2024-04-25, 22:13
Medlem
PatsyStoneHCs avatar
Hur ska man tolka din TS, att du är historierevisionist då du vill flytta dagar till datum de inte hör hemma?

Varför glömde du bort trettondedag jul?

Citat:
Ursprungligen postat av KillenArCP
Förr hade röda dagar en annan vikt i samhället än i dagens samhälle. Folk gick runt i sina första majtåg, ovetandes att det inte hade något speciell betydelse och liknade.

De dagar som ligger ensamma (exempelvis inte juldagen då den följs av annandag jul är följande:

Första maj
Kristi himmelsfärds dag
Nationaldagen

Dessa dagar har en förmåga att hamna mitt i veckan. Borde man inte istället placera en röd dag på fredagen då den röda dagen i veckan egentligen infaller? Då hade man inte behöva ta ut eventuell ledighet på klämdagar.

Fördelarna som jag ser det är att folk får mer sammanfallande ledighet och detta skulle gynna landsbygden. På så vis att fler stadsbor skulle åka ut till sina stugor och konsumerar sina pengar på landet istället. Finns säkert fler fördelar också.

Finns det någon vettig själ som vill ha kvar det som idag?
Citera
2024-04-25, 22:14
Medlem
Citat:
Fast den dagen hade man ju lika gärna kunnat ta ut på torsdagen?

Det kan jag hålla med dig om. Helt absurt att de ligger på våren när man behöver dem på hösten. Varför nationaldagen? Vi har midsommar.

Visst är det så. Hur många semesterdagar har du egentligen? Det blir ju fyra dagar du inte kommer kunna ta i sommar.

Jag har 35 dagars semester. Och vill INTE ha dem sammanhängande. Jag vill ha 1 vecka då, 2 veckor då osv
Citera
2024-04-25, 22:15
Medlem
TonyBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matilo
Är ju även så att nationaldagen kompenseras i många kollektivavtal, dvs du får ta ledig när du vill utan att det blir semesteravdrag. Vi har det så.

Nu förstår jag inte? Nationaldagen är väl en röd dag? Jag har under mina 10 senaste år på olika bolag alltid haft 6 juni rödmarkerad i mina tidsystem likt lördag/söndag och verksamheten stängd (om de inte vart viktig produktion för skiftarbetarna)
Citera
2024-04-25, 22:16
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatsyStoneHC
Hur ska man tolka din TS, att du är historierevisionist då du vill flytta dagar till datum de inte hör hemma?

Varför glömde du bort trettondedag jul?
Ja eller som någon annan föreslog, ta bort dem och ersätt med semesterdagar istället. Tänkte inte på den då den tillhör julen. Men den borde man också kunna lägga som en semesterdag.
Citera
2024-04-25, 22:17
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Jag har 35 dagars semester. Och vill INTE ha dem sammanhängande. Jag vill ha 1 vecka då, 2 veckor då osv
Lyxliraren. Men varför inte bara låta folket få välja själva hur de vill ha det?
Citera
2024-04-25, 22:17
Medlem
TonyBergmans avatar
Citat:

Det kan jag hålla med dig om. Helt absurt att de ligger på våren när man behöver dem på hösten. Varför nationaldagen? Vi har midsommar.

1 maj o himmelsfärd har 0 betydelse för de flesta.

Nationaldagen har ändå en stor betydelse för Sverige även om i är halvkassa på att fira den likt i andra länder.
För mig är de betydelse och vi hittar ofta på något kul och firar den.
Det känns som en rimlig helgdag att ha kvar i jämförelse och den är ju knuten till ett datum likt jul t.ex
Citera
2024-04-25, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyBergman
Nu förstår jag inte? Nationaldagen är väl en röd dag? Jag har under mina 10 senaste år på olika bolag alltid haft 6 juni rödmarkerad i mina tidsystem likt lördag/söndag och verksamheten stängd (om de inte vart viktig produktion för skiftarbetarna)

Det jag menar, är om nationaldagen inträffar en söndag, så får du ta en fri ledig dag som kompensation, för att den inte inträffade på en vardag. Vissa kollektivavtal har det, andra inte.
Citera
2024-04-25, 22:19
Medlem
Citat:
Lyxliraren. Men varför inte bara låta folket få välja själva hur de vill ha det?

Vad hindrar dig?
Citera
2024-04-25, 22:20
Medlem
TonyBergmans avatar
Citat:
Det jag menar, är om nationaldagen inträffar en söndag, så får du ta en fri ledig dag som kompensation, för att den inte inträffade på en vardag. Vissa kollektivavtal har det, andra inte.

Ahh nu är jag med. Ja precis det känner jag igen!
Citera
2024-04-25, 22:20
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Fast den dagen hade man ju lika gärna kunnat ta ut på torsdagen
Med det resonemanget kan man ju lika gärna ta ut vilka och hur många lediga dagar man vill, under förutsättning att man har några att ta ut.

Du får skaffa ett jobb där man arbetar röda dagar och göra upp med din arbetsgivare att du byter röda dagar som infaller på vardagar, mot valfri fredag...

Att ändra almanackan för hela befolkningen för att tillgodose dina behov känns lite onödigt.
Ser med intresse fram emot eventuella svar som stödjer din ståndpunkt.
Citera
2024-04-25, 22:22
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
1 maj o himmelsfärd har 0 betydelse för de flesta.

Nationaldagen har ändå en stor betydelse för Sverige även om i är halvkassa på att fira den likt i andra länder.
För mig är de betydelse och vi hittar ofta på något kul och firar den.
Det känns som en rimlig helgdag att ha kvar i jämförelse och den är ju knuten till ett datum likt jul t.ex
Fast har verkligen Nationaldagen någon betydelse? Titta på negrer som klär sig ut i folkdräkt, är det verkligen värt en röd dag?

Citat:
Vad hindrar dig?
Svensk lagstiftning
Citera
2024-04-25, 22:23
Medlem
Citat:
Ahh nu är jag med. Ja precis det känner jag igen!

Härligt med nån som fattar vad jag menar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in