2024-04-28, 11:30
Medlem
Damen101s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timoteus
Du har redan fått en massa bra svar, men jag tänkte bara säga att bland vänner och bekanta så har flera slutat i förtid pga arbetsskador.
Handleder och ryggar pajar, framförallt på kvinnor eftersom så mycket i köket är dimensionerat efter karlar.

Men kök kan ju vara väldigt mycket olika saker: allt sker inte på krogen. Skolor, förskolor, vården, ålderdomshem, husmor i Svenska kyrkan, oljeplattform, handelsflottan osv.

Du är 35 - det är inte så gammalt. De flesta börjar yngre i jobbet, men jag tror inte att det enbart är åldern i år det hänger på, utan att det antal år man orkar med i de stressigare positionerna är begränsat.

Men vill du jobba med händerna kanske trädgård eller plattsättning är något? Elektriker?
Eller bli rörmokare? Lagar du mat åt folk kommer det alltid någon som säger att deras mormor är bättre än du. Exakt noll personer kommer att säga detsamma när du fixat till stoppet i deras toalett.

Ska kolla runt! Tack!

Citat:
Ursprungligen postat av vittoria
Sommelier?

Haha va?
Citera
2024-04-28, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Damen101
Ska kolla runt! Tack!

Haha va?

Arbeta som vinexpert
Sommelier
Du skrev du gillar att jobba mot kunden
Restaurang besökare är kund
Du parar ihop vin med mat
Citera
2024-04-28, 12:51
Medlem
fnskls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kantarellguden
Nej, kock är nog ingenting för dig, skulle avråda dig. Sök spänning någon annanstans. Kock blir man bara om man verkligen ÄLSKAR och BRINNER! för att jobba med mat.

Detta är facit. Var i kocksvängen några år. Stressigt, kasst betalt, dåliga arbetstider och lätt för att fastna i dåliga vanor (alkohol, tjack.) Men säkert jävligt kul om man går all in för det s.a.s. och kommer upp några steg.
Är idag nöjd med att ha lämnat branschen och tagit med mig lite knep därifrån till hemma-matlagning.
Citera
2024-04-28, 14:11
Medlem
Jag har aldrig mött en.kock som.inte varit bitter. Kan va en slump, men förmodligen inte.
Citera
2024-04-28, 19:06
Medlem
Genelkurmays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pungpuckel
Nej.

Jag har jobbat som detta i många år, och fixk nog för något år sedan.
Kommer aldrig mer att återvända till den branschen.

Tro inte att du får något större utlopp för din kreativitet.. Du ska i princip alltid göra som någon annan bestämt.
Du förväntas dessutom gilla tafatt jargong, och på riktigt bry dig om en gnällig gäst tyckte att maten var torr.
Precis.

Däremot har jag inte varit kock men servitör. Att man ens kan tänka på restaurangbranschen får mig att undra vilken planet man lever på. Hellre städar jag toaletter än att jobba på en jävla restaurang med all den stress och stundtals idioter till gäster som tror att dom äger dig.
Citera
2024-04-28, 19:15
Medlem
SlappTjackBalles avatar
Älskar jobbet. Är dåligt betalt och dåliga villkor,är stressigt varmt och man jobbar mycket kvällar och helger. Jag rekommenderar det,har bra kontakt med många jag jobbat med på andra ställen och har haft mycket kul.
Citera
2024-04-28, 20:16
Medlem
Pungpuckels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Genelkurmay
Precis.

Däremot har jag inte varit kock men servitör. Att man ens kan tänka på restaurangbranschen får mig att undra vilken planet man lever på. Hellre städar jag toaletter än att jobba på en jävla restaurang med all den stress och stundtals idioter till gäster som tror att dom äger dig.

Samtidigt blir jag förbannad hur media jämt ska måla upp en annan bild av yrket, som att man bara kan stå där och dofta på kryddväxter, sakta lägga ner en fisk i en liten gullig form, småprata om vad som "gifter sig" (det uttrycket är något av det värsta jag vet).. och all kreativitet! Ja heja, fritt fram, roliga timmen.
Citera
2024-04-28, 20:19
Medlem
Mr.J.Pilvikukkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Genelkurmay
Precis.

