2024-11-08, 10:29
Medlem
Intressant vecka för AA
Hexan , bhg, nobia
Måste kännas med belåning
Fascinerande med hans strategi när han ska leva på det samtidigt
40-50 K per månad
Extrem risk
Men han är öppen med när det går åt fel håll det ska han ändå ha cred för
Inte många som visar det
Citera
2024-11-08, 18:37
Medlem
Flickpojkens avatar
Väldigt många "bror duktig" här. Gubben har gett mej flera trimmars underhållning somnar till börnsnack osv. Uppenbarligen har han tjänat multum.

Förövrigt så har i princip alla som tänker "självständigt" och som fått en god avkastning helt enkelt haft tur. Vilket dom blir varse för eller senare. Bara tiden kan avgöra om gubben har något bakom pannbenet.
Citera
2024-11-08, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flickpojken
Väldigt många "bror duktig" här. Gubben har gett mej flera trimmars underhållning somnar till börnsnack osv. Uppenbarligen har han tjänat multum.

Förövrigt så har i princip alla som tänker "självständigt" och som fått en god avkastning helt enkelt haft tur. Vilket dom blir varse för eller senare. Bara tiden kan avgöra om gubben har något bakom pannbenet.

Han är närmare 55 år, har sysslat med aktier i 30 år, och har bara dryga miljonen på kontot. Tycker du det låter som en skicklig investerare?

Han gick back 50 procent 2022 och 30 procent 2023 och ligger alltså fortfarande på negativ avkastning sett över 3 år. Tycker du det låter som en skicklig investerare?
Citera
2024-11-09, 10:14
Medlem
Flickpojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Han är närmare 55 år, har sysslat med aktier i 30 år, och har bara dryga miljonen på kontot. Tycker du det låter som en skicklig investerare?

Han gick back 50 procent 2022 och 30 procent 2023 och ligger alltså fortfarande på negativ avkastning sett över 3 år. Tycker du det låter som en skicklig investerare?

De beror på hur mycket han lönande tagit ut. Förövrigt: kan man göra så många transaktioner som han vekar göra (fick nyligen kännedom om honom i denna tråd) så är man otroligt skicklig om man inte förlorar pengar.

Om man vill investera som ung eller medelålders så tycker jag man att man ska plocka ut innehaven i Wallenbergs portfölj. Och sedan sitta på dom i 20 år. Samt komplitera med lite valutahandel (eftersom de tillskillnad från aktier är roligt och allmänbildande)

De där han håller på med är galenskap för den genomsnittliga personen.
Senast redigerad av Flickpojken 2024-11-09 kl. 10:17.
Citera
2024-11-09, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flickpojken
De beror på hur mycket han lönande tagit ut. Förövrigt: kan man göra så många transaktioner som han vekar göra (fick nyligen kännedom om honom i denna tråd) så är man otroligt skicklig om man inte förlorar pengar.

Den avkastning han redovisar är hur portföljerna har utvecklats. Det har inget med uttag/insättningar att göra. Han har haft två år med kraftigt negativa resultat + att han tagit ut pengar.

Enligt dagens LÅNGA video lyckades han undvika kraschen i Hayyp. För en gång skull vaknar AA på morgonen och inte eftermiddagen, läser rapporten och anar ugglor i mossen. Han säljer då, senare på dagen rasar aktien. Den gubben har verkligen 9 liv. I övrigt tror jag han köpt mer Hexatronic och Nobia, lite osäker då hans videor är lätt sövande och svåra att koncentrera sig till.
Citera
2024-11-09, 20:11
Medlem
Flickpojkens avatar
Jag tycker egentligen konceptet "FIRE" är rätt patetiskt. Om man inte jobbar på fabrik eller något. Jag planerar att jobba tills jag dör på ett eller annat sätt och inte i första hand för pengarnas skull.

Men jag har faktiskt en viss behållning av att ser vad han sysslat med retroaktivt. Och helt klart är att han är hyfsat habil.
Senast redigerad av Flickpojken 2024-11-09 kl. 20:14.
Citera
2024-11-09, 20:29
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enuddafigur
Den avkastning han redovisar är hur portföljerna har utvecklats. Det har inget med uttag/insättningar att göra. Han har haft två år med kraftigt negativa resultat + att han tagit ut pengar.

