2025-04-25, 14:35
Medlem
Cameltotems avatar
De mesta går ju stänga av men helt klart jobbigt.
Citera
2025-04-25, 14:46
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
Ditt brukarmönster är helt extremt. Gör du något annat än att starta och stoppa bilen? Behöver du köra för fort varenda resa du gör? Om det slentrianmässigt är 5-10 km/h över högsta tillåtna hastighet så vinner du ingen tid på det, så här känns det som om det kanske finns lite utrymme att fundera på dina egna vanor.

Lane keeping kan _omöjligen_ vara ett så stort problem. Jag kör en stor bil, jag stänger aldrig av lane keeping.

Men det beror ju på var man bor. Det är ofta glest med bilar och bra sikt på mina vägar. Givetvis snävar jag lite då och då. Helt ofarligt. Nu skulle alltså detta innebära att jag får massa problem om jag inte håller mig exakt i min fil hela tiden.Och hastighetsgränserna är satta för att dementa gamla tanter skall trivas. Orka snigla sig fram. Om inte annat så är det.trafikfarligt pga tristessen det medför att köra så jävla sakta hela tiden. Men detta kanske besvarar varför alla dessa elbilar fungerar som roadblocks längs vägarna och täpper igen trafiken från att flyta.
Citera
2025-04-25, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PetterRetard
All den tiden du vann på att köra för fort i 20 års tid, bränner du på att skriva dunheter på flashback. Oj så värdefullt.

Jag har kört mycket för fort i mitt liv, men de höga hastigheterna har jag slutat med sedan väldigt länge.
Idag kör jag i regel 5 km/h för fort på mätaren till och från jobbet. Det blir kanske i verklig hastighet närmare lagstadgad hastighet, så jag blir varken fångad av kameror eller polisradar.

Flashback skriver jag ofta på när jag är på jobbet och har lite eller ingenting att göra, så ingen direkt förlorad tid på det. Visst, kanske hade kunnat göra något annat som kolla lite youtubeklipp eller läsa en bok, men jag föredrar att kolla in olika trådar på flashback.
Citera
2025-04-25, 15:19
Medlem
tram123s avatar
Volvo kan du stänga av så att den inte styr in när du är nära mittlinjen utan ratten vibrerar istället lite lätt och detta är permanent, brukar knappt märkas när ratten vibrerar.

Däremot pipet när man kör för snabbt återställs när man hoppat ur bilen men den stänger du av hela resan direkt när du hoppar in i bilen med vänster pilen på ratten.

Tycker inte det är allt för jobbiga funktioner faktiskt.
Citera
2025-04-25, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cameltotem
De mesta går ju stänga av men helt klart jobbigt.

Det räcker med att du sätter bilen i parkläge, så dessa saker behöver stängas av individuellt vid varje start. För oss som kör väldigt många kortare sträckor under en dag blir det stökigt att göra.

Intressant att det verkar gälla alla nya bilar.
Det borde som någon sa bli en rätt bra marknad för att modifiera bort sånt här. Men det blir väl säkert straffbart 😁
Citera
2025-04-25, 15:27
Medlem
Citat:

2) Lev med pipet

Det är väl inget krav på att det ska pipa? Det är något tillverkaren själv lagt till?
Citera
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gubbhoran
Alla nya bilar som sålts efter 7 juli 2024 har detta:

https://www.vibilagare.se/nyheter/nu...r-ar-nyheterna

+modeller som lanserades efter juli 2022.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tram123
Volvo kan du stänga av så att den inte styr in när du är nära mittlinjen utan ratten vibrerar istället lite lätt och detta är permanent, brukar knappt märkas när ratten vibrerar.

Däremot pipet när man kör för snabbt återställs när man hoppat ur bilen men den stänger du av hela resan direkt när du hoppar in i bilen med vänster pilen på ratten.

Tycker inte det är allt för jobbiga funktioner faktiskt.

Det värsta av alla funktionerna är för mig som har Volvo, inte hastighetsvarningen, utan lane assist. Den kan man stänga av men aktiveras igen så fort man lagt i Park och bara lämnar bilen en kort stund utan att låsa (någon sitter kvar och nyckeln är kvar).

Jag ser den funktionen utan tvekan som att den skapar mycket mer risk och fara än vad den är tänkt att göra nytta. Jag brukar stänga av det, men det händer ju ibland att man glömmer det och närmar sig mittlinjen eller någon annan linje eller att man ska köra om, men glömt eller slant på blinkersspaken, då kämpar bilen som fan för att du inte ska kunna köra över mittlinjen, i alla fall på EX30. Jag kan se framför mig massa olika scenarier där det leder till olycka. Det är en hemskt hemsk funktion som är farlig.

Har också läst om personer som kört på väldigt smala vägar utan mittlinje, men linjer i kanten på varje sida. För att kunna möta trafik och speciellt bredare trafik som en traktor så krävs det att man går över linjen närmare diket för att kunna passera, men har läst att bilen (Volvo E30) medvetet försökt förhindra det och styra tillbaka mot traktorn för att skapa en kollision istället.

