2025-09-28, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soflor
Det korta svaret. Ingenting. Det är ett fint bolag som vilket som helst som förtjänar p/e 15-20 beroende på konjunktur.

Det lite längre svaret. Hexatronic knoppades av från Ericsson när de ansåg att kablar var bättre att köpa in än att tillverka. Som fristående bolag fick bolaget enklare att växa och tjäna pengar vilket de också gjorde. Det är dessutom riktigt bra kvalitet på deras grejer.

Toppen på deras business var runt 2021 när allt var på topp, sen dess har konjunkturen mattats av, två stora länders kunder, Tysklands och USA har byggt så mycket fiber att marknaden, i alla fall kortsiktigt har mättats. Nya konkurrenter prispressar och tar andelar. Som grädde på moset kostar krediter pengar numer så bolaget får stryk från alla håll.

Summa summarum, Hexatronic är inte längre ett tillväxtcase utan ett värdecase, där du i framtiden kommer få dina 5% i direktavkastning och 2-7% i kursökning. Först måste dock marknaden enas om var en stabil grund för kursen är, som kan vara allt mellan 10 och 50 kr. Några 135 som AA dillar om....2075 kanske.

Disclaimer, jag följer inte bolaget särskilt noga då jag aldrig investerar i bolag under 50 miljarder i börsvärde.

Tack- Är hopplöst icke-uppdaterad på svenska företag :-)
Citera
2025-09-28, 15:53
Medlem
Oh-be-wans avatar
Citat:
Det korta svaret. Ingenting. Det är ett fint bolag som vilket som helst som förtjänar p/e 15-20 beroende på konjunktur.

Det lite längre svaret. Hexatronic knoppades av från Ericsson när de ansåg att kablar var bättre att köpa in än att tillverka. Som fristående bolag fick bolaget enklare att växa och tjäna pengar vilket de också gjorde. Det är dessutom riktigt bra kvalitet på deras grejer.

Toppen på deras business var runt 2021 när allt var på topp, sen dess har konjunkturen mattats av, två stora länders kunder, Tysklands och USA har byggt så mycket fiber att marknaden, i alla fall kortsiktigt har mättats. Nya konkurrenter prispressar och tar andelar. Som grädde på moset kostar krediter pengar numer så bolaget får stryk från alla håll.

Summa summarum, Hexatronic är inte längre ett tillväxtcase utan ett värdecase, där du i framtiden kommer få dina 5% i direktavkastning och 2-7% i kursökning. Först måste dock marknaden enas om var en stabil grund för kursen är, som kan vara allt mellan 10 och 50 kr. Några 135 som AA dillar om....2075 kanske.

Disclaimer, jag följer inte bolaget särskilt noga då jag aldrig investerar i bolag under 50 miljarder i börsvärde.
5 % direktavkastning kommer nog dröja länge. Marginalerna är allt mer pressade trots fin tillväxt i Data och Harsh. Blankarna visste vad de gjorde.
Citera
2025-09-28, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oh-be-wan
5 % direktavkastning kommer nog dröja länge. Marginalerna är allt mer pressade trots fin tillväxt i Data och Harsh. Blankarna visste vad de gjorde.

Kanske var lite för optimistisk där. Följer inte bolaget så jättenoga.
Citera
2025-09-28, 16:10
Medlem
Oh-be-wans avatar
Citat:
Kanske var lite för optimistisk där. Följer inte bolaget så jättenoga.
Lugnt, du är skärpt, det såg jag på ditt inlägg. DA är 0 % i htro just nu. Ganska saftig skuld, med sjunkande fiberförsäljningar.
Citera
2025-09-28, 17:36
Medlem
Jag rekommenderar ingen att investera i det bolaget .Tänk att sitta med 75k aktier vid en ny emission.En emission som är långt ifrån omöjlig .För analytikern är det spiken i kistan .Hans riskhantering är allt annat än briljant.Han kan ha tur det kan alla men ingen förståndig investerare skulle lägga alla ägg i en korg vilket han i princip har gjort.5-6kr ner och han är istort sett utraderad.Han har gift sig med en skitaktie ..
Citera
2025-09-28, 18:26
Medlem
Finns ju en som kallar sig Metrofinans på TikTok. Är det en av samma sort eller?
Citera
2025-09-28, 18:32
Medlem
Nog finns det skäl att vara orolig för AA. Dagens medlemsvideo var 24 min lång. 4 min gick åt att gå igenom hans senaste köp av Hexatr, resterande var blandat svammel av allt från helgens gratisvideor där han skrattar åt bl a oss på Looserville till hans planerade köp av vattenskoter. En mening har jag dock funderat på under dagen o var tvungen att lyssna om.

Detta kommer i en lång delvis osamanhängande harang om att han inte har tillräckligt med pengar, att driva in pengar via YT är ett sätt för honom att vara fortsatt "arbetsfri". Jag citerar.

