2024-05-20, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
En kvinna har dödats av av björn sedan 1977 -- så nej. Björnar har såvitt jag vet aldrig våldtagit en kvinna den stött på i skogen.

hur många kvinnor har dödats i skogen av en man?

Citat:
Ja, det handlar givetvis om att man väljer en risk för att man vill göra något. Ungefär som varje gång man umgås med män på olika platser. Det finns alltid en risk, men ibland låter man nytta och/eller nöje väga över.
Män fungerar likadant, fast det är andra risker som gäller för dem.

tex som att välja att möta en björn i skogen istället för en man?
Citera
2024-05-20, 11:44
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
hur många kvinnor har dödats i skogen av en man?
Våldtagits och/eller dödats ... Det är lite för många för att jag skall ha koll på alla fall sedan 1977.

Citat:
tex som att välja att möta en björn i skogen istället för en man?
Då väljer man bort de risker det innebär med en främmande man - ja.
En björn utgör inte samma risker.
Citera
2024-05-20, 11:46
Medlem
Citat:
Din liknelse handlar alltså inte alls om liknande omständigheter som exemplet med skogen.
Om det finns folk i närheten som dyker upp med viss regelbundenhet så är man inte helt isolerad och det finns hjälp inom räckhåll.

Det är ju sällan man är fullständigt isolerad i någon skog? Det kan väl alltid dyka upp folk var som helst?

Gäller väl samma i mitt exempel. Det är mycket folk längs leder men lämnar man de är nog väldigt sällsynt med folk. Några hundra meter bort så är risken att stöta på någon låg.
Citera
2024-05-20, 11:51
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensam87a
Det är ju sällan man är fullständigt isolerad i någon skog? Det kan väl alltid dyka upp folk var som helst?
Nej, man är oftast ensam i skogen faktiskt - om man inte har eget sällskap med sig.
Vistas du aldrig i skog och mark?

Citat:
Gäller väl samma i mitt exempel. Det är mycket folk längs leder men lämnar man de är nog väldigt sällsynt med folk. Några hundra meter bort så är risken att stöta på någon låg.
Fast nu pratade du om vandringsleden - inte några hundra meter in i skogen. Du möter inte många varje timme inne i en skog.
Du får helt enkelt finna dig att majoriteten av kvinnorna väljer björn före främmande man i skogen - och försök låta bli att ta det personligt. Du är trots allt bara ännu en främmande man för främmande kvinnor.
Citera
2024-05-20, 12:00
Medlem
Citat:
Nej, man är oftast ensam i skogen faktiskt - om man inte har eget sällskap med sig.
Vistas du aldrig i skog och mark?

Fast nu pratade du om vandringsleden - inte några hundra meter in i skogen. Du möter inte många varje timme inne i en skog.
Du får helt enkelt finna dig att majoriteten av kvinnorna väljer björn före främmande man i skogen - och försök låta bli att ta det personligt. Du är trots allt bara ännu en främmande man för främmande kvinnor.

Några gånger i veckan. Springer jag en mil i skogen ser jag kanske 1-2 pers i snitt per gång. Jag bir inte mitt i obygden. Det är väl inte att va helt isolerad? Men visst går man utanför några som helst stigar mitt ute på ett hygge ser man väl väldigt sällan någon.

Om man nu ska våldföra sig på någon är det ju rätt smidigt att släpa de från en led en bit bort där ingen jävel någonsin är i princip.

Att du aldrig är i skogen vet jag för du gör adekvata riskbedömningar.
Citera
2024-05-20, 12:04
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Några gånger i veckan. Springer jag en mil i skogen ser jag kanske 1-2 pers i snitt per gång. Jag bir inte mitt i obygden. Det är väl inte att va helt isolerad? Men visst går man utanför några som helst stigar mitt ute på ett hygge ser man väl väldigt sällan någon.
Även om man följer olika stigar så ser man i princip aldrig folk. Följer du leder och anlagda spår så är givetvis chansen/risken större.

Citat:
Om man nu ska våldföra sig på någon är det ju rätt smidigt att släpa de från en led en bit bort där ingen jävel någonsin är i princip.
Ja, det var väl ganska exakt det som hände Ida som våldtogs och mördades för något år sedan. Jag tror hon hade föredragit att stöta på en björn faktiskt.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/a/BJmR5G/han-mordade-ida-21--i-dag-foll-domen

Citat:
Att du aldrig är i skogen vet jag för du gör adekvata riskbedömningar.
Jag är i skogen i princip dagligen - att man gör riskbedömningar innebär inte att man låser in sig i en låda och aldrig lämnar den.
Senast redigerad av micro113 2024-05-20 kl. 12:09.
Citera
2024-05-20, 12:14
Medlem
Citat:
Även om man följer olika stigar så ser man i princip aldrig folk. Följer du leder och anlagda spår så är givetvis chansen/risken större.

Ja, det var väl ganska exakt det som hände Ida som våldtogs och mördades för något år sedan. Jag tror hon hade föredragit att stöta på en björn faktiskt.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/a/BJmR5G/han-mordade-ida-21--i-dag-foll-domen

Jag är i skogen i princip dagligen - att man göra riskbedömningar innebär inte att man låser in sig i en låda och aldrig lämnar den.

Nu vet jag inte var du bor och hoppas det är jävligt långt från mig men jag skulle påstå att finns det stigar rör där sig folk. Då stöter man också på folk åtminstone nån gång ibland. Visst skulle jag säkert kunna hitta ställen där jag är rätt säker på att inte sen någon men då får man nog skippa stigar t.ex.

