2025-04-06, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enuddafigur
AA har tappat 200K denna vecka. Hittills i år är han -49% / -528K före uttag och -51% och -550K efter uttag. AA går in i denna vecka med 521K i EK och 706K i lån = 1227K i portföljvärde. (42% /58%). Detta avser totalt i de 7-8 olika portföljerna han har inkl den i företaget.

Buffert 155K + belåning.

USA portföljen är nu värd EK 3K / belåning 80K dvs 4% / 96%. Som AA säger "oh my god" "den lever på konstgjord andning". AA har skjutit till "några tusenlappar" för att inte bli helt överbelånad och nollas. Det låter som extrem belåning men beror på AAs insättningar som han inte tar med. Det är en "tillfällig" insättning. AMD, Nvidia, Intel och TSM är innehavet - de ligger mellan 31 och 18% vardera. USA portföljen är -94% i år. AA lever på gamla meriter och förklarar att portföljen ändå varit mycket lönsam under portföljens livstid.

AAs fond som ska vara den stora privata portföljen (den privata varianten av företagsportföljen) är nu nere på 67K i EK men högt belånad. Den beskrivs både som katastrof och härdsmälta men AA är ändå glad att det finns EK kvar att jobba med

Företagsportföljen är ned 62% i år och består av 215K EK och 411K i lån (34/66%). AA tycker att det är låg risknivå sett till belåning Just nu är det viktiga att den inte får gå till noll kr. Den är ned 100K på en vecka. Den ligger dock mer än 5x bättre än index sen portföljen startade. Men AA erkänner det är en klen tröst "Åt helvete" är dagsbetyget enligt AA för den portföljen.

Största aktierna är AMD, Hexatronic, Nobia och Transtema (möjligen inte i den ordningen).

Återkommer möjligen med lite mer info när jag lyssnat klart, men detta är siffrorna.

Oj… det är nästan svårt att ta in. -94 % i USA-portföljen och fortfarande belånat till 96 %? Det här är ju inte bara ett dåligt år – det är ett fullständigt haveri. Man blir lite ställd när man ser siffrorna svart på vitt, särskilt med tanke på hur ofta AA själv pratar om erfarenhet, strategi och ”hur man ska tänka”.

Men det som förbryllar mest är varför han envist hänger kvar i exakt samma aktier – trots att de gång på gång visat tydlig nedtrend.

Han har ju själv lagt upp en video om att man inte ska bli kär i sina innehav:
https://youtu.be/TvMdk3mtVjw

Hur kan man prata om att inte bli känslomässigt investerad, och sen ändå hålla fast vid exakt samma case medan portföljerna blöder?

Att kalla 62 % nedgång ”låg risk” är också… kreativt.
Citera
2025-04-06, 21:56
Medlem
Jofandus avatar
Citat:
Det stämmer teoretiskt. Går AA likvid så sjunker nog hans intäkter från Youtube drastiskt. Att se honom resonera kring olika bankkonton med insättningsgaranti låter inte lockande AA säger själv att han inte vill ta YT intäkter för givna. Dock är han nöjd med utvecklingen för sin nya kanal Ekonomi o Politk. Vore ändå kul om han fick en inkomst som inte hänger på hans svajiga aktieaffärer.

Tror inte att han kommer dra in några stora summor på att prata om annat än det han gör på Aktieanalytikern. Jag tänkte inte på just det när jag formulerade mitt inlägg.
Citera
2025-04-06, 22:02
Medlem
Är det 528000+ buffert ?
Citera
2025-04-06, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatriarkJerusalem
Oj… det är nästan svårt att ta in. -94 % i USA-portföljen och fortfarande belånat till 96 %? Det här är ju inte bara ett dåligt år – det är ett fullständigt haveri. Man blir lite ställd när man ser siffrorna svart på vitt, särskilt med tanke på hur ofta AA själv pratar om erfarenhet, strategi och ”hur man ska tänka”.

Men det som förbryllar mest är varför han envist hänger kvar i exakt samma aktier – trots att de gång på gång visat tydlig nedtrend.

