2024-05-06, 08:37
Medlem
ormbitens avatar
Det finns ju exempel på när bilen har läst av skyltar på väg som löper bredvid den väg man har färdats på...

Lite jobbigt om man färdas på en 100 väg och bilen läser av skyltar från en 50 väg som löper alldeles bredvid 100 vägen.

Politikerna gör uppenbarligen vad dom kan för att få full kontroll på människan i alla situationer.

Nåja, det brukar inte dröja så länge innan folk kommer på hur det ska kodas bort helt och hållet.
Citera
2024-05-06, 09:24
Medlem
Jag antar att systemet kommer att använda GPS?
Är det bara jag som ser möjligheterna att skoja till det o sända ut falska GPS-signaler längst med motorvägarna? Spoofa en signal över en 30-väg så alla måste åka runt i 30 km/h

Ja, detta är naturligtvis bara första steget, först varning och när folk vant sig så kommer det vara tvingande. Bilen kommer inte gå att köra fortare.

För några år sedan ville EU införa fjärrstopp på alla bilar. Att polisen med en knapptryckning kan stoppa din bil.
Härliga tider gott folk.
Citera
2024-05-06, 10:13
Medlem
GeleZachas avatar
Om det är en frivillig funktion är det ju lätt att bara se fördelar. Tills förslaget plötsligt kommer om att det ej ska gå att stänga av, och det förslaget kommer komma.

EU kan verkligen dra åt helvete, och V och SD också som naivt tror att de kan "förändra inifrån" (fast de egentligen bara, i varje fall i SD:s fall, vill bli en del av etablissemanget)...
Citera
2024-05-06, 10:25
Medlem
Enligt det föreslagna eu-dokumentet kan källan till gällande hastighetsbegränsning variera beroende på tillverkarens val av lösning:

” the dedicated and appropriate feedback shall be based on speed limit information obtained through the observation of road signs and signals, based on infrastructure signals or electronic map data, or both, made available in-vehicle;”.

” it shall be possible to switch off the system; information about the speed limit may still be provided, and intelligent speed assistance shall be in normal operation mode upon each activation of the vehicle master control switch;”

https://eur-lex.europa.eu/eli/reg/2019/2144/oj
Citera
2024-05-06, 10:36
Medlem
EnCartes avatar
Och sen kommer det att rapportera när någon slår av det och om de överträder hastighetsbegränsningen och var. I slutändan en total kontroll av medborgarnas resande och görande. Avslagningsknappen är bara för en tillvänjning. Man ska inte märka när man blir en slav åt makten.

Frågan är hur det kommer att påverka nybilsförsäljningen.

Kommer att hålla mig till begagnade bilar länge.
Citera
2024-05-06, 10:58
Bra. Nästa steg är att vrida ner accelerationen på nya bilar också. Kommer suvar i 70-80 blås i rondeller, full gas och snäva inbromsningar och förstör hela trafikrytmen. Speciellt folk i teslor, dom är oftast värst. Bättre för 20 år sen när bilarna va trögare och folk hade bilar efter plånbok. Nu kommer en lagerarbetare i en tesla och tror han är schumacher och gör vansinnesomkörningar
Citera
2024-05-06, 11:19
Medlem
AndersPersson99s avatar
Perfekt, säkerhet först. Det finns också chans i alla moderna bilar till avlyssning, vilket borde kunna användas för att minska kriminalitet och hat i samhället. Vi vill ha ett säkert samhälle med mindre hat och mer handhjärtan.
Senast redigerad av AndersPersson99 2024-05-06 kl. 11:22.
Citera
2024-05-06, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Ä gud. Jag känner en som har en sådan. Åkt med honom ett par tre ggr. Det sjuka är att han kör ovanligt fort så den piper ständigt. Hans är från början av 2000 tror jag.

Jag funderar mer och mer på att köpa en gammal duett och ha som vardagsbil.

Ja, det är ju också ett sätt att begränsa hur fort man kan köra :-D
Citera
2024-05-06, 11:43
Medlem
Känsligt ämne. Alla som har erfarenhet inom säkerhet i någon form förstår att detta är en bra väg framåt om dödstalen i trafiken ska ned.

Dock är bilen en frihet för många, något som staten aldrig ska lägga sig i. Ökade säkerhetskrav kommer i princip alltid att ogillas av den bilkörande befolkningen.

Säkerhetsbälten, airbag och strängare krav mot rattfylla togs också emot av skepsis i många västländer.

Dödstalen i trafiken har sjunkit enorm senaste decennierna, med minskande trend på sikt. Ska fler döda undvikas så måste fler åtgärder på plats, där hastigheten är väsentlig att få ner.
Citera
2024-05-06, 11:48
Medlem
R5As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fightforfreedom
https://carup.se/eu-krav-hastighetsb...-bilar-i-juli/

Ska man skratta eller gråta?? Snart har vi ingen frihet längre. Allt styrs av EU!

Dags att rösta SWEXIT. Är så less på EU politikerna!

Provkörde en Nissan och den hade det nya systemet som gnäller på en om man kör över hastighetsgränsen likt bältesvarnaren. Går inte att stänga av permanent.
Citera
2024-05-06, 11:58
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Jag antar att systemet kommer att använda GPS?
Är det bara jag som ser möjligheterna att skoja till det o sända ut falska GPS-signaler längst med motorvägarna? Spoofa en signal över en 30-väg så alla måste åka runt i 30 km/h

Ja, detta är naturligtvis bara första steget, först varning och när folk vant sig så kommer det vara tvingande. Bilen kommer inte gå att köra fortare.

För några år sedan ville EU införa fjärrstopp på alla bilar. Att polisen med en knapptryckning kan stoppa din bil.
Härliga tider gott folk.
Så bra då att ryssarna stör ut GPS-signalerna...

Vet inte vad jag ska tycka om det här. Känns som någon form av halvmesyr. System som piper och tjuter, men går att stänga av med ett knapptryck. Varför? Är det inte lika bra att vi riktar in oss på att ta fram väl fungerande total självkörning och förbjuda mänskliga förarare så det blir ordning på trafiken.
Citera
2024-05-06, 12:02
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GulfLundell
Bra. Finns ingen som helst anledning att en bil ska gå fortare än 120 km om den inte ska användas i blåljusarbete eller tävlas med på bana eller dylikt.

Man kanske ska semestra i Tyskland.
Fri fart för ett fritt folk som det heter där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in