I din länk står det "jogginspår" vilket påminner rätt mycket om vandringsled vad det gäller isoleringen. Dvs man stöter säkert på folk där men strax jämte stigen är det oftast betydligt mindre sannolikhet.
Citera
2024-05-20, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alexman
jag har samtalat med flera kvinnor som påstått sig varit våldtagna när man sen får fram vad som faktist hände var det bara dom ångra sig. hon valde att åka hem till killen, hon valde att sova i samma säng, hon valde att hångla. sen ville han inte ha ett förhållande bara.
andelen fall där det är faktiska överfall är under 1% större delen av tiden ljuger kvinnor bara för att lajva offer för dom vill inte känna sig lätta. tjejer vill bara inte ta något personligt ansvar.
Du har rätt där..fast hur de ser ut procentuellt vet jag inte. Har varit i sådan sitiations närhet . case closed pga bristande bevisning och ändring av vittnsesutlåtande. Kvinnojäveln går fri med sitt skitsback. I övrigt genomsyras dina svar av kvinnohat. Kvinnor är roten till allt ont i samhället..eller?
Citera
2024-05-20, 13:15
Medlem
Benny98s avatar
Citat:

Jag saknar ett tredje alternativ "inget av det", eller "det kan kvitta". Annars kan man ställa väldigt många konstiga frågor med 2 alternativ som du måste välja mellan. Precis som sanning eller konka i lågstadiet. Feministisk forskning i sitt esse.

Vill du hellre möta en vit eller svart främmande man i skogen, din hycklare.
Citera
2024-05-20, 13:30
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Nu vet jag inte var du bor och hoppas det är jävligt långt från mig men jag skulle påstå att finns det stigar rör där sig folk. Då stöter man också på folk åtminstone nån gång ibland. Visst skulle jag säkert kunna hitta ställen där jag är rätt säker på att inte sen någon men då får man nog skippa stigar t.ex.
Det rör sig säkert folk efter stigarna någon gång - beroende på om du följer viltstig eller stig trampad av människa. Däremot kan man gå i timmar i skogen utan att se någon annan. Det vill säga det är inte trafikerat i skogen som på en led/anlagd bana.

Citat:
I din länk står det "jogginspår" vilket påminner rätt mycket om vandringsled vad det gäller isoleringen. Dvs man stöter säkert på folk där men strax jämte stigen är det oftast betydligt mindre sannolikhet.
Det var ett exempel på ditt eget påstående
"Om man nu ska våldföra sig på någon är det ju rätt smidigt att släpa de från en led en bit bort där ingen jävel någonsin är i princip."

Han plockade henne på spåret och släpade henne därifrån. Ingen lång bit, men det krävs inte heller för att det skall bli en isolerad obefolkad plats.
Man fick leta efter kroppen - det var inte så att nästa joggare sprang över den. Hennes föräldrar passerade platsen efter henne.

Det var onsdagen den femte augusti som Ida efterlystes av hennes familj då hon inte kom hem efter en löprunda. Hon hittades senare död i närheten av motionsspåret. Enligt polisen ska hennes föräldrar också ha varit ute och sprungit men 30 minuter efter henne då hon ville springa helt själv.
https://nyheter24.se/nyheter/inrikes/809824-19-aringen-erkanner-mordet-pa-21-ariga-ida

I denna länk ser du bilder på vart han släpade henne, och var kroppen låg. Det var en kort bit in i skogen - och det räckte för att hennes föräldrar och andra inte skulle se henne.
https://nyheter24.se/nyheter/inrikes/820798-1-joggingspar-upplands-vasby-mord-valdtakt-ida

Exemplet med joggingspåret talar för övrigt FÖR och inte MOT att man skall hålla sig borta från främmande män i skogen, även på icke-isolerade platser.
Citera
2024-05-20, 13:33
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benny98
Jag saknar ett tredje alternativ "inget av det", eller "det kan kvitta". Annars kan man ställa väldigt många konstiga frågor med 2 alternativ som du måste välja mellan. Precis som sanning eller konka i lågstadiet. Feministisk forskning i sitt esse.

Vill du hellre möta en vit eller svart främmande man i skogen, din hycklare.
Nu gavs inget tredje alternativ, utan svaret är mellan två möjliga - sen står det givetvis respondenten fritt att inte svara.

Att ha givna svarsalternativ är för övrigt inte ovanligt alls i undersökningar.

Jag vill inte möta främmande män i skogen - vad har du svårt att förstå?
Citera
2024-05-20, 13:41
Medlem
Benny98s avatar
Citat:
Nu gavs inget tredje alternativ, utan svaret är mellan två möjliga - sen står det givetvis respondenten fritt att inte svara.

Att ha givna svarsalternativ är för övrigt inte ovanligt alls i undersökningar.

Jag vill inte möta främmande män i skogen - vad har du svårt att förstå?

Eftersom alla kvinnor inte kan svara på frågan så utelämnar man en stor andel av frågeobjekten från undersökningen. Därmed får man inte ett statistiskt relevant urval. Undersökningen blir därför värdelös. Jag bryr mig inte om att du inte vill möta en främmande man, men jag ifrågasätter relevansen av undersökningen.

Varför tror du att SCB kämpar med näbbar och klor för att få svar av personer som absolut inte vill svara?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in