2025-04-04, 20:16
Medlem
Nu börjar det bli riktigt intressant... Helt plötsligt ramlar det in gratis videos. Och eftersom jag slutat lyssna på hans råd om aktier så har det nu blivit mycket mer intressant med psykologin i detta...

Dagens videos tror jag kommer utifrån att han som han tror vill visa på att inget påverkar honom. Ras på börsen men jag är lugn typ. Dock avslöjar bara detta ännu mer hur fel ute han är och tron på intelligensen hos de som ser honom... Vi er igenom dig AA.

Att det kommer videos på löpande band nu är dock att han ser detta som sista möjligheten att inte behöva ta ett annat jobb...

Sorry AA du får inte en krona av mig din pajas. Du är genomskådad.
Citera
2025-04-04, 20:18
Medlem
Jag stör mig på att jag inte når fram till dig, AA.

Jag har skrivit en del här, ibland kritiskt – men det har aldrig handlat om att förlöjliga dig. Tvärtom. Det som gnager i mig är just att du är så otroligt fast i din egen bild av situationen att det inte går att nå fram, oavsett tonläge eller innehåll.

Jag tror inte att du är dum. Jag tror du är stolt, och att stoltheten håller dig kvar i ett läge där du inte borde vara längre. Och det är det som gör det så svårt att se på – för någonstans vill jag bara se dig bromsa innan det är för sent. För dig själv, och för din familj.
Citera
2025-04-04, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AppleIntelligence
Han har aktier som täcker lånet. De aktier han köper med belåning kan belånas så han kan köpa fler aktier. Men när kursen går ner så blir han hela tiden överbelånad och måste sälja aktier för att minska skulden.

Jag läste nån siffra som någon skrev om EK på 450 000 och belåning på 1,2 mille. Hur täcker det egna kapitalet lånet?
Citera
2025-04-04, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Golfdaren
Jag läste nån siffra som någon skrev om EK på 450 000 och belåning på 1,2 mille. Hur täcker det egna kapitalet lånet?

För banken handlar det inte om hur mycket eget kapital du har i kronor, utan om belåningsgraden – alltså hur stor andel av portföljen som är lånefinansierad.

Om han har 450 000 kr i eget kapital och 1,2 miljoner i lån, betyder det att hela portföljen är värd 1,65 miljoner.

1,2 Mkr / 1,65 Mkr = ca 73 % belåning

De flesta banker sätter ett maxbelåningsvärde på kanske 70–75 % beroende på aktiernas typ, volatilitet m.m. Så om portföljen består av tillräckligt "stabila" aktier enligt bankens bedömning, kan de tillåta den här nivån – men det är absolut på gränsen.

Skulle börsen falla 10 % minskar portföljvärdet till 1,485 Mkr, men lånet är fortfarande 1,2 Mkr. Då är det egna kapitalet nere i 285 000 kr – och belåningsgraden ökar till 81 %. Då kan banken mycket väl kräva att han säljer av aktier för att minska risken, alltså en margin call.

Så ja – siffrorna kan vara okej för banken i stunden, men det är högst riskfyllt och kräver att börsen inte faller särskilt mycket mer.
Citera
2025-04-04, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Golfdaren

EK är nog runt 290-350k just nu.
Citera
2025-04-04, 20:23
Medlem
Alltså ärligt talat, är senaste video öppen för alla så får man väl offra sig att beskåda psykosen.

Men klart som fan han trollar alla? Den diagnos-mannen har aldrig visat en enda portfölj eller ägande av aktier. Han kan sitta där och håva in pengar på YouTube etc utan att äga en enda aktie.

Det är så mycket skit snack att jag inte förstår att ingen annan har ifrågasatt det?!
Citera
2025-04-04, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mmmokey
Alltså ärligt talat, är senaste video öppen för alla så får man väl offra sig att beskåda psykosen.

Men klart som fan han trollar alla? Den diagnos-mannen har aldrig visat en enda portfölj eller ägande av aktier. Han kan sitta där och håva in pengar på YouTube etc utan att äga en enda aktie.

Det är så mycket skit snack att jag inte förstår att ingen annan har ifrågasatt det?!

Börjar oxå fundera i dessa banor, men dessvärre är han nog på "riktigt".
Citera
2025-04-04, 20:29
Medlem
Nu börjar oskyldiga dras med i "Aktieanalytikerns" krasch...

Oj oj oj, nu börjar det verkligen bli allvarligt. Såg en kommentar på Youtube idag från en användare som skrev:
"Nu börjar man bli lite orolig fick överbelåning för första gången idag"

Detta är precis vad många av oss har varnat för - nu börjar oskyldiga dras med här i fallet. Folk som säkert aldrig kört belåning annars har hoppat på tåget efter AAs ständiga skryt om sina "geniala" strategier.

Tänk er situationen: en person som antagligen aldrig använt belåning tidigare följer blint råden från en "expert" som själv har gått från 7 miljoner till under 450 000, och nu sitter de med margin calls och panik.

Det är en sak att AA själv kör sitt kapital i botten, men att dra med sig följare som kanske inte ens förstår riskerna med hög belåning... det är en helt annan nivå av problematiskt.

Hur många fler kommer att hamna i ekonomiska svårigheter innan detta tar slut? Och var är transparensen och ansvarstagandet från någon som kallar sig "analytiker" men som fortsätter marknadsföra en uppenbart misslyckad strategi?
Citera
2025-04-04, 20:30
Medlem
Jofandus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lassekongo74
Full kontroll över hus illa det måste vara..
Det är inte klokt vad dålig investerare han är!
Hoppas bara ingen gjort likadant som han..

Jag har inga lån på varken på hus, bilar eller investeringar. Har en rejäl buffert och utöver det några hundra tusen som jag eventuellt ska investera närmaste veckorna på något bra bolag till vettig peng, eller slänga in dem i något av befintliga placeringar. Det är att ha kontroll! Känns riktigt bra att ha 100% kontroll istället för AA’s 0% kontroll. Vill han ansluta sig till oss på loserville och få fullständig kontroll är han hjärtligt välkommen 😉
Citera
2025-04-04, 20:30
Medlem
Det enda som fattas nu är ett onlyfans konto där han sitter o runkar över sina hexatronic papper (Förlåt)
Citera
2025-04-04, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jofandu
Jag har inga lån på varken på hus, bilar eller investeringar. Har en rejäl buffert och utöver det några hundra tusen som jag eventuellt ska investera närmaste veckorna på något bra bolag till vettig peng, eller slänga in dem i något av befintliga placeringar. Det är att ha kontroll! Känns riktigt bra att ha 100% kontroll istället för AA’s 0% kontroll. Vill han ansluta sig till oss på loserville och få fullständig kontroll är han hjärtligt välkommen 😉

Kan inte du starta en YT kanal så vi kan få goda råd istället? För att en pajas sitter och försöker lura folk...
Citera
2025-04-04, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tekniskanalytiker
Det enda som fattas nu är ett onlyfans konto där han sitter o runkar över sina hexatronic papper (Förlåt)

Det är nog närmare än du tror. Vanligt jobb vill han inte ha i alla fall...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in