Citat:
För skoj skull lät jag AI räkna ut sharpe-kvoten för AA senaste fem åren. Sedan jämfört det med börsindex.
Självklart väldigt grovt. Antagande om ungefär samma fördelning av aktier som nu och hävstång på 2-3. Orkar någon gå tillbaka och göra exakt för periodens innehav och hävstång är det välkommet.
AI summerar:
En fördubbling av det egna kapitalet på fem år är en god absolut avkastning, motsvarande cirka 14,9 procent per år.
Men givet portföljens koncentration och en hävstång på två till tre gånger är det ganska sannolikt att den riskjusterade avkastningen varit sämre än för ett brett svenskt börsindex.
Vid rimliga volatilitetsscenarier hamnar portföljens indikativa Sharpe-kvot ungefär i intervallet:
0,15 till 0,25 vid ungefär 2× hävstång
0,08 till 0,17 om 67 procent av tillgångarna verkligen varit lån
Ett brett index kan i ett illustrativt normalscenario ligga kring 0,35 till 0,50.
En vanlig tumregel är:
Under 0,25 = svagt
0,25-0,50 = acceptabelt
0,50-0,75 = bra
0,75-1,0 = mycket bra
Över 1,0 = exceptionellt bra
Över 2,0 = extremt ovanligt över längre tidsperioder
Slutsats: Ser inte så bra ut för AA. Kanske känner inte AA till Sharpe-kvot. Men vore han hederlig mot medlemmarna skulle han ha med den i sin veckorapport.
Självklart väldigt grovt. Antagande om ungefär samma fördelning av aktier som nu och hävstång på 2-3. Orkar någon gå tillbaka och göra exakt för periodens innehav och hävstång är det välkommet.
AI summerar:
En fördubbling av det egna kapitalet på fem år är en god absolut avkastning, motsvarande cirka 14,9 procent per år.
Men givet portföljens koncentration och en hävstång på två till tre gånger är det ganska sannolikt att den riskjusterade avkastningen varit sämre än för ett brett svenskt börsindex.
Vid rimliga volatilitetsscenarier hamnar portföljens indikativa Sharpe-kvot ungefär i intervallet:
0,15 till 0,25 vid ungefär 2× hävstång
0,08 till 0,17 om 67 procent av tillgångarna verkligen varit lån
Ett brett index kan i ett illustrativt normalscenario ligga kring 0,35 till 0,50.
En vanlig tumregel är:
Under 0,25 = svagt
0,25-0,50 = acceptabelt
0,50-0,75 = bra
0,75-1,0 = mycket bra
Över 1,0 = exceptionellt bra
Över 2,0 = extremt ovanligt över längre tidsperioder
Slutsats: Ser inte så bra ut för AA. Kanske känner inte AA till Sharpe-kvot. Men vore han hederlig mot medlemmarna skulle han ha med den i sin veckorapport.
Det kan inte stämma att 2,0 är extremt ovanligt över längre tidsperioder? När jag spanar in min äldsta depå får jag nämligen en Sharpekvot över just 2,0. Min näst största depå ger 1,7 cirka. Det här måste vi reda ut. Är det bra med jättelåg Sharpekvot som AA eller högre Sharpekvot som Petronius? Vi båda lever ju på vårt kapital men jag är mycket yngre och rikare. Kontot med 2 i Sharpekvot är cirka 20 år gammalt.