2024-05-15, 20:33
Medlem
Litenhetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Bara ett litet tips i all välmening; Läs igenom allt det finstilta, för både säljare och köpare från Tradera, innan du börjar driva ärendet, och även om du läser det och förstår/tolkar det på ett visst sätt så behöver inte juristerna se det på samma sätt. Bara för att du eller jag tycker något så behöver det inte hålla juridiskt, juridik är inte sällan en sabla snårskog.
Köpet är bindande. Traderas regler kan man bortse från. Man får gå till tingsrätten.
Citera
2024-05-15, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Anmäl kontot till tradera så får han en tillsägelse sedan blir den avstängd vid upprepade tillsägelser.

Mer än så kan du inte göra

Varför inte?

Är inte köplagen tillämplig även om det är auktion?

Är det inte så att köpare och säljare ingår avtal via traderas tjänst och i så fall bör väl TS kunna driva en process utanför tradera precis som om han köpt en vara via blocket eller vad som helst.

I så fall är det väl bara för ts att kräva att varan ska levereras och hota med att han tar det här vidare och det lär väl inte vara helt utsiktslöst. Det är ju inte jätte dyrt heller om inte varan var dyr.

Som jag gissar är det mest avgörande vad det står i säljarens egna objektbeskrivning. Tradera själva kan jag inte tänka har lagt in någon friskrivning för att säljaren inte behöver leverera.
Citera
2024-05-15, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tram123
Rent juridiskt så går han vinnande då det är köplagen och avtalslagen som gäller.
Har han vunnit auktionen så har han ingått avtal med säljaren.

Levererar inte säljaren så kan köparen stämma och säljaren skall ge samma eller en likvärdig vara till köparen.

Det är väldigt säkert och inte långt ifrån säkert som du säger kolla dom NJA 2016 s. 1195 .
Jag kan ta fram varenda paragraf om du vill.

Ja, så tänker jag också. Det enda som skulle ställa till det är om säljaren mot all förmodan skrivit något i sin objektbeskrivning som han kan hänvisa till. Men det är ju högst osannolikt.
Citera
2024-05-15, 20:42
Medlem
tram123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Ja, så tänker jag också. Det enda som skulle ställa till det är om säljaren mot all förmodan skrivit något i sin objektbeskrivning som han kan hänvisa till. Men det är ju högst osannolikt.

Avtalslagen och köplagen är dispositiv, nu har jag inte använt Tradera men jag tvekar starkt på att Tradera har i sina regler att köpare eller säljare kan dra sig ur auktionen utan några konsekvenser, då blir hela sidan en kalle Anka sida där folk kan buda sjuka summor och dra sig ur bara för att jävlas och då hade ingen använt sidan.

Så länge säljaren inte skrivit att de som budar går med på att auktionen inte är bindande i texten så är han helt körd om köparen stämmer.

Edit: kollade reglerna och det står klart och tydligt att bud är bindande, det gäller såklart också säljaren så det är bara för ts att stämma.

Ta bilder på konversationen mellan dig och säljaren bara och ha det som bevis.
Senast redigerad av tram123 2024-05-15 kl. 20:51.
Citera
2024-05-15, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjobro
Jag har bestämt mig. Ska gå i bräschen för det här, och uppdatera längs vägen.
Mycket bra! Om det är ett förenklat tvistemål riskerar du inte att förlora så mycket heller
Citera
2024-05-15, 20:55
Medlem
immenhusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dragspelochbas
Haha ägd. Det är hans vara och han väljer att inte sälja den, tough shit.

Den är redan såld. Den f.d. ägaren vill inte skicka varan. Du ser alltså inget problem med detta? Snarare du som är ägd i förekommande fall.

/Ai
Citera
2024-05-15, 20:57
Medlem
plaskets avatar
https://lawline.se/answers/saljare-angrar-sig-pa-tradera

Där står lite att läsa om ett liknande fall
Citera
2024-05-15, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tram123
Avtalslagen och köplagen är dispositiv, nu har jag inte använt Tradera men jag tvekar starkt på att Tradera har i sina regler att köpare eller säljare kan dra sig ur auktionen utan några konsekvenser, då blir hela sidan en kalle Anka sida där folk kan buda sjuka summor och dra sig ur bara för att jävlas och då hade ingen använt sidan.

Så länge säljaren inte skrivit att de som budar går med på att auktionen inte är bindande i texten så är han helt körd om köparen stämmer.

Edit: kollade reglerna och det står klart och tydligt att bud är bindande, det gäller såklart också säljaren så det är bara för ts att stämma.

Ta bilder på konversationen mellan dig och säljaren bara och ha det som bevis.

Exakt, det är det jag menar har inte säljaren skrivit något i stil med att han förbehåller sig rätten att sälja till vem han vill eller liknande så är det traderas villkor som gäller, eftersom man gjort upp affären via deras plattform och dom skriver ju solklart att både säljare och köpare är skyldiga att fullfölja affären.

Jag tycker fallet låter solklart för TS räkning.
Citera
2024-05-15, 21:18
Medlem
JackBlacks avatar
Stäm honom för avtalsbrott i tingsrätten. Det är garanterat att du vinner. Då kommer säljaren tvingas ge dig en identisk vara. Har hen sålt den så kommer hen få köpa en ny åt dig.
Citera
2024-05-15, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lixmax
Riktigt tråkigt, har varit med om samma sak fast när köparen vill dra sig ur.

Förmodligen kommer det inte hända mer än att han får en varning av tradera.

Gillar tradera när det väl funkar, men såna här personer förstör och borde straffas mycket hårdare

Säljaren straffas med varning och en dålig recension. Vad tycker du vore lämpligt straff?

Är väl fullt mänskligt att man ångrar sig och vill dra sig ur en affär.
Citera
2024-05-15, 21:34
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Anmäl kontot till tradera så får han en tillsägelse sedan blir den avstängd vid upprepade tillsägelser.

Mer än så kan du inte göra

Detta!

Jag har varit med om det flera gånger.
Citera
2024-05-15, 21:36
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZOLCOZ
Nej, det är inte tillåtet. Har en auktion gått igenom så betalar man för sig. Det innebär ju merjobb att lägga upp annonsen på nytt igen och allt arbete som medför med att hålla kontakt med säljare, slå in paket o s v. Påminn personen om att han bryter mot reglerna och du kommer anmäla.

Det är säljaren som ångrat sig. Inte köparen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in