2025-04-03, 20:20
Medlem
En sak som verkligen gör det tydligt hur lite "värde" det faktiskt finns i hans innehåll, är att han aldrig någonsin kommenterar eller analyserar andra bolag än just de han själv råkar äga. Det är alltid Hexatronic, Nibe, Nobia, Transtema och någon till – samma snurrande hjul, oavsett vad som händer i resten av marknaden.

Hur kan man då hävda att man erbjuder "ovärderliga insikter", "unika perspektiv" och "ett facit på hur man ska tänka", när man vägrar lyfta blicken bortom den egna portföljen? Det finns ju aldrig några genomgångar av bolag han valt bort, aldrig några jämförelser, inga analyser av sektorer, inga makroreflektioner utanför det som råkar påverka honom personligen för tillfället.

Och när det dessutom är tydligt att han saknar grundläggande förståelse för ekonomiska begrepp som optioner, warranter, blankning och derivat – ja, då undrar man ju verkligen vilket "kunskapsdjup" det är han tror sig erbjuda. Det blir mer och mer uppenbart att hela kanalen bygger på ett slags självbiografisk monolog snarare än faktiskt investeringsinnehåll.

Vill man lära sig hur det går till när man långsamt förlorar pengar genom att aldrig ifrågasätta sin egen strategi – då är det kanske värdefullt. Men för alla andra? Knappast.
Citera
2025-04-03, 20:24
Medlem
Kan man kalla det vansinne? Tänk att prata som han gör efter flera år av förluster.förlusterna i hexatronic överstiger ju miljonen kanske 2 ändå oförmögen att släppa och gå vidare .Har man ett behov utav att följa någon så finns det ju bättre som sakt .Ser man det som en skräck -komedi då kan man vara kvar ett tag till .
Citera
2025-04-03, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bollkalle70
Oavsett hur det går
Vi ser en blivande YT legend
Tänk om 10 år när Mauri gör ett program om vad som hände sen
Kommer bli en klassiker

Haha ”kommer ni ihåg investeraren som satt i en bastu”
Citera
2025-04-03, 20:35
Medlem
Jag tror han är ärlig när han säger att alla andra har fel.

Tyvärr har jag stött på sådana personer i det verkliga livet, utanför börsen. Och oftast har det gått dåligt för dom.

Nu har han kvar medel för nio månaders uttag enlig sig själv, betydligt mindre enligt andra. Oroar mig.

Men vad gör han med sina pengar? Inga dyra resor vad jag vet. Han berättar aldrig om ostronluncher eller laxfiske i Alaska eller dykning på Bali. Är det att han köper en ny bil ibland när världen är emot honom?
Citera
2025-04-03, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Instämmer. Men eftersom ett par hundra tusen i medlemspengar står på spel går det inte för sig att låta portföljen nollas. Jag förutspår att portföljen gradvis kommer öka härifrån vare sig börsen går upp eller ner. Hur svårt är det att ta en skärmdump på depåerna? Eller att visa depåer i inloggat läge i en live?

Ja han kommer fortsätta hålla fasade uppe så länge det bara går, och lite till, för han har inget att förlora på det eftersom han inte bryr sig om vad andra tycker.
Skulle han nu ha flytet att det inte blir så mycket värre än så här på börserna så han lyckas resa sig på nio, så kommer uttryck som "aktiegudens chef" och "aktieanalytikerns svar på Zlatan" te sig väldigt blygsamma mot vad vi har att vänta oss
Men det unnar jag honom om det gör att han mår bra och är lycklig, för jag orkar helt ärligt inte lyssna på hans videor längre, och det är inte sagt för att vara elak. Däremot kommer jag fortsätta titta in här ibland
Senast redigerad av Jahajavabra 2025-04-03 kl. 20:45.
Citera
2025-04-03, 20:41
Medlem
AppleIntelligences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kontrollavgift
Jag tror han är ärlig när han säger att alla andra har fel.

Tyvärr har jag stött på sådana personer i det verkliga livet, utanför börsen. Och oftast har det gått dåligt för dom.

