2025-06-03, 18:28
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Uttrycket är stilistiskt helt korrekt. Skribenten avsåg att han har levt tillräckligt länge för att 500 000 kr i kapital inte är något att skryta med. Med ett "helt liv" menas från födelsen till dags dato, inte att personen nödvändigtvis är död.

Nja, "ett helt liv" brukar antyda att personen är gammal, en 7 åring kan inte säga att han väntat ett helt liv på att få en hundvalp.
Citera
2025-06-04, 07:29
Medlem
Duerfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chris.Hagen
om man har som någon tidigare skrev 5 miljoner så sätter du minst 4a av dom i bra indexfonder. avkastning på 4 miljoner blir ändå en rätt bra summa pengar varje år. och den miljonen han hade över kunde han förvaltat bättre. han är inget annat än en lycksökare. sådana finns alltid.

Om man har fått ihop de där 5 miljonerna genom vilda chansningar kommer man naturligtvis fortsätta med vilda chansningar eftersom det har visat sig fungera.

Folk byter inte personlighet eller inställning bara för det går bra initialt. Grundkurs i speltorskologi.
Citera
2025-06-04, 09:37
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chris.Hagen
om man har som någon tidigare skrev 5 miljoner så sätter du minst 4a av dom i bra indexfonder. avkastning på 4 miljoner blir ändå en rätt bra summa pengar varje år. och den miljonen han hade över kunde han förvaltat bättre. han är inget annat än en lycksökare. sådana finns alltid.
Ja, det vore det vettiga. Men så fungerar inte spelmissbrukare. Lyckas de spela ihop 5 mkr tror de att det hittat ett "system" och sedan går de all in. Några månader senare har de förlorat allt.

Samma sak med individer som vinner stora summor på Lotto eller liknande. Inom några år har de förlorat allt eftersom de inte vet hur man förvaltar pengar.
Citera
2025-06-04, 11:31
Medlem
AA skriver att han gör sina analyser på två års sikt (att han sedan köper/säljer i samma takt som han byter underkläder är en annan sak).
Men han har också en portfölj som heter 3-åringen eller något sådant. Gör han där analyserna på tre års sikt? Två och tre år är ju samma sak nästan.

F.ö. allt som glimmar är inte guld och allt som AA rör vid är inte dynga rent definitionsmässigt. Transtema har kanske framtiden för sig.
Citera
2025-06-04, 20:48
Medlem
Det händer grejer i AAs favoritportfölj "Stockpickingportföljen". Reglerna är enkla, ingen belåning och en aktie säljs när den är +50% oavsett hur lång tid det tar.

Nu har Waystream stigit 50% och AA har sålt det innehavet. Det gav en likvid på 22500kr. Det är inte direkt storfinansen vi pratar om

Dessa pengar har han istället investerat i (11K / bolag )
K-Fastighet. inköpskurs 12,22 målkurs 18,33
Lyko inköpkurs 119,40 målkurs 179,40

Förutom de nyinköpta aktierna ligger övriga aktier på minus. Så nästa affär kan dröja.
Citera
2025-06-04, 21:21
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enuddafigur
Det händer grejer i AAs favoritportfölj "Stockpickingportföljen". Reglerna är enkla, ingen belåning och en aktie säljs när den är +50% oavsett hur lång tid det tar.

Nu har Waystream stigit 50% och AA har sålt det innehavet. Det gav en likvid på 22500kr. Det är inte direkt storfinansen vi pratar om

Dessa pengar har han istället investerat i (11K / bolag )
K-Fastighet. inköpskurs 12,22 målkurs 18,33
Lyko inköpkurs 119,40 målkurs 179,40

Förutom de nyinköpta aktierna ligger övriga aktier på minus. Så nästa affär kan dröja.

Lyko lär nå 80 kr snarare än 179 kr.
Citera
2025-06-04, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Ja, det vore det vettiga. Men så fungerar inte spelmissbrukare. Lyckas de spela ihop 5 mkr tror de att det hittat ett "system" och sedan går de all in. Några månader senare har de förlorat allt.

