2025-09-22, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kontrollavgift
Stort tack för insiktsfulla genomgångar.
90k är väldigt mycket penagar. Värmesäsongen har inte börjat och AA verkar leva ett billigt liv utan lyx. Hur kan han då få räkningar om 90k. Räntor på huset? Amortering?

Vill minnas att de har ca 25K / månad i räntor o amorteringar. AA säger inte varför räkningarna är extra höga denna månad. Möjligen är det den stege på taket som byttes så att sotaren ska kunna ta sig till skorstenen. Den gamla var rostig o livsfarlig enligt sotaren
Citera
2025-09-22, 09:52
Medlem
jack.danielss avatar
Vi vanliga dödliga är ju lite försiktiga med att börja tugga på tjp i för tidig ålder då den kan ha krympt oroväckande mycket den dagen man är pensionär ”på riktigt” det här gäller ju naturligtvis inte bastuanalytikern! Hans största problem är att få pensionen att ligga under gränsen för statlig skatt!

Fru AA har ju ingen närmare koll på deras ekonomi, men hon borde väl ändå fråga nån gång hur det går på börsen? Undrar vad börsguden svarar då? Stackars kvinna hon ser fram mot sötebrödsdagar på spanska solkusten!
Citera
2025-09-22, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enuddafigur
Vill minnas att de har ca 25K / månad i räntor o amorteringar. AA säger inte varför räkningarna är extra höga denna månad. Möjligen är det den stege på taket som byttes så att sotaren ska kunna ta sig till skorstenen. Den gamla var rostig o livsfarlig enligt sotaren
Det blir 75k per kvartal räntor oh amortering. Jag har själv erfarenhet av gamla hus. 150k som buffer är i optimistiskaste laget. Det är spisar och frysar och tvättmaskiner som går sönder. Avlopp som krånglar liksom värmeanläggning. Så iden är att vara obelånad för att klara oväntade utgifter som kommer regelbuindet.
Citera
2025-09-22, 15:19
Medlem
Citat:
Det blir 75k per kvartal räntor oh amortering. Jag har själv erfarenhet av gamla hus. 150k som buffer är i optimistiskaste laget. Det är spisar och frysar och tvättmaskiner som går sönder. Avlopp som krånglar liksom värmeanläggning. Så iden är att vara obelånad för att klara oväntade utgifter som kommer regelbuindet.

Det är så klart saftig månadsutgift. Kanske har banken vaknat och börjat bli orolig för sitt lån och kräver hög amortering.
Citera
2025-09-22, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enuddafigur
AA medger att han levt i en verklighetsfrånvänd bubbla. Det är vi många som tyckt de senaste åren, men AA menar att den bubblan bara varit den senaste veckan. Han har fokuserat fullt ut på Fridrotts VM o inte tänkt på hushållets massiva utgifter i september som snart ska betalas. Nu kommer den bistra verkligheten ikapp. Mer om det nedan.

Förra veckan bröts AAs långa nedgångssvit med en uppgång på 17K

AA har just nu EK 730K / lån 1229K (37/63). Han är -32% /-341K sedan årsskiftet.

Projekt med "9/4" som alltså gick ut på att företagsportföljen skulle öka med 400% mellan 9 april o årsskiftet är just nu +96% Företagsportföljen är dock -31% / -179K sedan årsskiftet

Buffert 160K + belåning.

AA har hittills i år bidragit med följande summor till hushållet (tom aug utläser jag det som)
Uttag "de sex portföljerna hittills 2025" 140K
Uttag bufferten (o sällanköpsportf) 2025 165K
YT: 162K

Familia AA har räkningar på 90K som ska betalas i september. Av dessa förväntas AA betala 60K. Lite fixar han via YT, frågan är vilken eller vilka portföljer som får bidra med resterande? Bufferten ? AA har inte bestämt sig ännu.

För två veckor sedan var han säker på att aldrig behöva jobba igen, nu låter det så här: "jag är beroende av att aktierna ökar i värde annars får jag ändra mitt liv i grunden o det har jag ingen lust med. Men det ordnar sig." Vi har hört det förut, allting upprepar sig i denna evighetslånga dokusåpa.

Sambons tjänstepension börjar ticka in men bara små summor. Från våren nästa år kommer det ge 10K/ månad. Från dec nästa år kommer AAs tjp ge 15K/ mån. Frågan han borde ställa sig är hur länge tjp räcker, den är ju inte speciellt stor. AAs blir däremot åter verklighetsfrånvänd och oroar sig att han inom några år kommer ha gigantiska summor i förmögenhet pga ständigt stigande utbetalningar från tjp.

Stora innehav är Hexatronic, AMD, Nvidia, Alcadon o Transtema. AA medger att om han varit all in i Hextronic hela året i de belånade portföljerna hade de blivit överbelånade och utraderade. Men AA har ju klokt nog haft fler aktier i portföljerna AA är enbart all in i Hexatr i helt obelånade portföljer. AA kan det här med riskhantering

Tacksamt som vanligt.

AA håller spänningen uppe. Bra inflöde från YT, jag är imponerad. Men med sådana utgifter så långt på året räcker det inte långt. Svettigt. Man får hoppas AA fortfarande upplever YT som en hobby trots att det liknar mer och mer ett nödvändigt jobb.
Intressant hur mycket som ramlar inom sällanköp av alla utgifter.
Tillhör inte en del av bufferten frun? I så fall lite frikostigt att säga att AA ”bidragit”.😁
Citera
2025-09-22, 15:26
Medlem
Citat:
Det blir 75k per kvartal räntor oh amortering.

