2024-05-16, 13:11
Medlem
Jenny9s avatar
Detta är en hypotetisk fråga. Poängen med denna hypotetiska fråga är att belysa att många kvinnor har erfarenhet av (sexuella) trakasserier, våld, våldtäkt, ovälkomna närmanden, osv. Oftast från män i deras närhet (ofta nog också från totalt främmande män). Även om en kvinna inte har någon erfarenhet av detta så känner de flesta kvinnor minst en kvinna som har erfarenhet av detta.

Statistiken talar sitt tydliga språk, statistiken kan alla leta upp. Svaren som kvinnor gett på denna hypotetiska fråga grundar sig i erfarenhet.

Förstår man inte dessa enkla samband så ska man kanske inte ens uttala sig.
Senast redigerad av Jenny9 2024-05-16 kl. 13:17.
Citera
2024-05-16, 13:32
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensam87a
Det funkar inte så bra att håna mig med att "lena handen" när jag har det bättre än någonsin relationsmässigt ich befinner mig mitt i livet med allt vad det innebär. Jag tror du kan bättre om du vill? Jag antar att du haft svåra problem med män genom hela ditt liv. Beklagar det.
Nu var det ju DU som tyckte det hörde till att ta upp sexlivet för att vinna en argumentation - i ett försök till klassisk manlig härskarteknik. Då kan du ju inte butthurd för att det skiner igenom att du själv inte tycks ha så mycket att komma med på den fronten.

Citat:
Ursprungligen postat av Omniscientpotent
Jo det är det
Varför då. På fester finns ju normalt många sådana "trevliga" män som kan ingripa mot idioter. Det borde ju inte kunna bli tryggare än så.

Var tror du det är farligast att möta en idiot som vill skada -- i ett rum där det finns andra vittnens som ser och kan ingripa eller på en isolerad plats utan hjälp inom räckhåll?

Citat:
Jo det är ganska rimligt eftersom de flesta kvinnor aldrig mött en björn men många ser 100-tals män varje dag.
Ja, precis - de flesta kvinnor måste förhålla sig till faran med främmande män varje dag och i alla situationer - björnar däremot utgör inget naturligt hot och ser man dem i skogen kan man låta bli att störa dem helt enkelt.
Citera
2024-05-16, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Varför då. På fester finns ju normalt många sådana "trevliga" män som kan ingripa mot idioter. Det borde ju inte kunna bli tryggare än så.

Var tror du det är farligast att möta en idiot som vill skada -- i ett rum där det finns andra vittnens som ser och kan ingripa eller på en isolerad plats utan hjälp inom räckhåll?
Ja självklart är det farligare att möta en sexuellt frustrerad seriemördare ensam i skymningen i skogen långt från civilisationen än att möta samma person på Nobel-festen. Det är ju så du verkar tolka statistik.

Men det är farligare att gå på fest än att promenera i skogen, med avseende på att bli utsatt för våld.

Vad du menar med "trevliga" män kan man undra. Sådana finns ju inte, och det är därför du använder "-tecken.
Citera
2024-05-16, 13:44
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omniscientpotent
Ja självklart är det farligare att möta en sexuellt frustrerad seriemördare ensam i skymningen i skogen långt från civilisationen än att möta samma person på Nobel-festen. Det är ju så du verkar tolka statistik.

Men det är farligare att gå på fest än att promenera i skogen, med avseende på att bli utsatt för våld.

Vad du menar med "trevliga" män kan man undra. Sådana finns ju inte, och det är därför du använder "-tecken.
Fast nej, det är en större risk att råka ut för våld från en främmande man i skogen än det är från en björn -- det är jämförelsen.

Inte om det är farligare att gå på fest än att stanna hemma eller befinna sig helt ensam i en skog.
Är man helt ensam utgör vare sig främmande män eller björnar något hot - för de är ju inte där.

Frågan gäller dessutom kvinnors upplevelse av hot -- och det är därför inte ens fråga om män känner sig kränkta av kvinnors val eller inte.
Det är bara att acceptera - majoriteten väljer att råka på en björn och det berättar om hur kvinnor upplever en sådan situation med främmande män.
Citera
2024-05-16, 13:46
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Detta är en hypotetisk fråga. Poängen med denna hypotetiska fråga är att belysa att många kvinnor har erfarenhet av (sexuella) trakasserier, våld, våldtäkt, ovälkomna närmanden, osv. Oftast från män i deras närhet (ofta nog också från totalt främmande män). Även om en kvinna inte har någon erfarenhet av detta så känner de flesta kvinnor minst en kvinna som har erfarenhet av detta.

Statistiken talar sitt tydliga språk, statistiken kan alla leta upp. Svaren som kvinnor gett på denna hypotetiska fråga grundar sig i erfarenhet.

Förstår man inte dessa enkla samband så ska man kanske inte ens uttala sig.
Tack - bra sammanfattat.
Tyvärr tror jag inte det når fram hos de som är semikränkta för att främmande kvinnor väljer bort dem i frågeställningen.
Citera
2024-05-16, 13:49
Medlem
Citat:
Nu var det ju DU som tyckte det hörde till att ta upp sexlivet för att vinna en argumentation - i ett försök till klassisk manlig härskarteknik. Då kan du ju inte butthurd för att det skiner igenom att du själv inte tycks ha så mycket att komma med på den fronten.

