2024-05-15, 23:56
Medlem
.Stelopererad.s avatar
Hur ser personens omdömen ut på tradera? Har man många omdömen och 100% positiva så kan det kännas väldigt surt att bryta den streaken genom att få ett negativt omdöme. Det är nog det du kan göra för att sätta dit honom.
Citera
2024-05-15, 23:57
Medlem
calvinclowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Verderia
Betvivlar starkt att detta fungerar vid ett köp av en (förmodligen) begagnad vara mellan två privatpersoner. Man har inte samma rättigheter som vid köp mellan företag och privatperson.
Dessutom är det rätt svårt att få tag i en likvärdig vara om köpet gäller en hemstickad väst från 1974 eller nåt annat originellt...kan ju vara precis vad som helst som säljs på Tradera - men en avgift på 900 kronor och slöseri med tid i en domstol låter som en rejäl förlust då det mesta som säljs är väldigt, väldigt billigt...

Till TS: Lämna ett riktigt dåligt omdöme så kommer säljaren ha svårt att få sålt något annat framöver, det är det enda du kan göra!

Nä han har faktiskt rätt. Det här handlar om bud är bindande. Är det de så kan man lägga tiden ovan och ts undrar hur han gör det drygt för denne, så det var ändå ett bra förslag. Sen handlar det om likvärdig produkt
Citera
2024-05-16, 00:08
Medlem
Hovmastarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjobro
Vann nyss en saftig aktion på Tradera som jag tänkte ge till min fader i present. Säljaren meddelar att köpet måste avbrytas. När jag frågar varför säger han att han ångrar sig.

Min fråga: hur gör jag livet sås surt som möjligt för honom? Skadestånd? Ersättning?

Hann du betala innan säljaren hörde av sig?

Det finns ju en funktion på Tradera som gör att man kan lägga till information om en auktion som då kommer upp i en gulmarkerad ruta. Såg en sådan här om dagen i en auktion som jag inte var involverad i men där påstod säljaren att auktionen inte kunde fullföljas då föremålet hade blivit stulet. Nu tror ju jag det var sant men man kan ju hitta på lite vad som helst. Kanske har man råkat "tappa" objektet just när man skulle packa in det osv och därefter klickar på återbetalning.

Tror inte Tradera kommer hjälpa dig ett smack. De har inga rättsliga befogenheter och stänger inte av säljare då det är säljare som genererar pengar.
Citera
2024-05-16, 05:53
Avstängd
Citat:
Vann nyss en saftig aktion på Tradera som jag tänkte ge till min fader i present. Säljaren meddelar att köpet måste avbrytas. När jag frågar varför säger han att han ångrar sig.

Min fråga: hur gör jag livet sås surt som möjligt för honom? Skadestånd? Ersättning?

Man ingår ju typ i ett avtal när man säljer eller köper en vara .. så det borde vara så att personen måste sälja när en försäljning genomförts. Vägrar dom så vet jag väl inte riktigt vad som händer..men rent juridiskt har du rätten på din sida..
Citera
2024-05-16, 06:15
Medlem
Jenshalls avatar
Du måste låta Tradera ta över dialogen med säljaren. Det är på deras plattform ni verkar. Du skall inte lösa något i god ton med säljaren som dom vill. Du skall ha din vara den som sitter och tjafsar det är deras jobb. Låt inte företaget komma undan här nu deras anställda får börja jobba. Fullfölj genom att betala
Citera
2024-05-16, 06:20
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Jag lär ju inte gå förlorande ur detta, eller? Oavgjort?
Det beror på huruvida Traderas regler eller svensk lag blir vad som tillämpas. Helt enkelt frågan om du har ett avtal med köparen som därmed är bindande eller om både du och säljaren har ett avtal med Tradera och att det därmed är deras regler som gäller.
Citera
2024-05-16, 07:03
Avslutad
Citat:

En produkt du ville köpa som du nu inte längre får göra livet så surt för dig att du vill ha skadestånd? Du kan inte hitta en likande i stället för att lägga massa energi på det?
Även om det är fel så varför inte bara låta det va och personen behålla sin produkt.
Citera
2024-05-16, 07:16
Medlem
Citat:

Vann du en aktion eller en auktion?
Citera
2024-05-16, 07:17
Medlem
Citat:

Mejla och skriv att avtal ska hållas. Ge personen en vecka och meddela att det annars blir stämningsansökan. FT-mål, så låg risk för dig.
Citera
2024-05-16, 07:20
Medlem
Driv det vidare med Tradera tycker jag om han inte vill sälja och gå dig till mötes. Tyvärr kommer Tradera inte göra så mycket men kanske få han bannad.

Risken är att varan är såld redan på Blocket eller på annat vis då en del lägger upp samma annons på flera plattformar.

Tradera tar ju tyvärr 10% eller max 200kr vid försäljning vilket enligt mig är ockerpriser medans Blocket är gratis.

Slutat med Tradera. Köper lite SF anytime koder ibland men säljer inget
Citera
2024-05-16, 07:29
Medlem
Hade han ångrat sig så kunde han bara ha valt att avbryta auktionen, detta skedde för mig då säljaren sålde varan på annan sida och avbröt således auktionen. Detta är helt enligt reglerna säger Tradera.

Nej handlar inte längre på Tradera, kollar in lite på Blocket emellanåt men annars så håller jag mig till Facebook Marketplace.
Marketplace måste ha gjort livet surt för både Tradera och Blocket och snott många kunder.
Citera
2024-05-16, 07:48
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Jag betalar hellre 5000kr till staten än att gå plus minus noll till ett slödder som har fel. Har aldrig varit i en rättegång så kan ju bli lärorikt dessutom.

Kan säljaren dömmas för avtalsbrott?

Läste om en tjej som inte fick sin brudklänning levererad och hon fick skadestånd för att hyra en av samma klass, vilket blev lika dyrt som att köpa den begagnade.

Jag ska komma på något

..i USA! Eller hur? Helt andra regler. Ett väldigt happy-stämning-go-lucky-land.
Funkar inte aå i Sverige.

Hitta en annan vara och släpp din besatthet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in