Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2006-08-13, 19:03
  #1
Avstängd
Har med intresse läst tråden om långmilare. Nu är det så att jag kör skitmycket varje år (över 7000 mil). Jag skulle vilja ha en bil länge (så jag kan lägga pengarna på entusiastbilar stället). Vad tycker GBs läsare att jag skall köpa? Kan max lägga 400 000 kronor. Kommer att sköta den perfekt på märkesverkstad. Skulle tycka det vore kul att ha en perfekt fungerande bil som gått över 100 000 mil. Har funderat på en Subaru Outback. Men vad säger ni?
Citera
2006-08-13, 19:07
  #2
Medlem
subaru har jag hört ska hålla bra..
men jag älskar ju audi,, så..
köp en audi
Citera
2006-08-13, 19:16
  #3
Medlem
MilleNs avatar
mm nån nyare audi tdi hade nog varit fint
Citera
2006-08-13, 19:22
  #4
Medlem
Westridges avatar
Det första jag kommer att tänka på är Volvo och efter det Mercedes.....
Citera
2006-08-13, 19:23
  #5
Medlem
klyks avatar
Kör inte riktigt lika långt som du, men kommer upp i ca 5 500 mil per år. Det tips jag har är att kolla efter en bil med kamkedja istf kamrem.

Kamremmen brukar ju bytas nå'nstans mellan 8 000 och 12 000 mil och det är ingen rolig kostnad (runt 15 000 spänn på min bil). Att kunna fördubbla körsträckan därimellan genom att välja bil med kamkedja är inte helt fel. Jag är inte helt säker men jag tror att bytesintervaller på kamkedjor brukar ligga uppåt 30 000 mil.

Däremot vet jag inte vilka bilar som i dagsläget har kamkedja.

Se'n behöver jag väl inte påpeka att en dieselbil med partikelfilter är rätt väg att gå när man kör så mycket som du?
Citera
2006-08-13, 19:41
  #6
Medlem
sisususis avatar
Subaro är ett kalasalternativ Kör själv mellan 6000-9000 milper år. Kör nu BMW och är det bästa hittills, men letar efter alternativ. varit in och provat Subaro, ser bra ut. men det finns frågetecken. Det finns ingen dieselversion, serviceintervallet är bara 1500 mil reservdelarna är superdyra ( behövs närmast bara pga yttre påverkan) ratten är inte justerbar i alla led, stolarna måste testas noggrant innan köp ( minst en 80milasväng på en dag).
har kört Audi, Volvo, Opel (blää) och Mazda. Bäst kvalitet har Mazda men de är ju dödstråkiga. Audi och volvo är klart överskattade vad gäller kvalitet.
Citera
2006-08-13, 19:42
  #7
Medlem
sisususis avatar
Merca av idag är inte med i matchen.
Citera
2006-08-13, 19:44
  #8
Banned
drulovics avatar
[quote=dildodagger]Kan max lägga 400 000 kronor. /QUOTE]

Köp 40 mazda 323 så är problemet löst.
Citera
2006-08-13, 19:45
  #9
Medlem
Subaru går långt ja. Audi är bara att glömma.

Diesel kan vara bra om milkostnaden är viktig.

Erfarenhetsmässigt (inte mina "teorier" alltså) så går större mercor långt, liksom franska större bilar som Peugeot 406/407, CitroënC5 och liknande. En stor dieselmotor är att föredra då den ofta arbetar på låga varv. Subaru Outback 2,5 har mycket gott rykte för långa mil.

Volvo och Saab går att kräma ut mil ur, men det sker till kostnad av mer service och efter 50.000 brukar det inte vara mycket kvar av dem.

Ring och kolla med taxiföretag i norrlands inland, de köper i allmänhet bilar som klarar långa mil och de är beroende av att bilen fungerar och kan inte lita på "serviceavtal" som garanterar bärgning, vilket kanske funkar i storstäder men har man 30 mil till bärgningsbolaget, så...

Merca, Peugeot/Citroën och Subaru är alltså stalltipsen. Finniga ynglingars drömbilar lirar ju inte riktigt i samma liga, utan här snackar vi yrkesbilar.

Kör du 7.000 mil per år är det svårt att se ett ekonomiskt hållbart alternativ till diesel.
Citera
2006-08-13, 19:50
  #10
Medlem
En fruktpizzas avatar
Volvo V70 D5 (180 Hk)

Citat:
Ursprungligen postat av dildodagger
Har med intresse läst tråden om långmilare. Nu är det så att jag kör skitmycket varje år (över 7000 mil). Jag skulle vilja ha en bil länge (så jag kan lägga pengarna på entusiastbilar stället). Vad tycker GBs läsare att jag skall köpa? Kan max lägga 400 000 kronor. Kommer att sköta den perfekt på märkesverkstad. Skulle tycka det vore kul att ha en perfekt fungerande bil som gått över 100 000 mil. Har funderat på en Subaru Outback. Men vad säger ni?

Ett hett tips på en underbar långmilare är att skaffa en Volvo V70 D5 med
180-hästarsmotorn! Bra bil enligt alla taxiförare - som kör lååååångt - och är helnöjda med bilen. Billiga reservdelar, bra förbrukning under långresor med mera. Samtidigt så är ju Volvos stolar bland världens bästa vad gäller sittkomfort... Den är inga problem att köra 100.000 mil med. Har en kamrat med en 02:a som har rullat 84.000 mil - ingen taxi - och han är lika nöjd som första dagen han köpte den!

Lycka till!
Citera
2006-08-13, 19:58
  #11
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av En fruktpizza
Ett hett tips på en underbar långmilare är att skaffa en Volvo V70 D5 med
180-hästarsmotorn! Bra bil enligt alla taxiförare - som kör lååååångt - och är helnöjda med bilen. Billiga reservdelar, bra förbrukning under långresor med mera. Samtidigt så är ju Volvos stolar bland världens bästa vad gäller sittkomfort... Den är inga problem att köra 100.000 mil med. Har en kamrat med en 02:a som har rullat 84.000 mil - ingen taxi - och han är lika nöjd som första dagen han köpte den!

Lycka till!
84 000 mil sedan -02!!! Ingen taxi? Han kör ju över 20 000 mil/år! Hur är detta möjligt?
Citera
2006-08-13, 20:01
  #12
Medlem
Mesharrys avatar
Snackade med en åkare för ett tag sedan. Han har 6 bilar av olika märken och höll Subarun som den bästa. Bilarna hade samtliga passerat 25.000 mil.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback