2025-09-25, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Hans belåning lär orsaka tvångsförsäljning om portföljen dalar några peocent till.

140k är ju äbdå rätt mycket för honom för han har ju i princip inga pengar kvar.

Jag tycker det verkar som om portföljen den sista tiden hålls stabil i storlek även om alla innehaven backar varje dag i en veckas tid. Hävstång på 2,5 och innehaven ner 5 procent en vecka men portföljen stabil. Uttag på 90 tusen i september men portföljen stabil. Fantastiskt hur bra han verkar vara på att hålla sin belånade portfölj stabil trots att innehaven rasar.
Citera
2025-09-25, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Jag tycker det verkar som om portföljen den sista tiden hålls stabil i storlek även om alla innehaven backar varje dag i en veckas tid. Hävstång på 2,5 och innehaven ner 5 procent en vecka men portföljen stabil. Uttag på 90 tusen i september men portföljen stabil. Fantastiskt hur bra han verkar vara på att hålla sin belånade portfölj stabil trots att innehaven rasar.

Ganska skrämmande (den höga belåningen fortfarande) om man dessutom betänker att börserna runt om i världen trots allt ligger på, eller nära, all time high och ändå så dålig utveckling
Hösten kan bli fortsatt skakig, och en rekyler på 10-20% är inte direkt ovanliga.
Ser lite jobbigt ut för AMD och Nvidia också inledningsvis idag. Kan ju vänta upp lika fort, men man ska inte bli förvånad om det är början på en lite större rekyl med tanke på hur starkt halvledarbolagen gått sen i våras.
Ibland kan det vara nödvändigt att riva plåstret, hur smärtsamt det än må vara.
Senast redigerad av Jahajavabra 2025-09-25 kl. 15:44.
Citera
2025-09-25, 15:45
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:

Han får gärna ljuga för oss men han bör inte ljuga för sig själv!
Citera
2025-09-25, 16:33
Medlem
Citat:

Dessutom lassas det ju på en hel del ränta varje månad iom belåningen, 7,24% effektiv ränta är ju rätt så saftigt.

Varje månadsskifte kräver ju någon form av krishantering liksom. Stabsläge i bastun snart?
Citera
2025-09-25, 18:03
Medlem
Hexatronix, fallande kniv. Stackars AA.
Citera
2025-09-25, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snarkomat
Hexatronix, fallande kniv. Stackars AA.
Känns som om man borde köpa in sig den dagen AA säljer sitt innehav.
Citera
2025-09-25, 18:09
Medlem
Haha ja verkligen. Jag la en bevakningspost på 100 aktier ganska nyligen. Är ner 6.55% redan
Citera
2025-09-25, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Dessutom lassas det ju på en hel del ränta varje månad iom belåningen, 7,24% effektiv ränta är ju rätt så saftigt.

Varje månadsskifte kräver ju någon form av krishantering liksom. Stabsläge i bastun snart?

Ja, det dras väl sisådär 7500 kr per månad i räntor. Men du måste förstå att det är småpengar som den gode AA inte bryr sig om, i en jämförelse med den fantastiska avkastning han fantiserar om att få.
Citera
2025-09-25, 18:18
Medlem
Vågar inte belåning själv. Det skulle jinxa hela marknaden :- )
Citera
2025-09-25, 18:19
Medlem
jack.danielss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough

Vi kan skicka dit den där jobbiga psykologen som är med i lyxfällan! Så kan AA lätta på hjärtat i bastun!

Edit: fi fan! Alla hans ”guldklimpar” gick ner idag (med)
Senast redigerad av jack.daniels 2025-09-25 kl. 18:29.
Citera
2025-09-25, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Känns som om man borde köpa in sig den dagen AA säljer sitt innehav.

Ja har man lite torrt krut, så har man också möjlighet att fynda när det råder allmän börs frossa och aktier vräks ut.
Att i det läget tvingas sälja kan knappast vara en bra strategi för någon, inte ens för AA, men jag kan ju såklart ha fel
Citera
2025-09-25, 18:53
Medlem
Citat:
Ja, det dras väl sisådär 7500 kr per månad i räntor. Men du måste förstå att det är småpengar som den gode AA inte bryr sig om, i en jämförelse med den fantastiska avkastning han fantiserar om att få.

Jo jag har förstått att han inte bryr sig ens såpass att han har en aning om vad belåningen kostar honom. Börsgudens chef leker ju med verkligheten

Men sen dras ju inga pengar utan det ökar bara belåningen, det tillsammans med att aktierna går ner måste ju innebära att en maxbelånad portfölj ständigt måste justeras vilket känns helt galet och dessutom kostar ytterligare pengar i courtage.

Jag har svårt att förstå stabiliteten här med, kostnaderna radas upp men portföljen relativt stabil(?). Men det finns väl sätt att mata monstret, t.ex. genom inkomster från YouTube eller månadspeng från barnen
Nåväl, han är ju i princip redan pank utan att ha förstått det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in