Mellan tummen och pekfingret talar det för att huslånen skulle ligga mellan 5-6 miljoner kronor. Det verkar således som om huset är belånat upp över taknocken. Jag vill minnas att när vi undersökte saken tidigare i tråden pekade värderingar från Booli på ett husvärde på endast 4,5 miljoner cirka.
Citera
2025-09-22, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vissenellervilse
Det är så klart saftig månadsutgift. Kanske har banken vaknat och börjat bli orolig för sitt lån och kräver hög amortering.

För amorteringskrav gäller

Citat:
Om din belåningsgrad är över 50% måste du amortera, och är den över 70% amorterar du 2% per år. Om din skuld är högre än 4,5 gånger din årsinkomst måste du amortera ytterligare 1% per år.
AA har väl sagt att huset är belånat till taket och hans inkomster är låga. Så i värsta fallet måste han amortera in 3%, det kan innebära krav på 3% av 4mkr, dvs 10 tkr per månad. Om reglerna träffar honom maximalt alltså.
Det kostar att låna som det står i reklamen.
Citera
2025-09-22, 16:58
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Becken9
Vad är grejen med att köpa in sig i några bolag, varpå dessa rasar 90%. Sedan säljer han av dessa och köper in sig igen. Han döper portföljen till något, portföljen går upp 100% och sedan sitter han där och skryter hur duktig han är som slagit index flera gånger om?

Det är hans sätt att imponera på sig själv, hela detdär tramset med portföljer hit och buffertar dit
och olika konton ger ju i slutändan inte en spänn mer än om han hade haft ett enda ISK, ett löne/transaktionskonto och ett sparkonto.

Någon FIRE är det inte han håller på med för FIRE är något man gör innan man får pension.
Citera
2025-09-22, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jack.daniels
Fru AA har ju ingen närmare koll på deras ekonomi, men hon borde väl ändå fråga nån gång hur det går på börsen? Undrar vad börsguden svarar då? Stackars kvinna hon ser fram mot sötebrödsdagar på spanska solkusten!
Vad får dig att tro det? Det vore ganska sjukt om han sitter och ljuger för henne samtidigt som han laddar upp vidoes på youtube som visar en annan verklighet. Någon måste ha reagerat om så var fallet.
Citera
2025-09-22, 20:20
Medlem
jack.danielss avatar
Det räcker nog att hon ser (och hör) honom i vardagen, tror inte hon sitter och kollar på hans kanaler? Och han har ju bevisligen prickat rätt en gång tidigare, så hon kanske litar på att han ”gamblar” ihop till det där semesterboendet!
Citera
2025-09-22, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jack.daniels
Det räcker nog att hon ser (och hör) honom i vardagen, tror inte hon sitter och kollar på hans kanaler? Och han har ju bevisligen prickat rätt en gång tidigare, så hon kanske litar på att han ”gamblar” ihop till det där semesterboendet!

Drama ur verkligheten. S=Sambo
S: Dom säger på stan att affärerna inte går så bra?
AA: Vem säger så?
S: Det skrivs på Flashback
AA: Där finns bara en massa losers. Typer som bara satsar på Investor, SAAB, Atlas och andra loserbolag.
S: Men dom säger att vi förlorat en massa på ett bolag som heter Hexaklorofen
AA: Hexa är börsens bästa bolag! Att Hexa väntar med att stiga visar bara att börsen är full med losers. Dumhuvuden!
S: Men är det inte dumt att kursen sjunker?
AA: Det kan losers tro. Men jag kallar det för kursparadoxen. Ju mer kursen går ner, dessto fler aktier kan vi köpa. Det är skenbart dåligt, men de fallande kurserna gör att vi kunnat skaffa mer än 75000 aktier. Det är bara losers som säger att det är dpligt. Jag säger snitta ner!!
S: Men varför ska vi ta ut min tjänstepension? Jag arbetar ju!
AA: Losers älskar att betala skatt. Genom att hålla nere kapitalvinsterna undviker vi att betala skatt. Genom att göra en massa förluster får vi inga inkomster alls och alltså ingen skatt alls. Men sådana finesser fattar inte losergänget.
S; Men hur blir det med huset i Spanien?
AA: Jag säger bara "global uppvärmning". Snart är Spanien obeboligt. Falkenberg blir det nya Malaga. Båstad blir som Gibraltar. Det losers som sitter i Toscana eller i San Sebastian eller Algarve eller Dubrovnik har inte fattat något.
S: Hur har du blivit så kunnig?
AA: Jag är modig. Jag ser möjligheter. Jag kör mc utan hjälm, jag kan köra. I morgon ska jag hoppa från flygplan utan fallskärm. Jag är modig och räknar ut hur man gör. Inte som losers gör.
Citera
2025-09-22, 23:19
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Drama ur verkligheten.

Citat:
Dom säger att vi förlorat en massa på ett bolag som heter Hexaklorofen.

Citat:
Falkenberg blir det nya Malaga. Båstad blir som Gibraltar.

Citat:
I morgon ska jag hoppa från flygplan utan fallskärm.

Bara att tacka AA för att han lockar fram det bästa ur Loserville.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in