Det hade säkert inte EU tänkt på när de lagstiftade om det hela och jag tror biltillverkarna också får svårt att fixa detta så att de både följer EU's helt galna lagar, men också förhindrar att bilen försöker styra tillbaka och skapa en krock.
Citera
2025-04-25, 15:36
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Viharvaritnaiva
Både jag och en bekant har köpt nya elbilar. Jag köpte en Kia och han en Volvo.

Det gäller alltså ”säkerhetsfunktionerna” som inte går att ta bort längre.
Han har kontaktat fabrikerna och olika former av tekniker och alla säger att det inte går att göra något åt det på något sätt.

De har verkligen gått helt överstyr med säkerhetsfunktionerna som INTE går att stänga av permanent. De går bara att stänga av vissa av dom tills bilen stängs av och då nollställs det. Bilen piper högt om den anser att man ligger för nära linjen (vilket är konstant med en stor bil) den piper högt om man ligger över hastighetsgränsen.

Vi både köra bil hela dagarna och startar och stänger av bilen säkert 30-40 gånger om dagen med jobb och sedan alla skjutsningar.

Såhär kan det väl inte vara? Inte nog med pipande men håller man inte ratten hårt med båda händerna så rycker den ju ratten ur handen på en när man inte håller sig i filen 100%.

Vissa utav sakerna går att stänga av men Volvo säger att det inte går att ta bort pga regler från EU.

Min bekanta kommer att göra sig av med sin bil, är det samma för amerikanska marknaden? Måste man beställa därifrån?

De säger alltså själva att det inte finns någonting man kan göra, detta om något lär väl kraftigt minska försäljningen av nya elbilar.

De ej folkvalda i EU tvingar oss in i någon teknologisk dystopi med alla deras lagar och regler.
Vad dillar du om elbilar för?
Förstår du inte att reglerna gäller alla bilar oavsett drivmedel..

Passar det inte , så får du väl köpa dig en beg istället.
Citera
2025-04-25, 15:39
Medlem
gubbhorans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
+modeller som lanserades efter juli 2022.

Yes du har rätt!
Lite smått otydligt men såhär står det ju i artikeln:

Citat:
Reglerna gäller egentligen sedan juli 2022, men enbart för nya bilmodeller som lanserats sedan dess. Det nya som införs nu är att reglerna gäller för samtliga bilar som säljs inom EU, oavsett när de typgodkänts.

Citera
2025-04-25, 15:44
Medlem
Citat:
Det går att stänga av, så problemet är rätt litet. Ett irritationsmoment, på sin höjd. Kraven EU ställer på lane assist är att det ska vara aktivt mellan 65-130 km/h, dessa filer är sällan så trånga att en större bil inte får plats ordentligt. Jag kör en EV9, den varnar i princip aldrig på lane keeping.

Reglerna för hastighetsbegränsning finns redan och har funnits sen 1907. Vad som nu tillkommit är en automatisk varning på att du överskrider begränsningen och dina alternativ är tre:

1) Rätta dig efter hastighetsbegränsningen
2) Lev med pipet
3) Slå av varningen

Det gäller för övrigt alla nya bilar, inte bara elbilar. Och det gäller för alla bilar som säljs i EU. Importerade bilar behöver också följa EUs regelverk.
Att slå av varningen ska väll försvinna i sommar har jag för mig, lär bli jobbigt när varningen är att vibbrera ratten som sjutton när man ligger över hastighetsbegränsningen och det är bara finna sig i.

Börjar förstå varför ingen vill rödljus tävla längre och hela bilen löper amok, nåja får se det som att mina gamla venetianare helt enkelt är snabbast

Känns ju helt onödigt att ha en bil som har 1000 hästar och gör 0-100 på 2 sekunder och skiten tvärnitar när man når begränsningen och börjar vibrera ratten och kanske även köp på ett jäkla pipande.
Kört lite moderna bi....jag har åkt med nya bilar och försökt köra dom men dom brukar bråka. Borde gå att programmera bort? Lyckligtvis har dessa inte varit mina bilar. Ska hålla liv i mina gamla lik så länge det går.
Citera
2025-04-25, 16:10
Medlem
tram123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Det värsta av alla funktionerna är för mig som har Volvo, inte hastighetsvarningen, utan lane assist. Den kan man stänga av men aktiveras igen så fort man lagt i Park och bara lämnar bilen en kort stund utan att låsa (någon sitter kvar och nyckeln är kvar).

Som sagt i mitt förra inlägg, du kan stänga va Lane Assist permanent i menyn, då vibrerar ratten istället för att styra och det är så hela tiden tills du aktiverar det i menyn igen.
Jag har en ec40 2025 års modell och där går det iaf att stänga av det permanent.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in