2024-05-16, 11:00
Medlem
Barentss avatar
Lösningen är att hitta varan på annat ställe. Finns inget mer korkat än att gå igång på "den här människan gör inte exakt som JAG vill". Antagligen var priset för lågt, så bit ihop och betala mer. Pappsen är värd det.

Händer ju faktiskt ibland att jag ser att en vara inte uppfyller min egen auktionstext, av misstag, och då avbryts köpet. Inte något konstigt men man måste naturligtvis meddela detta på ett varsamt sätt till kunden som kanske älskade just sin vinst. Men de flesta tar det med jämnmod, de har ju inte förlorat några pengar och slapp en defekt produkt.
Citera
2024-05-16, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Patch1
Men det går väl inte att avbryta om någon redan har hunnit buda? Eller har detta ändrats? Alternativt att jag har missförstått hur det funkar.
Jo hon fick avbryta auktionen hur konstigt det än låter, minns inte vad Tradera svarade på detta men jag blev inte glad åt det. Var i september förra året.
Citera
2024-05-16, 11:02
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MickelMan
Jo hon fick avbryta auktionen hur konstigt det än låter, minns inte vad Tradera svarade på detta men jag blev inte glad åt det. Var i september förra året.
Man kan alltid kontakta tradera på chat och ibland är det en vänlig person och man kan be dem om diverse hjälp t.ex ta bort bud eller ta ner auktioner.
Citera
2024-05-16, 11:43
Medlem
MaarekSteles avatar
Hej, köplagen gäller så personen är skyldig att fullfölja auktionen.

Har budat på tradera, är det bindande?

https://lawline.se/answers/har-budat...r-det-bindande

Frågan gäller en person som budat, men principen är densamma.

Citat från ovan artikel:

Bindande avtal

Du har genom att lägga ett bud på telefonen ingått ett avtal med säljaren. Detta avtal är juridiskt bindande för dig och säljaren (1 § avtalslagen). Vad gäller de olika bestämmelserna i köplagen så gäller dessa såvida du och säljaren inte har kommit överens om något annat (3 § köplagen). Eftersom köpet har skett på Tradera kommer vi behöva beakta deras bestämmelser. Tradera har ett villkor som säger att ett bud är bindande. Med detta menas att du är skyldig att betala för det bud du har lagt.

Denna tråd borde egentligen ligga i juridik, där kan riktiga jurister också svara.
Citera
2024-05-16, 11:57
Medlem
Dom får inte avbryta efter vunnen aktion, anmäl det så kommer han få sitt konto avstängt. Jag har också gjort bort mig och det är risken med dessa auktioner att man kan få underbetalt men man måste stå för det oavsett.
Dessutom så kommer hans betyg sjunka, vilket kommer påverka säljarens jobb för all framtid.
Citera
2024-05-16, 12:10
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaarekStele
Hej, köplagen gäller så personen är skyldig att fullfölja auktionen.

Har budat på tradera, är det bindande?

Frågan gäller en person som budat, men principen är densamma.

Citat från ovan artikel:

Bindande avtal

Du har genom att lägga ett bud på telefonen ingått ett avtal med säljaren. Detta avtal är juridiskt bindande för dig och säljaren (1 § avtalslagen). Vad gäller de olika bestämmelserna i köplagen så gäller dessa såvida du och säljaren inte har kommit överens om något annat (3 § köplagen). Eftersom köpet har skett på Tradera kommer vi behöva beakta deras bestämmelser. Tradera har ett villkor som säger att ett bud är bindande. Med detta menas att du är skyldig att betala för det bud du har lagt.

Denna tråd borde egentligen ligga i juridik, där kan riktiga jurister också svara.

Mina råd till dig

Det är möjligt för dig att frångå avtalet, men det kan vara svårt att påvisa att du har anledning nog att göra det. Om du misstänker att varan utgör stöldgods eller liknande rekommenderar jag dig att kontakta Tradera. Det skulle eventuellt utgöra en godtagbar anledning till att häva köpet.

