Citat:
Ursprungligen postat av
tram123
Volvo kan du stänga av så att den inte styr in när du är nära mittlinjen utan ratten vibrerar istället lite lätt och detta är permanent, brukar knappt märkas när ratten vibrerar.
Däremot pipet när man kör för snabbt återställs när man hoppat ur bilen men den stänger du av hela resan direkt när du hoppar in i bilen med vänster pilen på ratten.
Tycker inte det är allt för jobbiga funktioner faktiskt.
Det värsta av alla funktionerna är för mig som har Volvo, inte hastighetsvarningen, utan lane assist. Den kan man stänga av men aktiveras igen så fort man lagt i Park och bara lämnar bilen en kort stund utan att låsa (någon sitter kvar och nyckeln är kvar).
Jag ser den funktionen utan tvekan som att den skapar mycket mer risk och fara än vad den är tänkt att göra nytta. Jag brukar stänga av det, men det händer ju ibland att man glömmer det och närmar sig mittlinjen eller någon annan linje eller att man ska köra om, men glömt eller slant på blinkersspaken, då kämpar bilen som fan för att du inte ska kunna köra över mittlinjen, i alla fall på EX30. Jag kan se framför mig massa olika scenarier där det leder till olycka. Det är en hemskt hemsk funktion som är farlig.
Har också läst om personer som kört på väldigt smala vägar utan mittlinje, men linjer i kanten på varje sida. För att kunna möta trafik och speciellt bredare trafik som en traktor så krävs det att man går över linjen närmare diket för att kunna passera, men har läst att bilen (Volvo E30) medvetet försökt förhindra det och styra tillbaka mot traktorn för att skapa en kollision istället.
Det hade säkert inte EU tänkt på när de lagstiftade om det hela och jag tror biltillverkarna också får svårt att fixa detta så att de både följer EU's helt galna lagar, men också förhindrar att bilen försöker styra tillbaka och skapa en krock.