"Om jag skulle ta en anställning eller starta ett företag skulle det ta en massa tid och jag skulle inte ha tid att göra YT-videor. Det skulle jag inte ha någon energi till att göra. Jag skulle förmodligen tappa intresset också. Tyvärr tror jag att det är så det skulle bli. Jag skulle förmodligen bli deppad och ta livet av mig dessutom. Stor risk för det".

AA, du är klok nog att förstå risk, du vet vad du har men inte vad marknaden gör med Hexatronic framöver!
Citera
2025-09-28, 19:52
Medlem
Efter alla vidios han har gjort så tror jag inte han blir anställd o absolut inte till dom pengarna han tror eller till några vettiga uppgifter.Jag antar han är känd i Falkenberg o i närområdet.Han påminner ju mer om en sådan som företagen får betalt för att anställa .Vem skulle ge honom något större ansvar ? Och absolut inte ett ekonomiskt
Citera
2025-09-28, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enuddafigur
Nog finns det skäl att vara orolig för AA. Dagens medlemsvideo var 24 min lång. 4 min gick åt att gå igenom hans senaste köp av Hexatr, resterande var blandat svammel av allt från helgens gratisvideor där han skrattar åt bl a oss på Looserville till hans planerade köp av vattenskoter. En mening har jag dock funderat på under dagen o var tvungen att lyssna om.

Detta kommer i en lång delvis osamanhängande harang om att han inte har tillräckligt med pengar, att driva in pengar via YT är ett sätt för honom att vara fortsatt "arbetsfri". Jag citerar.

"Om jag skulle ta en anställning eller starta ett företag skulle det ta en massa tid och jag skulle inte ha tid att göra YT-videor. Det skulle jag inte ha någon energi till att göra. Jag skulle förmodligen tappa intresset också. Tyvärr tror jag att det är så det skulle bli. Jag skulle förmodligen bli deppad och ta livet av mig dessutom. Stor risk för det".

AA, du är klok nog att förstå risk, du vet vad du har men inte vad marknaden gör med Hexatronic framöver!

Han babblar alltså självmord igen. Det är så jävla lågt att härska på detta sättet, utstuderat för att folk ska känna sympati med honom och även för att undvika att stöta sig med honom för att inte känna att man är den utlösande faktorn om han skulle gå hela vägen och begå självmord.
Ett perfekt sätt att alltid slippa bli emotsagd och samtidigt bli av med allt socialt umgänge. Där är han nu.
Citera
2025-09-28, 20:37
Medlem
Citat:
Han babblar alltså självmord igen. Det är så jävla lågt att härska på detta sättet, utstuderat för att folk ska känna sympati med honom och även för att undvika att stöta sig med honom för att inte känna att man är den utlösande faktorn om han skulle gå hela vägen och begå självmord.
Ett perfekt sätt att alltid slippa bli emotsagd och samtidigt bli av med allt socialt umgänge. Där är han nu.

Jag förstår att det måste vara ett otroligt skönt liv att livnära sig på att göra YouTube videos som är helt ogenomtänkta och upprepa sig under 20-30min.
Nu har han nog många följare som mest sitter och tycker det är spännande om hans depå ska krascha eller inte. Vad finns det annars för anledning att följa? Finns en massa tips att få gratis om bra aktiebolag på andra sociala medier.
Citera
2025-09-28, 20:37
Medlem
Citat:
AA har just nu EK 730K / lån 1229K (37/63). Han är -32% /-341K sedan årsskiftet.

AA producerar videor på löpande band den här helgen. Redan nu är veckoavstämningen här.

AA backade något förra veckan o har just nu EK 698K / lån 1267K (36/64). Han är -35% / 373K efter uttag i år.

Projekt "9/4" är + 86% men företagsportföljen är -35% sedan årsskiftet. AA tackar börsguden för att portföljen inte sjunkit mer men tar själv åt sig äran att han mannövrat Hexatronic så bra under året att den inte knäckt portföljen
Företagsportf just nu:
AMD 405K
Alcadon 105K
Hexatronic 402K
Nvidia 209K
Transtema 101K
Tot 1222K varav EK 371K / lån 851K (30/70). Ovan får också repr AAs största innehav. Alcadon o Transtema är "hjälpryttare" enligt AA. Skakar börsen till o han blir överbelånad är det bra aktier att sälja så att han slipper sälja Hexatronic AA ligger på en annan nivå än de flesta av oss andra vad det gäller aktier.....

Buffert 140K + belåning.
Citera
2025-09-28, 20:45
Medlem
Citat:

Är det denna valsen han drar för sambon kanske?

Det tar nog emot att inse att det bara finns 500k kvar om han väljer att göra slag i saken och rädda det som går.
Har han kvar pengarna på börsen och maxbelånar dom så ser siffrorna nog mer lugnande ut och det stämmer ju att man potentiellt kan nå en hög avkastning med hjälp av hög belåning.
Här hittar man ju även, med lite fantasi, en möjlighet att kunna köpa lite nya bilar och vattenskotrar lite då och då.. även om dom bara kostar 100k styck.

Barn som inte får som dom vill kan slänga sig på golvet och grina, AA skippar det gamla knepet och börjar prata om självmord istället.
Drar ju säkert en del publik dock.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in