Citat:
Ursprungligen postat av
Permaflox
Som jag förstått det styrs det inte av kameror som läser skyltar, utan istället vet bilen snarare vart du är med GPS, eller andra lokala sensorer, som berättar för bilen vilken hastighet som gäller. Inte med kameror.
Som jag förstått det enligt förordningen är det baserat på visuell tolkning av skyltar som gäller. Iden att gå att använda "digitala skyltar" låter smart, men faller nog på att det inte är implementerat i vägmiljön (min killgissning) och lär knappast bli det över en natt. Att basera det på GPS verkar också görbart, men nej, förordningen verkar vara specifik på att det är visuell tolkning av skyltar som skall gälla. Sen om det låter som en smart bestämmelse eller bara ett uttryck av politruker som försöker leka sakkunniga vet jag inte. Det som talar för visuell tolkning är ju att det baserar sig på samma information som bilisten har vilket kan bli mindre förvillande om informationen från olika källor motsäger varann. Det som talar mot det är ju om den inte är riktigt hundra på att göra avläsningarna.
GPS skall dock användas i systemet, men det verkar mer vara för inrapporteringssyfte (vilket är lite märkligt att man inte observerat i artikeln).