Han har ju själv lagt upp en video om att man inte ska bli kär i sina innehav:
https://youtu.be/TvMdk3mtVjw

Hur kan man prata om att inte bli känslomässigt investerad, och sen ändå hålla fast vid exakt samma case medan portföljerna blöder?

Att kalla 62 % nedgång ”låg risk” är också… kreativt.
Han har stoppat in "några tusenlappar" i USA portföljen denna vecka. Det ser han typ som lån till portföljen. Men den har ju varit extremt belånad under lång tid.

Den lägre risken i företagsportföljen är att AA tycker belåningen numera inte är så stor

Citat:
Ursprungligen postat av Tekniskanalytiker
Är det 528000+ buffert ?
nedgången på 528K är inte exklusive buffert. Han har 521K i ek + buffert.
Citera
2025-04-06, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Det är inte börsen som fått hans förmögenhet att minska med 50 procent på tre månader. Nej, det har han fixat på egen hand genom usla aktieval kombinerat med dåraktig belåning. Märk väl, han gick minus även när börsen stod på plus!

Att börsen vänder uppåt innebär inte att dåliga bolag blir bra bolag.
Ja du har helt rätt! Man kan ju välja andra aktier😁 tur att man inte har valt att följa hans strategi
Citera
2025-04-06, 22:11
Medlem
Kan bli en dramatisk vecka för analytikern.Själv tror jag veckan börjar neråt .Jag tror det kan bli svårt att dämpa nergången i usa på en handvändning då den tidigare har gott upp mycket och många arbetare /Medelsvenssons har mycket att förlora ,en Domino effekt kan skapas.
Jag tror det behöver komma ordentligt positiva besked från Trump för att det skall bli en snabb vändning .Tror jag Trump har så mycket förnuft,,Nej det tror jag inte .En del tror på uppgång,jag hoppas dom får rätt
Citera
2025-04-06, 22:16
Medlem
Citat:
Han har stoppat in "några tusenlappar" i USA portföljen denna vecka. Det ser han typ som lån till portföljen. Men den har ju varit extremt belånad under lång tid.

Den lägre risken i företagsportföljen är att AA tycker belåningen numera inte är så stor

Stort tack för uppdatering! Bra jobbat !
Citera
2025-04-06, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tekniskanalytiker
Kan bli en dramatisk vecka för analytikern.Själv tror jag veckan börjar neråt .Jag tror det kan bli svårt att dämpa nergången i usa på en handvändning då den tidigare har gott upp mycket och många arbetare /Medelsvenssons har mycket att förlora ,en Domino effekt kan skapas.
Jag tror det behöver komma ordentligt positiva besked från Trump för att det skall bli en snabb vändning .Tror jag Trump har så mycket förnuft,,Nej det tror jag inte .En del tror på uppgång,jag hoppas dom får rätt

Håller med om att det krävs något riktigt positivt för att vända snabbt, men Trump verkar ju nästan göra det motsatta med flit. Och är det medvetet, då lär han vilja suga ur det ännu lite mer innan han kommer med några lugnande besked. Så länge osäkerheten består lär det skaka vidare.
Citera
2025-04-06, 22:17
Medlem
Citat:

Nu blir det förvirrande. EK har tidigare redovisats exklusive "buffert". Då kan du inte helt plötsligt infoga bufferten.
Citera
2025-04-06, 22:29
Medlem
Citat:

nedgången på 528K är exklusive buffert. Han har 521K i ek + buffert.

Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Nu blir det förvirrande. EK har tidigare redovisats exklusive "buffert". Då kan du inte helt plötsligt infoga bufferten.
Ett inte smög sig med! Sorry. Jag redovisar bara bufferten i den summan han anger i EK.
Citera
2025-04-07, 00:43
Medlem
Nu har terminerna börjat handlas och indikerar en nergång på ytterligare drygt 4% i morgon.
Citera
2025-04-07, 02:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Janos
Nu har terminerna börjat handlas och indikerar en nergång på ytterligare drygt 4% i morgon.
Bra
Dags att handla lite
Tror det studsar upp snart
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in