2024-05-16, 07:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjobro
Vann nyss en saftig aktion på Tradera som jag tänkte ge till min fader i present. Säljaren meddelar att köpet måste avbrytas. När jag frågar varför säger han att han ångrar sig.

Min fråga: hur gör jag livet sås surt som möjligt för honom? Skadestånd? Ersättning?

Säljaren har ingen generell ångerrätt efter att avtalet har ingåtts, om det inte uttryckligen framgår av annonsen eller ni har kommit överens om det. Om säljaren vill ändra sig och du som köpare inte accepterar det, har säljaren inte rätt att ensidigt häva avtalet.
Citera
2024-05-16, 08:27
Medlem
Yinool0401s avatar
Jag tror jag gjorde en liknande "habrovink" för en massa år sedan.

Missade att sätta reservationspris, någon vann på ett nästan "gratis" pris.

Jag sa att jag tappade den "lampan" i backen när jag skulle plocka ned den från taket.

Han skrev tillbaka "typiskt-händer alltid mig". Snäll prick var det.

Man ska inte sabba sin karma, så jag lärde mig kanske något.
Citera
2024-05-16, 08:54
Medlem
Citat:
Vann nyss en saftig aktion på Tradera som jag tänkte ge till min fader i present. Säljaren meddelar att köpet måste avbrytas. När jag frågar varför säger han att han ångrar sig.

Min fråga: hur gör jag livet sås surt som möjligt för honom? Skadestånd? Ersättning?

Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Anmäl kontot till tradera så får han en tillsägelse sedan blir den avstängd vid upprepade tillsägelser.

Mer än så kan du inte göra

Så är det - inget att göra åt.
Det finns olika anledningar varför en affär inte genomförs.
Säljaren kan ha fått ett bättre bud utanför Tradera.
Säljaren ville bara veta vad den eventuellt var värd, och la ut på Tradera, för att testa.
Säljaren kanske inte var ägare, något som varit oklart med ägandet - och han kan inte sälja.
Säljaren kan ångra sig av en massa anledningar.
Det finns även risk det är försök till bedrägeri.
Citera
2024-05-16, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Detta!

Jag har varit med om det flera gånger.

Varför har du blivit avstängd?
Citera
2024-05-16, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MickelMan
Hade han ångrat sig så kunde han bara ha valt att avbryta auktionen, detta skedde för mig då säljaren sålde varan på annan sida och avbröt således auktionen. Detta är helt enligt reglerna säger Tradera.

Men det går väl inte att avbryta om någon redan har hunnit buda? Eller har detta ändrats? Alternativt att jag har missförstått hur det funkar.
Citera
2024-05-16, 09:52
Avslutad
Säljaren kan bara säga att objektet råkade bli förstört eller stulet, så finns inte kvar eller är trasigt.

Ingen kan tvinga nån att sälja efter en auktion. Bara trams att tro det. Störande förstås, men inte mycket att göra åt. Han ville väl ha mer betalt.
Citera
2024-05-16, 09:54
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XrayCharles
Säljaren straffas med varning och en dålig recension. Vad tycker du vore lämpligt straff?

Är väl fullt mänskligt att man ångrar sig och vill dra sig ur en affär.
Det är väl rätt självklart vad som borde hända här. TS bör få varan för det pris som auktionen vunnits för.

Spelar ingen roll om man ångrar sig. En auktion är bindande. Om man ångrar sig för man fick mindre i auktionen än vad man önskade (som är det mest vanliga förmodligen) så har Tradera funktioner för detta som säljaren ibland inte utnyttjar och då får man skylla sig själv.

Jag var med om en nyligen på Tradera där jag sålt en vara för lite överpris som skyllde på att hans släkting använt hans konto och att han ville avbryta affären. Med så snälla ord jag kunde skrev jag vad som kan tolkas som "hur fan är det mitt problem att DU inte har koll på vem som är inne på ditt konto? Betala eller så anmäls du" vilket han till slut gjorde. Traderas egna system där en anmälan inte gör något och flera leder till avstängning är rätt kass. Lägg tråden under juridik tycker jag för det är där TS befinner sig och hur Tradera hanterar ärendet är rätt ointressant om TS vill ta det längre. Återigen: bud och sälj är bindande. Finns inget simpelt "oj jag ångrade mig" juridiskt sett när man sålt något. Man får tänka ordentligt innan man lägger upp nåt till försäljning.
Citera
2024-05-16, 10:19
Medlem
Det är väl för sådant här de har ett betygssystem??

Man ger köparen eller säljaren sämsta möjliga betyg, och skriver en tydlig förklaring varför, så andra medlemmar blir varnade för honom eller henne.

Säger de att varan man vunnit förstörts ber man bara om foto, för att avgöra sanningshalten. Inget foto= lögn= lägsta betyg.

Kina har ett socialt kredit system. Där man bygger upp ett rykte om sig själv. Beter man sig opålitligt får man dåligt rykte, och vice versa. Det borde Sverige ha också, men utan kinas brister förstås.
Citera
2024-05-16, 10:31
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Markberedning
Varför har du blivit avstängd?

… jag har varit med om att säljaren ”ångrat” sig. Inte sagt någonting om att jag skulle blivit avstängd.
Citera
2024-05-16, 10:39
Medlem
johnjozefssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
… jag har varit med om att säljaren ”ångrat” sig. Inte sagt någonting om att jag skulle blivit avstängd.

Varför blev Du avstängd för att Säljaren ångrade sig? Det går inte alls ihop. Troll
Citera
2024-05-16, 10:43
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:

Finns ingen plikt att fullfölja köpet.
Citera
2024-05-16, 10:59
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Finns ingen plikt att fullfölja köpet.
Du har ju ingått ett avtal om att antingen sälja eller köpa en vara till ett vist pris.

Samtliga bud som läggs på Tradera är bindande (Enda undantaget är om reservationspriset ej har uppnåtts då bud under reservationspriset inte räknas som ett godtaget bud)
Som säljare är du också bunden att acceptera det högsta budet så länge eventuellt reservationspris uppnåtts.

Avtalet kan endas sägas upp om båda parter är överens om det. Är det en vara med lågt värde kan man anmäla det som ett förenklat tvistemål till kronofogden/tingsrätten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in