DU började prata om afghaner och främmande män för att gissar jag smutskasta min sambo på något sätt?

Citat:
Nej, eftersom jag inte är vän med eller känner några afghaner så skulle jag inte chansa -- precis som jag inte chansar med andra främmande män.

Men din kvinna är ju klok och duktig och frotterar sig ju tydligen gärna med främmande män - hon ser ju ingen risk med det.
Man funderar lite på om du kan ser riskerna, för henne, för dig och för ert förhållande när hon har ett sådant beteende.

Återigen är jag mycket tacksam för att de flesta. Ja nu när jag tänker efter alla kvinno rär mer vettiga än vad du är.
Citera
2024-05-16, 13:56
Medlem
micro113s avatar
Citat:
DU började prata om afghaner och främmande män för att gissar jag smutskasta min sambo på något sätt?
På vilket sätt skulle en riskbedömning inför olika scenarier smutskasta din påhittade sambo.?

Citat:
Återigen är jag mycket tacksam för att de flesta. Ja nu när jag tänker efter alla kvinno rär mer vettiga än vad du är.
Totalt meningslöst försök till härskarteknik - väldigt klumpigt utfört dessutom.
Men talande för hur lättkränkt du är för att helt främmande kvinnor skulle välja bort dig.

Läs det här inlägget - det förklarar tydligt att frågeställningen inte handlar om dina små känslor gällande främmande kvinnors val. Utan är en frågeställning som lyfter fram kvinnors verklighet - den som du INTE kan definiera eller styra.

(FB) Hellre möta en björn i skogen än en främmande man-debatten
Citera
2024-05-16, 13:59
Medlem
Citat:
På vilket sätt skulle en riskbedömning inför olika scenarier smutskasta din påhittade sambo.?

Totalt meningslöst försök till härskarteknik - väldigt klumpigt utfört dessutom.
Men talande för hur lättkränkt du är för att helt främmande kvinnor skulle välja bort dig.

Läs det här inlägget - det förklarar tydligt att frågeställningen inte handlar om dina små känslor gällande främmande kvinnors val. Utan är en frågeställning som lyfter fram kvinnors verklighet - den som du INTE kan definiera eller styra.

Din härskarteknik med afghaner var riktigt smakfull. Den måste du va nöjd med?
Citera
2024-05-16, 14:03
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:

Vi kan inte diskutera dina känslor här. Läs lite statistik istället och detta inlägget så kanske kanske kanske du förstår en liten fraktion av detta.

"Detta är en hypotetisk fråga. Poängen med denna hypotetiska fråga är att belysa att många kvinnor har erfarenhet av (sexuella) trakasserier, våld, våldtäkt, ovälkomna närmanden, osv. Oftast från män i deras närhet (ofta nog också från totalt främmande män). Även om en kvinna inte har någon erfarenhet av detta så känner de flesta kvinnor minst en kvinna som har erfarenhet av detta.

Förstår man inte dessa enkla samband så ska man kanske inte ens uttala sig."
Citera
2024-05-16, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Vi kan inte diskutera dina känslor här. Läs lite statistik istället och detta inlägget så kanske kanske kanske du förstår en liten fraktion av detta.

"Detta är en hypotetisk fråga. Poängen med denna hypotetiska fråga är att belysa att många kvinnor har erfarenhet av (sexuella) trakasserier, våld, våldtäkt, ovälkomna närmanden, osv. Oftast från män i deras närhet (ofta nog också från totalt främmande män). Även om en kvinna inte har någon erfarenhet av detta så känner de flesta kvinnor minst en kvinna som har erfarenhet av detta.

Förstår man inte dessa enkla samband så ska man kanske inte ens uttala sig."

Vilken statistik talar om faktiska möten mellan björnar/kvinnor jämfört med möten kvinnor/män?
Citera
2024-05-16, 14:09
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Vilken statistik talar om faktiska möten mellan björnar/kvinnor jämfört med möten kvinnor/män?

HAHAHAHA! det där var faktiskt roligt.
Citera
2024-05-16, 14:12
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Berätta gärna för mig varför ditt exempel med cykeln var relevant, men mitt exempel med en annan situation blir härskarteknik?

Citat:
Citat:
Städer ska man nog passa sig för rent generellt.

Nä men jag har lite högre tankar om kvinnor faktiskt än vad du verkar ha. Min sambo är i allra högsta grad feminist men att hon skulle gå runt och oroa sig för att va ute ensam i skogen har hon aldrig ens nämnt.

Vad ska hon mer oroa sig för? Att cykla som säkert är betydligt farligare.. dessutom sker väl det mesta våld av män kvinnor känner? Nä.. bättre kan ni kvinnor!
Citat:
Brukar hon festa med afghaner också?

Det handlar dessutom inte om min syn på kvinnor -utan om vilka svar kvinnor gett utifrån de risker de upplever finns.

Hur är det kränkande mot dig eller din påhittade flickvän?
Hur blev du nedtryckt av jag tillförde ytterligare en situation som faktiskt är mer relevant än ditt raljerande om cyklande?

Det är dags att du försöker kliva ur kränkthetspälsen och inse att frågeställningen inte handlar om dig eller andra män - den handlar om kvinnors verklighet och villkor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in