonen ibland också, svarta prickar bara typ? Eller något liknande. Och fokuserar jag blicken på något ändrar den form och ibland färg helt och hållet. Är genuint ganska rädd.

Borde jag införskaffa mig någon benzo att ha i 2-3 dagar som kanske kan hjälpa till med sömnen och det jag ser? Kan en psykos faktiskt utlösas om jag går sömnlös i några nätter till? Livrädd.. fyfan vad äckligt det är när allt rör på sig så mycket. Kan knappt fokusera blicken.

När jag är nykter och mår bra tänker jag inte allt för mycket på detta men nu har det blivit så extremt.

Någon som har tips på vad jag ska göra? Kan man söka hjälp för dom hallucinationer jag har? Kanske borde gjort det redan 2021..

Ber om ursäkt om en sådan här tråd redan gjorts. Är i ett skick där jag knappt kan se något när jag kollar på en skärm. Jag måste ha sömn nu. FAN vad jobbigt. All hjälp uppskattas!

(av ren intresse, har själv aldrig prövat amfetamin) kan du berätta lite grann om psykoserna och du medger att" Det är väldigt intensivt." vad menar du här?
Citera
2024-05-16, 09:38
Medlem
emmuuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svensson1970
(av ren intresse, har själv aldrig prövat amfetamin) kan du berätta lite grann om psykoserna och du medger att" Det är väldigt intensivt." vad menar du här?

Jag har en tråd om min upplevelse om du orkar läsa den:
(FB) Psykos, ecstasy + amfetamin
Där går jag igenom en del vad som hände.

När jag säger intensivt menar jag att objekt och föremål andas eller rör på sig väldigt snabbt och hastigt. Dom svarta sakerna??? Som flyger i synfältet skrämmer mig lite smått varje gång, är aldrig beredd.

Jag har nu på morgonen även inbillat mig att min morsa har ropat mitt namn. Klassiker. Men den är äcklig för att när den hallisen har kommit måste jag anstränga mig noga för att förstå om allting som händer är på riktigt eller inte, även om jag vet att rösten är fake.

Som sagt, läskigt.
Citera
2024-05-16, 09:39
Medlem
emmuuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenenPaRyggen
Bra mat (typ paleo) och fasta botar det mesta. Inklusive psykoser.

Har ingen matlust överhuvudtaget men ska absolut trycka i mig något. Mår nästan lite illa.
Citera
2024-05-16, 09:45
Medlem
emmuuts avatar
Juste förresten!!

Jag äter concerta varje dag och den har aldrig påverkat min sömn innan, inte ens på högsta dos. Det kan väl inte börja strula med den nu? Så långt in i behandling. Misstänker att den kanske försvårar det liiite dock, eller?

Haft maxdos i kanske 3 månader nu. Har tagit den varje dag så länge alltså, utan sömnproblem pga den innan. Vad tror ni? Skippa den från och med imorgon eller ska jag fortsätta ta den?

Får jag nu sova inom dom närmsta timmarna kommer jag nog ta fortsätta ta den ändå. Fungerar inte som en vanlig människa utan adhd medicin (inte för att jag gör det nu heller men).

Och gissa vad!! Jag somnade till i 20 minuter ganska nyss faktiskt, med lugn musik i öronen. Låter som otroligt lite men för mig är det framsteg. Bättre än 0 i alla fall kanske får sova nästa natt nu då?
Senast redigerad av emmuut 2024-05-16 kl. 09:47.
Citera
2024-05-16, 10:21
Medlem
pMTqs avatar
Sömnbrist. Det borde du ha vant dig vid redan innan tonåren.

Gå o lägg dig så mår du bättre. Kan du inte sova så sluta ge upp så lätt. Ligg ner och blunda 7-9 timmar så ska du se att det blir bättre. Även om ”det är omöjligt tankarna går för fort och hit o dit bla bla”. Ligg ner o blunda.
Citera
2024-05-16, 10:34
Medlem
emmuuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pMTq
Sömnbrist. Det borde du ha vant dig vid redan innan tonåren.

Gå o lägg dig så mår du bättre. Kan du inte sova så sluta ge upp så lätt. Ligg ner och blunda 7-9 timmar så ska du se att det blir bättre. Även om ”det är omöjligt tankarna går för fort och hit o dit bla bla”. Ligg ner o blunda.

Det är ju det jag har gjort i 5 dagar bara legat och blundat, aldrig riktigt somnat. Tar död på mig. Har ju ett jobb att sköta.

Idag jobbar jag 9 timmar.. börjar 11. På den sömnen jag har just nu. Be för mig.

Ska försöka införskaffa mig ett fåtal imovane eller liknande. Bara så jag har för ett fåtal nätter. Vägrar bli beroende av det OCKSÅ. Nej tack. Kan använda det som hjälpmedel i max.. jag vet inte.. 3 dagar? Sen sluta med det och aldrig röra det igen.
Citera
2024-05-16, 10:49
Medlem
Hej, det låter som HPPD, det kan man få av t.ex Ecstacy eller LSD.
Det brukar gå över, men du kanske ska prova sluta med Concertan ett tag (det är ju ganska påfrestande i längden, plus kan störa sömnen.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Postha...sst%C3%B6rning
(det står att benso, typ ikto hjälper)
Senast redigerad av Terrorbyre 2024-05-16 kl. 10:51.
Citera
2024-05-16, 10:52
Medlem
emmuuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Terrorbyre
Hej, det låter som HPPD, det kan man få av t.ex Ecstacy eller LSD.
Det brukar gå över, men du kanske ska prova sluta med Concertan ett tag (det är ju ganska påfrestande i längden, plus kan störa sömnen.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Postha...sst%C3%B6rning

Ja HPPD har jag läst mycket om och allt stämmer in. Kanske bäst att gå till läkare och kolla upp.

Är så rädd att jag inte kommer fungera utan concertan men jag kan väl testa utan några dagar i alla fall!
Citera
2024-05-16, 11:20
Medlem
RightRites avatar
Sluta battla dina problem med mer knark.
Sov.
Ät.
Promenera.
Drick vatten.

Så är du tillbaka sen efter en vecka eller två.
Citera
2024-05-16, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Ta både Propavan och Theralen, de biter båda på psykossymptom. Blir det värre får du vända dig till psyket.

Dumheter. Fentiazinderivat har inga till extremt blygsamma antipsykotiska effekter. De förskrivs för att lindra neurotiska besvär, allergi och illamående. Olanzapin - däremot- är ett atypiskt antipsykotikum. Neurotoxiskt som fan, men borde i teorin bita av hallucinationerna som TS upplever.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in