Nu har han kvar medel för nio månaders uttag enlig sig själv, betydligt mindre enligt andra. Oroar mig.

Men vad gör han med sina pengar? Inga dyra resor vad jag vet. Han berättar aldrig om ostronluncher eller laxfiske i Alaska eller dykning på Bali. Är det att han köper en ny bil ibland när världen är emot honom?

Bara försäkringarna på motorcykel- och bilparken och huset lär kosta en slant.
Citera
2025-04-03, 20:43
Medlem
Ska inte skriva mera idag men det är så oerhört fascinerande.Han säger i slutet av vidion att man skall bli medlem för att lära sig utav analytikern hur man tar förluster.Jag menar han har ju haft förluster i 3 år nu typ ,vi vet ju att han bara kör huvudet i sanden och att det slutar med flera hexatronic.Undrar om han tjatat på vänner och bekanta aktien också.Prognosen för Hexatronic ser ju inte så bra ut detta året heller så några snabba reaktion är ju inte att vänta .Kul ändå att analytikern ogillar Flashback så mycket men ändå inte kan låta bli att gå in o läsa allt som skrivs om honom .Det fria ordet är fantastiskt! Han borde tacka oss för alla goda råd .
Citera
2025-04-03, 20:46
Medlem
Jag känner honom inte. Har aldrig haft någon personlig koppling. Men som så många andra har jag följt hans resa – från närmast manisk självsäkerhet till det som nu mest liknar ett långsamt och ganska plågsamt haveri.

Det är lätt att skratta, och jag fattar varför många gör det. Han har ju själv bjudit in till det: hånat andra investerare, förlöjligat indexsparare, pratat i tredje person, och konsekvent vägrat lyssna på någon som ifrågasatt honom. Den självpåtagna rollen som "bättre än alla andra" var alltid ohållbar – och nu kommer verkligheten ikapp.

Men ändå. Någonstans mitt i allt detta går det inte att blunda för att det här handlar om en verklig människa. Någon som byggt hela sin identitet på att ha rätt, att vara överlägsen, att kunna leva på börsen – och som nu sakta tvingas möta att det kanske inte håller. Inte längre.

Och det gör ont att se. Inte för att han förtjänar frikort från kritik – det gör han verkligen inte – men för att det just nu inte längre är underhållning, utan ett mänskligt sammanbrott som sker i realtid, framför öppen ridå. Och ingen kan hjälpa, för han lyssnar inte. Han är för fast i sin roll, för rädd för att tappa ansiktet, för stolt för att säga "jag hade fel".

Jag tror att det är för sent att stoppa fallet nu – men jag hoppas att det någon gång kommer en punkt där han själv vågar stanna upp. Kanske kommer någon in då, med en ny röst, ett nytt perspektiv. Kanske finns en väg tillbaka. Men först måste kraschen få ske.
Citera
2025-04-03, 21:02
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatriarkJerusalem
En sak som verkligen gör det tydligt hur lite "värde" det faktiskt finns i hans innehåll, är att han aldrig någonsin kommenterar eller analyserar andra bolag än just de han själv råkar äga. Det är alltid Hexatronic, Nibe, Nobia, Transtema och någon till – samma snurrande hjul, oavsett vad som händer i resten av marknaden.

Hur kan man då hävda att man erbjuder "ovärderliga insikter", "unika perspektiv" och "ett facit på hur man ska tänka", när man vägrar lyfta blicken bortom den egna portföljen? Det finns ju aldrig några genomgångar av bolag han valt bort, aldrig några jämförelser, inga analyser av sektorer, inga makroreflektioner utanför det som råkar påverka honom personligen för tillfället.

Och när det dessutom är tydligt att han saknar grundläggande förståelse för ekonomiska begrepp som optioner, warranter, blankning och derivat – ja, då undrar man ju verkligen vilket "kunskapsdjup" det är han tror sig erbjuda. Det blir mer och mer uppenbart att hela kanalen bygger på ett slags självbiografisk monolog snarare än faktiskt investeringsinnehåll.

