2024-05-05, 20:35
Medlem
https://carup.se/eu-krav-hastighetsb...-bilar-i-juli/

Ska man skratta eller gråta?? Snart har vi ingen frihet längre. Allt styrs av EU!

Dags att rösta SWEXIT. Är så less på EU politikerna!
Citera
2024-05-05, 20:39
Kommer kanske ändras i framtiden, men än så länge ser det inte ut att vara någon jättefara

Citat:
ISA-systemet är till för att arbeta med föraren och hastighetsbegräsningen är inte tvingande, enligt EU Föraren ska alltid att vara i kontroll och tanken är att man enkelt att kunna åsidosätta funktionen, även om syftet klart är att begränsa överträdelser av hastigheten.
Citera
2024-05-05, 21:42
Medlem
Bästa som kan hända, I med ett satans förarkort också så blir det aldrig något snack om vem som kör bilen sen.

Alkolås
Förarkort
Hastighetsbegränsare

Välkommen till yrkestrafiken.
Citera
2024-05-05, 21:57
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fightforfreedom

Ska man skratta eller gråta?? Snart har vi ingen frihet längre. Allt styrs av EU!

Det är bara att stänga av det varje gång du startar bilen med ett enkelt knapptryck, tar 1 sekund till 10 sekunder beroende på bilmodell, dvs om avstängningsknappen sitter på panelen eller tex på mittskärmen.
Alla bilar måste kunna stänga av systemet på ett enkelt vis.

Funkar alltså som start/stopp systemet.
Citera
2024-05-05, 22:06
Medlem
Krävs inte mycket för att förstå att detta med bara varna är steg 1. När folk vant sig vid detta är det ej avstängningsbar varning. Sedan varning och max 30 över. Och slutdestination där det inte går att köra för fort alls.

Och naturligtvis insättning av körkort med loggning likt lastbil. Med milskatt.
Senast redigerad av Excenter32 2024-05-05 kl. 22:09.
Citera
2024-05-05, 23:00
Medlem
kyrkstockens avatar
Blir inte kul för folk som köpt en BMW (för att bära sig illa åt). Snart får vi ändå inte köra bilarna. MP slår sig ihop med elon musk och bilar kör sig själv i 15km.
Citera
2024-05-05, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fightforfreedom

En fråga är om dessa system fungerar än? Min bil har förvisso några år på nacken, men försöker läsa av vägskyltar och det funkar väl lite sisådär - speciellt när där är en tilläggsskylt så ignoreras detta (så en 50-skylt med tillägget att det endast gäller cyklar tolkar den som att det är 50 som gäller), och någon skillnad på skyltar för tåg och bil verkar den inte se - så kör man parallellt med en järnväg så kan den helt plötsligt få för sig att det är 130km/h som gäller.

Tack och lov verkar reglerna vara funtade så att dessa system skall gå att stänga av. Så jag antar att EU-kommissionen här slår in öppna dörra - alla bilar har väl dessa funktioner redan i varierande grad av tillförlitlighet redan sedan länge?
Citera
2024-05-05, 23:57
Bra. Finns ingen som helst anledning att en bil ska gå fortare än 120 km om den inte ska användas i blåljusarbete eller tävlas med på bana eller dylikt.
Citera
2024-05-06, 00:38
Medlem
Permafloxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
En fråga är om dessa system fungerar än? Min bil har förvisso några år på nacken, men försöker läsa av vägskyltar och det funkar väl lite sisådär - speciellt när där är en tilläggsskylt så ignoreras detta (så en 50-skylt med tillägget att det endast gäller cyklar tolkar den som att det är 50 som gäller), och någon skillnad på skyltar för tåg och bil verkar den inte se - så kör man parallellt med en järnväg så kan den helt plötsligt få för sig att det är 130km/h som gäller.

Tack och lov verkar reglerna vara funtade så att dessa system skall gå att stänga av. Så jag antar att EU-kommissionen här slår in öppna dörra - alla bilar har väl dessa funktioner redan i varierande grad av tillförlitlighet redan sedan länge?

Som jag förstått det styrs det inte av kameror som läser skyltar, utan istället vet bilen snarare vart du är med GPS, eller andra lokala sensorer, som berättar för bilen vilken hastighet som gäller. Inte med kameror.
Citera
2024-05-06, 00:47
Medlem
Saab hade något i 9000 som man kunde ställa in en hastighet på och körde man fortare så började det pipa. Det fanns åtminstone redan 1990. Den var bra om man visste att det var fartkontroll så att man blev påmind direkt man gick över hastigheten.
Citera
2024-05-06, 07:51
Medlem
kyrkstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Saab hade något i 9000 som man kunde ställa in en hastighet på och körde man fortare så började det pipa. Det fanns åtminstone redan 1990. Den var bra om man visste att det var fartkontroll så att man blev påmind direkt man gick över hastigheten.
Ä gud. Jag känner en som har en sådan. Åkt med honom ett par tre ggr. Det sjuka är att han kör ovanligt fort så den piper ständigt. Hans är från början av 2000 tror jag.

Jag funderar mer och mer på att köpa en gammal duett och ha som vardagsbil.
Citera
2024-05-06, 08:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Permaflox
Som jag förstått det styrs det inte av kameror som läser skyltar, utan istället vet bilen snarare vart du är med GPS, eller andra lokala sensorer, som berättar för bilen vilken hastighet som gäller. Inte med kameror.

Som jag förstått det enligt förordningen är det baserat på visuell tolkning av skyltar som gäller. Iden att gå att använda "digitala skyltar" låter smart, men faller nog på att det inte är implementerat i vägmiljön (min killgissning) och lär knappast bli det över en natt. Att basera det på GPS verkar också görbart, men nej, förordningen verkar vara specifik på att det är visuell tolkning av skyltar som skall gälla. Sen om det låter som en smart bestämmelse eller bara ett uttryck av politruker som försöker leka sakkunniga vet jag inte. Det som talar för visuell tolkning är ju att det baserar sig på samma information som bilisten har vilket kan bli mindre förvillande om informationen från olika källor motsäger varann. Det som talar mot det är ju om den inte är riktigt hundra på att göra avläsningarna.

GPS skall dock användas i systemet, men det verkar mer vara för inrapporteringssyfte (vilket är lite märkligt att man inte observerat i artikeln).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in