Kanske storkök tillsammans med lätt efterblivna tanter är annorlunda, men av alla bättre restaurangkockar jag känner finns det ingen som inte är funktionell alkoholist och ser ut som 55 vid 35.
Citera
2024-04-28, 21:18
Medlem
Damen101s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vittoria
Arbeta som vinexpert
Sommelier
Du skrev du gillar att jobba mot kunden
Restaurang besökare är kund
Du parar ihop vin med mat

Jaha, jo kanske det men har inte riktigt den klass känslan. Känns som att det yrket är relativt svårt om man inte har känsla för det.

Citat:
Ursprungligen postat av Prax^
Jag har aldrig mött en.kock som.inte varit bitter. Kan va en slump, men förmodligen inte.

Ah, kan tänka mig att man blir det när folk inte är nöjda med maten man får serverad och man som kock har jobbat arslet av sig. :P

Citat:
Ursprungligen postat av SlappTjackBalle
Älskar jobbet. Är dåligt betalt och dåliga villkor,är stressigt varmt och man jobbar mycket kvällar och helger. Jag rekommenderar det,har bra kontakt med många jag jobbat med på andra ställen och har haft mycket kul.

Ja det verkar vara så, flexibelt och man lär känna folk som känner folk och annat.
Citera
2024-04-28, 21:56
Medlem
SlappTjackBalles avatar
Sen är det mycket jargong mellan kollegor. Och många söndagar möts man och går på puben ihop. Jag kommer nog aldrig byta ,det blir en slags hatkärlek.
Citera
2024-04-29, 00:01
Medlem
Vem0ths avatar
Har hört lite olika från att vara kallskänk.

En del kockar föredrar att jobba i stor-/butikskök just för dom fasta tiderna. Det är mycket enklare att ha ett balanserat liv då man jobbar fast 7-16 och även den generösa OB från butikskök när man jobbar sin helg.

Men att jobba stor-/butikskök är rätt automatiskt, fantasilöst och tråkigt. Många kockar jag jobbat med uttrycker lite skam av att jobba i butikskök t ex. Liksom "Jag har jobbat på dem bästa restaurangerna i Sverige och nu står jag och gör 100 portioner korvstroganoff på ICA!". Frågar man om denne saknar restaurangbranschen så är svaret snabbt "Nej, fan heller.".
Citera
2024-05-01, 09:55
Medlem
Kanastras avatar
Jag får säga att det varit ganska mycket negativt i tråden, eller realistiskt, välj själva.
Kanske har med trådstartarens positiva inställning i starten att göra, här behövdes moteld!
Är du rätt person så kan kockyrket vara helt rätt! Jag själv får spunk av att sitta på möten eller vara sysslolös på arbetet och då passar kock väldigt bra.
Jag har testat lite andra yrken men inget har jag trivts med.
Kockyrket har viss frihet och är en av dom yrken där det fortfarande är lite rock n' roll och där det finns väldigt roliga personligheter. Många har roliga berättelser från sina yrkesliv dessutom, händer alltid saker!

Dom roligaste och skönaste människor jag träffat har jag träffat inom restaurang, dessutom är mina närmaste vänner från branschen ( i och för sig inte så konstigt).
Det kan vara en kontrast hur en rockig kille eller tjej som går ut efter jobbet 3-4 gånger i veckan ändå kan vara så seriös och noga i sitt jobb.
Träffar man en kock man jobbade med för 15-20 år sedan så är man fortfarande som vänner och har man skött sig får man ett fint kontaktnät.

När man jobbar står man oftast bara ett par meter från varandra i många timmar i veckan år efter år.
Ett kök som funkar bra är som en kedja i hockey som funkar bra, man vet vad den andre gör och vad man själv ska göra när det är stressigt och varje kväll när det är över är det som en liten seger. Det gick..

MEN, även några av dom största idioterna och dårarna har jag också träffat på så klart.

Alkohol är väl en grej, det ligger i arbetets riktning att ha ett intresse i, men droger har jag aldrig stött på öppet på det sätt man kanske kan tro i nån större omfattning.
Visst har det funnits anställda som varit påverkade eller hållt på på jobb men dom har fått sparken och vad folk gör på sin fritid har jag inte brytt mig så mycket om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in