Vill man lära sig hur det går till när man långsamt förlorar pengar genom att aldrig ifrågasätta sin egen strategi – då är det kanske värdefullt. Men för alla andra? Knappast.

Nibe och Nobia är utmärkta bolag att knyta fast i den ändan av repet som ska ligga på sjöbotten när man lägger ut bojen i vår.
Citera
2025-04-03, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatriarkJerusalem
Jag känner honom inte. Har aldrig haft någon personlig koppling. Men som så många andra har jag följt hans resa – från närmast manisk självsäkerhet till det som nu mest liknar ett långsamt och ganska plågsamt haveri.

Det är lätt att skratta, och jag fattar varför många gör det. Han har ju själv bjudit in till det: hånat andra investerare, förlöjligat indexsparare, pratat i tredje person, och konsekvent vägrat lyssna på någon som ifrågasatt honom. Den självpåtagna rollen som "bättre än alla andra" var alltid ohållbar – och nu kommer verkligheten ikapp.

Men ändå. Någonstans mitt i allt detta går det inte att blunda för att det här handlar om en verklig människa. Någon som byggt hela sin identitet på att ha rätt, att vara överlägsen, att kunna leva på börsen – och som nu sakta tvingas möta att det kanske inte håller. Inte längre.

Och det gör ont att se. Inte för att han förtjänar frikort från kritik – det gör han verkligen inte – men för att det just nu inte längre är underhållning, utan ett mänskligt sammanbrott som sker i realtid, framför öppen ridå. Och ingen kan hjälpa, för han lyssnar inte. Han är för fast i sin roll, för rädd för att tappa ansiktet, för stolt för att säga "jag hade fel".

Jag tror att det är för sent att stoppa fallet nu – men jag hoppas att det någon gång kommer en punkt där han själv vågar stanna upp. Kanske kommer någon in då, med en ny röst, ett nytt perspektiv. Kanske finns en väg tillbaka. Men först måste kraschen få ske.

Är vare sig beteendevetare eller psykolog, men det är precis min uppfattning också som lekman.
Jag kan bara hoppas att jag har fel, och att det inte är så illa som det ser ut att vara (eller borde vara) baserat på innehav, belåning och kursutveckling.
Han har väl nån buffert liggandes som inte ska röras har jag för mig han sagt, och att jobba ett par år fram till tjänstepensionsåldern är ju faktiskt ingen katastrof.
Möjligt att jag varit lite "elak" ibland (lite som man bäddar får man ligga kan jag dock tycka), men det har inte varit illa menat, och jag hoppas verkligen - genuint - att du tar dig ur detta AA, och kan fortsätta med ditt drömliv.
Senast redigerad av Jahajavabra 2025-04-03 kl. 21:08.
Citera
2025-04-03, 21:05
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golfdaren
Man får nästan moderskänslor när man ser AA i denna videon. Man vill bara krama honom och be honom backa ett par steg. Tycker genuit synd om honom.

Synd om honom för att han är korkad?
Det värsta som kan hända är väl att han får börja arbeta igen? Han bör dock ha i åtange att han ned sin misslyckade fire vållat sig själv lägre pension.
Citera
2025-04-03, 21:06
Medlem
Hittade den store börs fantomens innehav 2/12-24
https://finansnytt.se/aktieanalytikerns-portfolj/

Tänka sig att han har lyckats vikta om portföljen

BHG Kurs 2/12-24 (19,47), kurs idag 3/4-25 (24,00)
Hexatronic kurs 2/12-24 (37,74), kurs idag 3/4-25 (23,32)
Note kurs 2/12-24 (133), kurs idag 3/4-25 (177)
Transtema kurs 2/12-24 (16,09), kurs idag 3/4-25 (12,96)

från den andre december har han alltså lyckats vikta om så att han nu har

AMD
Transtema
Hexatronic
Nobia

Tänk att få se +/- % eller SEK sedan köp i inloggat läge på hans stora innehav.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in