2025-07-23, 12:47
Medlem
Några konkreta tips till AA, i all välmening och helt gratis dessutom

- Sprid riskerna till några fler aktier. Du vet aldrig vilken aktie som kommer lyfta först, och vilken aktie som kommer få oväntade problem, eller fortsätta sin negativa trend även om aktien förefaller billig.
Ger fortfarande stor potential, men minskar det sammantagna risktagandet ganska rejält.

- Var vaksam på insiderhandeln och blankningsstatistiken. Inget är hundraprocentigt såklart, men det kan ändå ge viktiga indikationer, givetvis tillsammans med allt annat som man ska väga in innan köp/sälj ( som nyckeltal, soliditet, framtidsutsikter med mera). Tyvärr finns det skruplerfria personer som vet mer än dom flesta, och inte är sena att utnyttja detta till sin fördel. Eller har kontaktnät som vi bara kan drömma om.

- Belåning i all ära, men ha större marginaler istället för att hela tiden (nästan) ligga på gränsen. Aldrig bra att tvingas sälja, vilket oftast sker i samband med större nedgångar, där man istället ska passa på att köpa.

- Satsa på bolag som är i en positiv trend, istället för att fånga fallande knivar och hålla på och snitta ner dig. Man tenderar alltid att underskatta kraften i en pågående trend, och tror lätt att botten/toppen är nådd fast det i själva verket kanske bara är halvvägs.

- I det korta perspektivet är det mycket psykologi som styr aktiekursen. I det längre vad bolaget presterar. Just därför som man ska beakta sånt som trender och ha i beräkning att den aktien man tror mest på kan vara den som vänder upp sist. Med kraftig belåning riskerar man dessutom att tvingas sälja långt innan vändningen är ett faktum.

- Covidkraschen var en extraordninär händelse, som har lite (eller inget) med 2025 att göra.

- Tänkt på att ett enda felbeslut kan radera hundra vinstaffärer om det vill sig illa, så sätt en stop loss. Speciellt viktigt om man investerar med små marginaler.

Hoppas något, eller några av tipsen kan vara av värde och bidra till ökat depåvärde och minska framtida margin call.
Kan kanske tyckas som banala och självklara saker, men ack så värdefulla.
Och som sagt, tipsen är alldeles gratis
Senast redigerad av Jahajavabra 2025-07-23 kl. 13:35.
Citera
2025-07-23, 13:23
Medlem
Blingons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NiklasD
Jag har sagt det innan. Fanskapet har ingen skam i kroppen. Ligger på sofflocket samtidigt som mamman får slita ihjäl sig och dessutom se sina pensionspengar bortspelade på Hexatronic.

Citat:
Ursprungligen postat av Becken9
AA’s sambo borde läsa några sidor i denna tråd och se hur dålig AA egentligen är på att placera pengar. Han har nog skrutit hejvilt att han står ovanför eliten kompetensmässigt när han i själva verket tillhör botten. Tycker synd om henne…

Citat:
Ursprungligen postat av lebiatan
Om det stämmer som han säger, och det gör det säkert inte för han ljuger ju så mycket, så är sambon en s.k. "ekonomiskt efterbliven" som "köper allt hon vill" och "får för sig att åka till Grekland" och "är glad så länge pengarna kommer ut från bankomaten". I så fall så är hon helt ovetande om situationen, och bara glad att nån "sköter ekonomin". Såna går det 13 på dussinet, som inte orkar/vill/kan bekymra sig och därför vill festa utan morgondag. Brutalt uppvaknande väntar. Men som sagt, han ljuger säkert om detta för att han tror (likt många andra med hans kognitiva defekter) att det på något sätt ser häftigt ut att ha en sambo som eldar pengar.

Tyvärr är det ju så att AA:s sambo redan är indragen i AA:s våldsamma spekulationer, sedan lång tid tillbaka, eftersom en stor del av deras bolån, på den rejält överbelånade bostaden, används just till detta.

Det är från bolånet pengarna i AA:s aktieportföljer kommer. Det är inte genom framgångsrika och ackumulerade aktieinvesteringar, om nu någon trodde detta.

Och nu när bostadsbankomaten är stängd så måste han väl börja spela bort tjänstepensionerna, om han ska ha en chans att kunna vinna tillbaka det han har förlorat.

Det är sorgligt och ledsamt att se, att han drar in både Youtube-följare och närstående i sitt spelmissbruk.
Citera
2025-07-23, 14:06
Medlem
Denna trötta gubbe råkade köpa under covid då allt sprang upp.
Nu tror han att han är bäst men han kan verkligen ingenting om investering.
Hopps han slutar med aktier och börjar jobba.
Kommer sluta riktigt mörkt om han fortsätter.
Är orolig.
Citera
2025-07-23, 14:42
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Har han mycket kapital kvar?
Citera
2025-07-23, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enuddafigur