Samma sak med individer som vinner stora summor på Lotto eller liknande. Inom några år har de förlorat allt eftersom de inte vet hur man förvaltar pengar.

jag stämmer in på det, desto fortare en människa blir rik desto sämre är dom på att hantera pengar. jag började med noll kronor i mitt liv. jag lånade 10.000:- av min farsa och startade min resa därifrån. nu 40 år senare så behöver jag bara förvalta pengarna. har jobbat arslet av mig i yngre dagar, men kan idag göra vad jag vill. det är frihet på riktigt. missförstå mig inte nu att jag blev rik från 10k. utan det var bara det första lilla fröet till att kunna tjäna mer pengar.
Citera
2025-06-04, 23:56
Medlem
Unizeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Lyko lär nå 80 kr snarare än 179 kr.

Vore nästan lite underhållande att korta aktien.
Han verkar ju ha en viss talang för att hitta & investera i aktier som sedan faller 50 procent?
Det förefaller knappast vara en slump att man kan ha så mycket otur så under så många år?
Citera
2025-06-05, 13:54
Medlem
Nätets främsta hycklare slår till som vanligt. På någon video häromdagen svarade han att han mäter långa tidsperioder, när någon ifrågasatte att han alls slår index. När någon idag påpekade att han är minus i år, på den portföljen som är plus sedan april, tog han bort kommentaren.

Han la ut en video där han hyllade sina barns förmåga att gå i hans fotspår. Den ena för att han sätter sprätt på de pengar han fått av farsgubben, den andra för att hon jobbar i hemtjänsten och månadssparar. Han har skänkt 50 lax till vardera i en aktieportfölj. Notera att han säger att båda portföljerna idag är värda mer än 50. Han säger INTE att portföljerna har ökat i värde. På samma sätt som han säger att han för några år sedan hade 10 lax i aktier för några år sedan, och det senare blev 5-6 miljoner. Han glömmer att påpeka att efter de 10 000 la han in ytterligare flera 100 tusen.

Det är förmodligen samma sak med barnens pengar. Sonen har bränt pengarna, och sen har han fyllt på. Voila! Portföljen ökar i värde!

Den här snubben hade jag sympati för förut, innan urspårningen. Nu när han går all in på att blåsa sina tittare ser jag ingen anledning att visa honom någon form av respekt längre. De "anklagelser" han påstod att han blev utsatt för i vintras, som fick honom att "stänga" kanalen verkar inte längre så långsökta.

Undrar förresten hur det går med hans polisanmälningar? De 23 timmar om dygnet han inte spelar in "jootoob" borde väl räcka till mer än att bara skrikgråta och dunka i kudden av frustration för att han slängt allt i sjön och nu är beroende av tiggeri?
Citera
2025-06-09, 11:33
Medlem
I väntan på veckans uppdatering kollade jag företagets årsredovisning. Den avser året 2023, redovisningen för 2024 kommer om några veckor.

Nåväl, räntekostnaderna var 126.800. Förmodligen för aktierna även om han äger sin Lotus också i bolaget. Så Nordnet Bank är den enda säkra vinnaren på hans aktieaffärer.

Courtagekostnaderna redovisas inte separat. Men Nordnet har en gräddfil för dom som handlar mycket, ligger man konstant på minst 2000 kr/mån kan få en egen uppgörelse. AA ligger nog i det häradet, så till räntorna ska man nog lägga ca 25 tkr per år.

Jag såg hans video om att krossa index. Vilket liv! vara uppe på nätterna för att ha sovmorgon, inte bara nästa dag utan alla dagar. Har han något intresse utöver att göra en video om dagen?
Citera
2025-06-09, 17:54
Medlem
Inkomst 2024:
Lön: 225 000
Kapital -175 199
Citera
2025-06-09, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inkomstuppgifter
Inkomst 2024:
Lön: 225 000
Kapital -175 199
Det stämmer med att det blir en skatteåterbäring om dryga 50 tkr på grund av räntekostnaderna. Detta är väl ungefär vad AA uppgivit. Men var fanns pengarna att betala räntorna med? uttag från någon av portföljerna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in