Citat:
Ursprungligen postat av
ingetbranick
Aktieanalytikern hoppas kunna inspirera andra. Någon som blir inspirerad?
Faktum är att han fick mig att tänka till en extra gång vad det gäller belåning.
När jag började investera brände jag mig rejält eftersom jag hade för hög risk och använde belåning, så jag blev skotträdd när nästan alla pengarna var 'bortspelade'.
Slutade med belåning helt, och byggde upp en portfölj med över 100 bolag inom verkstad, oil&gas, gruvdrift, maritim transport, försäkring, försvar, energi, eldistribution, ... Idag är den värd drygt 5 mille.
Sedan hör jag den här 'Analytikern' tjabba i var och varannan video om hur han maxat belåningen och att hela hans strategi baseras på belåning.
Det fick mig att tänka till. Och jag kom fram till att belåning är ju faktiskt ett verktyg man kan ha nytta av om den används på rätt sätt.
Så idag har jag en kredit hos Avanza som jag försöker hålla runt 9% belåningsgrad så jag får den mest fördelaktiga räntan på 1.99%, och jag köper i stort sett bara bolag som ger utdelning och där jag ser framtidsutsikterna som goda, så utdelningarna för aktier jag lånat till betalar i stort sett räntekostnaderna som är några hundralappar i månaden.
Fortfarande extremt defensiv strategi, men jag har haft väldigt god utveckling på portföljen och även nu sist med allt skit som hänt i USA så är jag bara ner typ 3% sedan all-time-high.
Så jag har faktiskt AA att tacka för att jag fick tummarna loss och tog en kredit hos Avanza. Men med den stora skillanden att mitt EK är 5M och lånet på 400K drygt, och hans extrem-belåning är på två gånger kapitalet.