AA passar också på att ge en ordentlig känga till samhällets bottenskrap. Det är blankare och de som hänger på forum (nämner dock inte Looserville vid namn )
Hur korkad får man vara att blanka Hexatr och dessutom öka blankningen nu? AA säger ju att det är en guldklimp. Bolaget går ju bra det är bara det att det är lite hackigt just nu AA ursäktar blankarna med att de är ute efter små kortsiktiga vinster, AA är å sin sida långsiktig och nöjer sig bara med en extremt bra avkastning. (Min kommentar: AA har inte en tanke på att blankarna "tänker själva", gör sin egen analys men kommer fram till en annan slutsats än den allsmäktige börsgudens chef AA. AA är verkligen enkelspårig och har noll förmåga att ta till sig andras perspektiv, acceptera att andra gör egna analyser men kommer fram till andra slutsatser än AA. AA säger ju att man ska tänka själv, i AAs värld finns inte alternativet att man då kommer fram till någon annan slutsats än AA himself).
Vi som håller till på forum är sorgliga individer utan liv. Vi kan inget och tillför inget. Det är vår enda chans att synas lite. Vi har inga vettiga liv och tillför inget till samhället.

Ja där fick man så man teg!

AA bemästrar verkligen konsten att platta till oss här på Loserville
Citera
2025-07-23, 17:53
Medlem
Jofandus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Ja där fick man så man teg!

AA bemästrar verkligen konsten att platta till oss här på Loserville

Jag har gråtit floder av tårar hela dagen och det verkar inte finnas något stopp
Citera
2025-07-23, 18:53
Medlem
Hexatronic är en straffspark på halva avståndet utan målvakt enligt AA.

AA har gjort en egen kalkyl där datacenter enligt honom gör en vinst på 120Mkr i år. AA anser att Datacenter om det varit ett eget bolag på börsen skulle värderas till pe-tal 30-40. Det pga stark tillväxt o höga marginalet. Det råkar motsvara det aktuella värdet idag på Hexatronic.

När aktiemarkanden förstår detta (när de sett kvällens video ) kommer kursen dra "av bara helvete".
Citera
2025-07-24, 02:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enuddafigur
Hexatronic är en straffspark på halva avståndet utan målvakt enligt AA.

AA har gjort en egen kalkyl där datacenter enligt honom gör en vinst på 120Mkr i år. AA anser att Datacenter om det varit ett eget bolag på börsen skulle värderas till pe-tal 30-40. Det pga stark tillväxt o höga marginalet. Det råkar motsvara det aktuella värdet idag på Hexatronic.

När aktiemarkanden förstår detta (när de sett kvällens video ) kommer kursen dra "av bara helvete".

Jag jobbar i IT-branchen och såg Dotcom-eran på nära håll. Alltså runt år 2000. Datacenters var i ropet och i Sverige var där mellan tio och tjugo datacenters som var på väg att etableras, och alla skulle de ta 30% av marknaden.... Det krävdes ingen närmare analys för att förstå att marknaden var saturerad.

Dessutom är datacenters en sektor med små marginaler eftersom konkurrensen är så stor och det är svårt att skapa en USP (Unique Selling Proposition). Alla behöver samma sak: fysisk säkerhet, flera internetleverantörer till platsen. elektricitet och en UPS (Uninterupted Power Supply) och ett rack för att stoppa in servrarna. Det är inte rocket-science precis.

Personligen ser jag datacenters lite som jag ser flygbolagen - jävligt mycket slit för små marginaler. Och trenden pekar även mot att man hyr in sig på någon annas servrar. (a.k.a "molnet").

Jag hoppas AA får rätt, för hans sambos skull, men själv ser jag inget speciellt med Hexatronic som gör mig intresserad av att plocka in den i min portfölj.

För tillfället håller jag på att köpa Rio Tinto för utdelningarna som trillar in, eftersom de kommer etablera sig som världens tredje störste producent av Lithium (Efter SQM och Albemarle som jag redan har i portföljen). Men jag kommer sluta köpa när positionen når 5% av värdet på portföljen. Efter det får positionen sköta sig själv.
Citera
2025-07-24, 19:32
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jahajavabra
Några konkreta tips till AA, i all välmening och helt gratis dessutom

- Sprid riskerna till några fler aktier. Du vet aldrig vilken aktie som kommer lyfta först, och vilken aktie som kommer få oväntade problem, eller fortsätta sin negativa trend även om aktien förefaller billig.
Ger fortfarande stor potential, men minskar det sammantagna risktagandet ganska rejält.

- Var vaksam på insiderhandeln och blankningsstatistiken. Inget är hundraprocentigt såklart, men det kan ändå ge viktiga indikationer, givetvis tillsammans med allt annat som man ska väga in innan köp/sälj ( som nyckeltal, soliditet, framtidsutsikter med mera). Tyvärr finns det skruplerfria personer som vet mer än dom flesta, och inte är sena att utnyttja detta till sin fördel. Eller har kontaktnät som vi bara kan drömma om.

- Belåning i all ära, men ha större marginaler istället för att hela tiden (nästan) ligga på gränsen. Aldrig bra att tvingas sälja, vilket oftast sker i samband med större nedgångar, där man istället ska passa på att köpa.

- Satsa på bolag som är i en positiv trend, istället för att fånga fallande knivar och hålla på och snitta ner dig. Man tenderar alltid att underskatta kraften i en pågående trend, och tror lätt att botten/toppen är nådd fast det i själva verket kanske bara är halvvägs.