Enligt dagens LÅNGA video lyckades han undvika kraschen i Hayyp. För en gång skull vaknar AA på morgonen och inte eftermiddagen, läser rapporten och anar ugglor i mossen. Han säljer då, senare på dagen rasar aktien. Den gubben har verkligen 9 liv. I övrigt tror jag han köpt mer Hexatronic och Nobia, lite osäker då hans videor är lätt sövande och svåra att koncentrera sig till.
Man ska lyssna på hans videos, inte titta. Funkar bäst som podd samtidigt som man t.ex. diskar. Sen ska man givetvis inte ta till sig något av det han säger 😁
Citera
2024-11-09, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Nej, FIRE innebär att man kan leva på portföljen passivt samtidigt som den fortsätter att växa eller åtminstone inte blir mindre. Om man levt på en portfölj som gått från 5 mkr till 1 mkr så är man inte FIRE, bara dum i huvudet.

Fast den har inte gått från 5 milj till 1 milj, om man tagit ut 2 milj.

Värdet i dn portfölj kommer fluktuera oavsett man tar ut stålar eller inte.

Alla har olika strategier med att plocka u å leva på sin portfölj, viktiga är att man lyckas.
Citera
2024-11-09, 22:17
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Fast den har inte gått från 5 milj till 1 milj, om man tagit ut 2 milj.

Värdet i dn portfölj kommer fluktuera oavsett man tar ut stålar eller inte.

Alla har olika strategier med att plocka u å leva på sin portfölj, viktiga är att man lyckas.
Fast han lyckas ju uppenbarligen inte. Hur gammal är han? 55? Och har bara 1 mkr i sparat kapital.
Citera
2024-11-09, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Jag förstår inte hur Nordnet kan ge honom kredit på flera miljoner när han har en sådan låg inkomst. Han har nog fått en kredit en gång och sen har Nordnet aldrig omprövat den. Banker är dock skyldiga att göra vissa kontroller och det är inte tillåtet att låna ut pengar utan att bedöma återbetalningsförmåga. Den som orkar kan ju kontakta Nordnet och eventuellt även tipsa Finansinspektionen. AAs namn är i stort sett offentligt vid en googling så man behöver inte tipsa om en viss "AA".

Nu har inte Aa belåna på flera miljoner. Värdet på portföljen är endast drygt miljon och allt är inte belånat.

Citat:
Ursprungligen postat av Enuddafigur
Det efter Haypp som var hans 3e största innehav inför veckan rapportrasat. -16% idag. Ingen bra veckan för universums genom tiderna bästa aktieanalytiker.

Jag kan inte Haypp alls, men AAs analys har varit:
"Familjemedlemmar handlar där och är supernöjda" Ok, ett bra tecken att lägga på plussidan.
"Haypp är mycket billigare än konkurrenterna" Det tycker jag inte är ett köpargument, snarare ett frågetecken? Ok om de vill sälja på pris, men då räcker det väl att vara lite billigare än konkurrenterna?
Men det är en av AAs kvalitetsanalyser, vi andra förstår inte eftersom vi agerar på en 3årings nivå på börsen till skillnad från börsgudens chef.
Sällan har man längtat efter en film från AA så mycket som nu men han skrev kryptiskt på X att han inte kan göra filmer just nu. Möjligen är minneskortet fullt?

Nu sålde han Haypp precis innan den gick ner 16%. Det var ju skickligt analyserat. Lyssna 22 min in i senaste videon.
https://www.youtube.com/watch?v=lk6U87hwElE

Aa kunde inte göra filmer förra veckan för han var besökte släkt i Dalarna.
Citera
2024-11-09, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Fast han lyckas ju uppenbarligen inte. Hur gammal är han? 55? Och har bara 1 mkr i sparat kapital.

Hans mål är inte å spara många miljoner utan plocka ut allt eftersom. Han är 53. Målet nu är att öka tjänstepension portföljen så han kan leva av den och youtube intäkter när han fyller 55 och börjar plocka ut. Dessutom ska han sänka sin levnadskostnad.
När han blir 55 ska han istället ha dom andra portföljerna till att köpa lägenhet till sambon vid medelhavet och sen olika samlarbilar till sig själv.
Citera
2024-11-09, 22:47
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Hans mål är inte å spara många miljoner utan plocka ut allt eftersom. Han är 53. Målet nu är att öka tjänstepension portföljen så han kan leva av den och youtube intäkter när han fyller 55 och börjar plocka ut. Dessutom ska han sänka sin levnadskostnad.
När han blir 55 ska han istället ha dom andra portföljerna till att köpa lägenhet till sambon vid medelhavet och sen olika samlarbilar till sig själv.
Okej, men då måste jag berätta för dig att man inte kan leva "FIRE" på en portfölj med ett värde på 1 mkr, i synnerhet inte om han har månadskostnader på 40-50k/mån. Ett rimligt uttag för en portfölj på 1 mkr är runt 40 000 kr om året, inte månaden. Aktieanalytikerna är en nolla och kommer antagligen inom kort att förlora allt han har på börsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in