Inga pengar har skickats, ingen vara har skickats. Allt TS kan göra är att rapportera hos Tradera så får säljaren ett minus i sitt omdöme. Har TS skickat pengar handlar det om bedrägeri, men ingenstans har TS skrivit att han har fört över några pengar till säljaren.
Citera
2024-05-16, 12:24
Medlem
Tradera har gjort om sina regler under 2024. Det är inte längre "bud är bindande". Och säljaren har plikt att fullfölja köpet. De nya reglerna i tradera tillåter en säljare att häva köpet. Det tillåter också budgivaren att häva köpet genom samförstånd med säljaren, genom att säljaren skickar en förfrågan till köparen om att häva köpet. Ingen provitionsavgift debiteras säljaren vid hävt köp utan avgiften krediteras tillbaka till säljarens saldo.
Citera
2024-05-16, 12:27
Medlem
MaarekSteles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Mina råd till dig

Det är möjligt för dig att frångå avtalet, men det kan vara svårt att påvisa att du har anledning nog att göra det. Om du misstänker att varan utgör stöldgods eller liknande rekommenderar jag dig att kontakta Tradera. Det skulle eventuellt utgöra en godtagbar anledning till att häva köpet.

Inga pengar har skickats, ingen vara har skickats. Allt TS kan göra är att rapportera hos Tradera så får säljaren ett minus i sitt omdöme. Har TS skickat pengar handlar det om bedrägeri, men ingenstans har TS skrivit att han har fört över några pengar till säljaren.

Det finns möjlighet ja. Suck. Klant. Köplagen gäller. Mongo.
Citera
2024-05-16, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av calvinclown
Nä han har faktiskt rätt. Det här handlar om bud är bindande. Är det de så kan man lägga tiden ovan och ts undrar hur han gör det drygt för denne, så det var ändå ett bra förslag. Sen handlar det om likvärdig produkt

Avtalen i ett köp mellan två privatpersoner på Tradera är personligt utformade - Tradera har alltså inget med villkoren för köpet att göra utan det är mellan säljaren och köparen.
Om det inte står någonstans i annonsen att säljaren garanterar att köparen får en ersättningsvara om hen ångrar sin försäljning så kommer TS inte att kunna kräva detta.
Man ska inte ångra bud eller försäljning enligt Traderas regler men det enda straffet de kan ge är att stänga av en persons konto OM det sker upprepade gånger att personen inte följer reglerna.

Det framgår inte av TS om hen har frångått några regler själv och det verkar som att säljaren ångrat sig innan några pengar bytt ägare. En säljare har dessutom rätt att inte sälja varan om den lägsta reservationssumman inte har uppnåtts.
Citera
2024-05-16, 12:48
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaarekStele
Det finns möjlighet ja. Suck. Klant. Köplagen gäller. Mongo.

Ja du kan ju sitta här och säga det men i verkligheten så kommer det bli ingenting, säljaren får ett litet rött minus i sin profil. Sen får du flickrunka till dina lagar bäst du vill fjolla
Citera
2024-05-16, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjobro
Vann nyss en saftig aktion på Tradera som jag tänkte ge till min fader i present. Säljaren meddelar att köpet måste avbrytas. När jag frågar varför säger han att han ångrar sig.

Min fråga: hur gör jag livet sås surt som möjligt för honom? Skadestånd? Ersättning?

Om varan var viktig köpte du förstås med Traderas köpskydd och få vänder du dig dit och får hjälp!
Citera
2024-05-16, 13:42
Medlem
MaarekSteles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Ja du kan ju sitta här och säga det men i verkligheten så kommer det bli ingenting, säljaren får ett litet rött minus i sin profil. Sen får du flickrunka till dina lagar bäst du vill fjolla

Möjlighet till undantag innebär inte solklart undantag.

Du läser en hel artikel, sedan tar du en liten punkt och snöar in dig på den. Mongo.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in