- I det korta perspektivet är det mycket psykologi som styr aktiekursen. I det längre vad bolaget presterar. Just därför som man ska beakta sånt som trender och ha i beräkning att den aktien man tror mest på kan vara den som vänder upp sist. Med kraftig belåning riskerar man dessutom att tvingas sälja långt innan vändningen är ett faktum.

- Covidkraschen var en extraordninär händelse, som har lite (eller inget) med 2025 att göra.

- Tänkt på att ett enda felbeslut kan radera hundra vinstaffärer om det vill sig illa, så sätt en stop loss. Speciellt viktigt om man investerar med små marginaler.

Hoppas något, eller några av tipsen kan vara av värde och bidra till ökat depåvärde och minska framtida margin call.
Kan kanske tyckas som banala och självklara saker, men ack så värdefulla.
Och som sagt, tipsen är alldeles gratis

Bra tips men lite för sent antagligen.
Men enligt mig är insiderköp ingen köpsignal, det köptes friskt i SBB hela vägen från 30 kr till toppen och ner till 30 kr igen.

Stora insiderförsäljningar däremot är värda att beakta som när Oscar Engelbert sålde för 250 miljoner i OP när aktien låg runt ATH.
Citera
2025-07-24, 20:14
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Men enligt mig är insiderköp ingen köpsignal, det köptes friskt i SBB hela vägen från 30 kr till toppen och ner till 30 kr igen.

Stora insiderförsäljningar däremot är värda att beakta som när Oscar Engelbert sålde för 250 miljoner i OP när aktien låg runt ATH.

Det tråkiga svaret på hur insideraffärer ska tolkas är väl "det beror på". När, hur mycket, av vem och i vilket syfte.
Citera
2025-07-25, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Det tråkiga svaret på hur insideraffärer ska tolkas är väl "det beror på". När, hur mycket, av vem och i vilket syfte.

Precis så ser jag också på det hela (rätt eller fel låter jag dock vara osagt). Man ska absolut inte ta det som nått facit såklart, vare sig om det gäller insiderköp eller insidersälj. Men att kategoriskt avfärda det och blankning som rent trams, och raljera över det nästan lite hånfullt, är ju helt befängt, istället för att använda det som en av många pusselbitar som ska tas i beaktande innan man köper/säljer (vissa mer värdefulla än andra).
Mest brus som inte betyder nått men tycket annars Intrum är ett skolexempel på att nått skulle kunna varit på G för den riskvillige. Uträknad av många, med rätta. När sen insider började köpa kontinuerligt när konkursrisken var som störts enligt analytikerna aka "expertisen" (och kursen redan hade kraschat), så gav det i alla fall mig en indikation på att om man ska köpa Intrum som en krydda (givetvis inte utan risk trots insiderköpen), så är det dags nu. Många tyckte säkert Intrum var "billig redan på 100kr, men tänk dom stackarna som började köpa redan då, och snittade ner sig hela vägen ner. Inte bara nedgången i sig, utan att man tagit en enorm risk (om man köpt tungt) eftersom risken för en KK inte var obefintlig.
Sen går det givetvis att hitta exempel på där det inte betytt nått. Men säg att det, sammantaget och allt annat lika, kan ge en liten edge, varför då avfärda det helt? Skulle t.ex tänka mig för både en och två gånger för att köpa en aktie där massiva insiderförsäljningar pågår kontinuerligt. Det lovar sällan gott, speciellt om trenden varit ner under en längre period. Är aktien dessutom hårt blankat. så är risken stor att nya negativa nyheter kommer och med det nya kursras.

Nej AA kommer aldrig erkänna att vi på loserwille kommer med bra råd. Tvärtom sitter han antagligen och koka av ilska? Hur kan någon här ha fräckheten att ge den stora AA goda råd? Men kanske att någon av hans följare hittar hit och får sig en väckarklocka, förhoppningsvis. Det var mitt huvudsyfte med inlägget. Att komma med lite andra infallsvinklar på hur man kan investera, och ändå prestera bra, men med avsevärt lägre risk. Uppenbart att det är många nybörjare som är medlemmar på hans kanal, att döma av kommentarerna han får, och som vår infiltratör enuddafigur ger oss info om
Senast redigerad av Jahajavabra 2025-07-25 kl. 10:01.
Citera
2025-07-25, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3

Tack tack, ja som sagt, AA bryr sig väl inte annat än att det möjligen retar upp honom? Är man så kategorisk så är chansen i vart fall liten vilket är synd. Alla kan alltid bli bättre, och lära av andra.
Är ju inget nytt jag kommit med annars (ganska basic råd) och dom flesta känner väl till det redan. Men eftersom många nybörjare lockas till AAs kanal har man förstått, så kanske någon av dessa hittar hit också innan det sker en katastrof med deras depå. Det var min förhoppning och att dom ska lära sig lite money managmet och sund risk-reward. Men viktigast av allt, tänkt själv som AA brukar säga. Var och en får givetvis ta eget ansvar för sina val.
Senast redigerad av Jahajavabra 2025-07-25 kl. 10:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in