2024-04-25, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KillenArCP
Fast har verkligen Nationaldagen någon betydelse? Titta på negrer som klär sig ut i folkdräkt, är det verkligen värt en röd dag?

Svensk lagstiftning

Det har jag fattat. Men gör nåt åt det då, vi har demokrati i Sverige.
Citera
2024-04-25, 22:24
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Med det resonemanget kan man ju lika gärna ta ut vilka och hur många lediga dagar man vill, under förutsättning att man har några att ta ut.

Du får skaffa ett jobb där man arbetar röda dagar och göra upp med din arbetsgivare att du byter röda dagar som infaller på vardagar, mot valfri fredag...

Att ändra almanackan för hela befolkningen för att tillgodose dina behov känns lite onödigt.
Ser med intresse fram emot eventuella svar som stödjer din ståndpunkt.
Så du menar att dagens system är bättre än det jag föreslår? Man har ju ändrat midsommarafton till att alltid vara en fredag så uppenbarligen går det.

Finns nog ingen arbetsgivare i hela Sverige som jobbar på röda dagar inom min yrkesroll.
Citera
2024-04-25, 22:25
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matilo
Det har jag fattat. Men gör nåt åt det då, vi har demokrati i Sverige.
Men det är ju det jag håller på med, det finns fullt med politiker som läser Flashback och snor åt sig saker härifrån som kan gynna samhället.
Citera
2024-04-25, 22:27
Medlem
PatsyStoneHCs avatar
Citat:
Ja eller som någon annan föreslog, ta bort dem och ersätt med semesterdagar istället. Tänkte inte på den då den tillhör julen. Men den borde man också kunna lägga som en semesterdag.

vore det inte vettigare att i så fall ta bort ALLA kristna högtider samt våra 2 borgerliga högtider och istället ge var och en ett valfritt antal extradagar som man få ta ledigt kring när man vill.

För att ge sig på vissa röda dagar som tex 1 maj känns ganska orimligt.
Annandag pingst byttes ju ut mot 6 Juni, men det vet vi ju alla om. Men varför? För att nysvenskar ska ha en dag när de kan fira att dom blir svenskar på riktigt?
Citera
2024-04-25, 22:31
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Så du menar att dagens system är bättre än det jag föreslår? Man har ju ändrat midsommarafton till att alltid vara en fredag så uppenbarligen går det.

Finns nog ingen arbetsgivare i hela Sverige som jobbar på röda dagar inom min yrkesroll.

Bättre är ju svårt att avgöra, det beror ju på för vem?

För mig har dagens system fungerat utmärkt i mer än 40 år, men det gör det uppenbarligen inte för dig...

Men tänker man ett steg längre, så kan man ju med ditt förslag ta bort alla röda dagar som infaller under veckodagar.

Röda dagar har ju historiskt tillkommit för att folk ska få vara lediga för att fira något (gå i kyrkan eller 1:a majtåg). Firar man inte något på avsedd dag så behövs ju inte ledigheten heller...
Senast redigerad av sykkelpump 2024-04-25 kl. 22:38.
Citera
2024-04-25, 22:36
Medlem
Citat:
Men det är ju det jag håller på med, det finns fullt med politiker som läser Flashback och snor åt sig saker härifrån som kan gynna samhället.

Kanon! Det kan behövas lite översyn på detta, det håller jag med om!

Men sen kommer ju nästa fråga. I Sverige har vi religionsfrihet. Ska varje religion kunna skaffa sig egna röda dagar? Som det är nu har vi en massa olika röda dagar, dom är historiska, religiösa mm. Ska tex Buddhister kunna kräva en röd dag i månaden för "Buddha day" (https://www.calendarlabs.com/holidays/buddhist/2024)
Citera
2024-04-25, 22:38
Medlem
triptykens avatar
Nationalen kan jag skita i, precis som dom flesta är jag inte ens riktigt hundra på när den är - men det kan vara för att den är relativt nypåhittad?

Å andra sidan jag skiter i Jesus korsfästelse också... eller jag har inga starka känslor kring att behöva komma ihåg den, jag gillar mest att ha ledigt.

Första maj... ok jag har en hel del känslor där, men egentligen samma. Folk har vart ute dagen innan och svirat i tidiga våren och så får dom sovmorgon dan efter om dom inte ska gå i ett tåg. Gött!

Det finns ju värde i gemensamma högtider och ledighetsdagar med. Inte att jag kräver att alla i tråden ska brinna för Första Maj utan för att det är en dag vi alla, gemensamt som samhälle, måste förhålla oss till. Typ dan alla är bakfulla och käkar pizza om det är så. Eller dan alla glömmer att stans lokaltrafik är litet knepig. Det är en händelse som vi tillsammas upplever och jag tycker det finns värde i det.

Typ nationalen. Alla går runt och förklarar varför vi är lediga och alla gemensamt slår sig i pannan och utbrister "juuuuust det nationalisen... visst fan" och har man otur brister nån ut i "vadfaen firar vi den för" och så kommer det alltid nån som ska berätta om Gustav Vasa om det bär sig illa.

Och OM det finns ett sånt värde så gillar jag mer att det är udda dagar som flyter än att alla har en långhelg då och då (inget emot långhelger heller visserligen).
Citera
2024-04-25, 22:39
Medlem
PatsyStoneHCs avatar
Vi har 13 särskilda röda dagar samt 3 helgdagsaftnar som följer med dom.

Bort med alla.
Var och en får istället 16 dagar att lägga ut på valfria viktiga dagar som man vill ha.

Det vore dessutom bra för åsikts- och religionsfriheten.
Citera
2024-04-25, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatsyStoneHC

Bort med alla.
Var och en får istället 16 dagar att lägga ut på valfria viktiga dagar som man vill ha.

Det där var en riktigt bra kompromiss enligt mig!
Citera
Medlem
PatsyStoneHCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matilo
Kanon! Det kan behövas lite översyn på detta, det håller jag med om!

Men sen kommer ju nästa fråga. I Sverige har vi religionsfrihet. Ska varje religion kunna skaffa sig egna röda dagar? Som det är nu har vi en massa olika röda dagar, dom är historiska, religiösa mm. Ska tex Buddhister kunna kräva en röd dag i månaden för "Buddha day" (https://www.calendarlabs.com/holidays/buddhist/2024)

Skrev just kring den saken

Citat:

Bort med alla.

Citera
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Hur ska man tolka din TS, att du är historierevisionist då du vill flytta dagar till datum de inte hör hemma?

Varför glömde du bort trettondedag jul?
Vi har ju redan flyttat både midsommar och alla helgons dag till dagar de inte hör hemma, även om många i tråden är för unga att minnas.
Citat:

Svensk lagstiftning
Hur hindrar svensk lag dig att ta ut semester som du vill? Det är väl en fråga mellan dig och din arbetsgivare?

Fö är hela veckor orutinerat, starta semestern en onsdag, kom tillbaka en torsdag. Mycket bättre.
Citera
2024-04-25, 22:44
Medlem
Citat:
Skrev just kring den saken

Såg det efter att jag skrivit. Sorry.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto