2024-04-25, 22:48
Medlem
PatsyStoneHCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matilo
Såg det efter att jag skrivit. Sorry.

Ja vi svarade varandra samtidigt, men kul att du gillade mitt förslag.
Citera
2024-04-25, 22:49
Medlem
PatsyStoneHCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Vi har ju redan flyttat både midsommar och alla helgons dag till dagar de inte hör hemma, även om många i tråden är för unga att minnas.

Hur hindrar svensk lag dig att ta ut semester som du vill? Det är väl en fråga mellan dig och din arbetsgivare?

Fö är hela veckor orutinerat, starta semestern en onsdag, kom tillbaka en torsdag. Mycket bättre.

Nä alla var inte unga på 50-talet. För övrigt heter den numera "Allhelgonadagen".

Som jag skrev i ett inlägg

Citat:
Ursprungligen postat av PatsyStoneHC
Vi har 13 särskilda röda dagar samt 3 helgdagsaftnar som följer med dom.

Bort med alla.
Var och en får istället 16 dagar att lägga ut på valfria viktiga dagar som man vill ha.

Det vore dessutom bra för åsikts- och religionsfriheten.
Citera
2024-04-25, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Vi har ju redan flyttat både midsommar och alla helgons dag till dagar de inte hör hemma, även om många i tråden är för unga att minnas.

Hur hindrar svensk lag dig att ta ut semester som du vill? Det är väl en fråga mellan dig och din arbetsgivare?

Fö är hela veckor orutinerat, starta semestern en onsdag, kom tillbaka en torsdag. Mycket bättre.

Det är alltid en fråga mellan arbetsgivare och arbetstagare. Semesterlagen är sk dispositiv. Man kan komma överens om i princip vad som helst, så länge ni är överens.
Citera
2024-04-25, 22:51
Medlem
Citat:
Ja vi svarade varandra samtidigt, men kul att du gillade mitt förslag.

Tack! Jag har konstigt nog inte tänkt på det sättet, men köper det rakt upp och ner! TACK!
Citera
2024-04-25, 22:58
Medlem
pestloppans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KillenArCP
Förr hade röda dagar en annan vikt i samhället än i dagens samhälle. Folk gick runt i sina första majtåg, ovetandes att det inte hade något speciell betydelse och liknade.

De dagar som ligger ensamma (exempelvis inte juldagen då den följs av annandag jul är följande:

Första maj
Kristi himmelsfärds dag
Nationaldagen

Dessa dagar har en förmåga att hamna mitt i veckan.
Borde man inte istället placera en röd dag på fredagen då den röda dagen i veckan egentligen infaller? Då hade man inte behöva ta ut eventuell ledighet på klämdagar.

Fördelarna som jag ser det är att folk får mer sammanfallande ledighet och detta skulle gynna landsbygden. På så vis att fler stadsbor skulle åka ut till sina stugor och konsumerar sina pengar på landet istället. Finns säkert fler fördelar också.

Finns det någon vettig själ som vill ha kvar det som idag?

Ditt resonemang haltar lite grann. Vad gäller 1 maj och nationaldagen 6 juni så är de ju på bestämda datum och byter då veckodag från år till år. Himmelsfärden däremot är alltid på en torsdag, och byter datum från år till år.
Hur menar du att detta ska kunna hanteras på ett smidigt sätt?
Citera
2024-04-25, 23:02
Medlem
pestloppans avatar
Citat:
Nä alla var inte unga på 50-talet. För övrigt heter den numera "Allhelgonadagen".

Som jag skrev i ett inlägg

Nja, "Allhelgonadagen" är alltid den 1 november och är ingen helgdag. "Alla helgons dag" är däremot en helgdag och infaller alltid på en lördag, med olika datum från år till år.

Vissa år sammanfaller dessa två dagar, nästa gång sker detta år 2025.
Citera
2024-04-25, 23:03
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matilo
Det är alltid en fråga mellan arbetsgivare och arbetstagare. Semesterlagen är sk dispositiv. Man kan komma överens om i princip vad som helst, så länge ni är överens.
Jag vet. Det var därför jag undrade varför TS tyckte svensk lag hindrade henom från att ta semester när hen ville.
Citera
2024-04-25, 23:04
Medlem
Kukloskans avatar
Slopa arbetet istället..
Citera
2024-04-25, 23:07
Medlem
PatsyStoneHCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pestloppan
Nja, "Allhelgonadagen" är alltid den 1 november och är ingen helgdag. "Alla helgons dag" är däremot en helgdag och infaller alltid på en lördag, med olika datum från år till år.

Vissa år sammanfaller dessa två dagar, nästa gång sker detta år 2025.

Sant, slarvigt av mig, tar på mig skämskudden.
Citera
2024-04-25, 23:10
Medlem
PatsyStoneHCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DipsMedSlips
Ja det borde man.

Till förmån för vad?
Citera
2024-04-25, 23:18
Medlem
HappySadHarrys avatar
Sverige vill ju gärna vara världens modernaste land så vi kunde bli först med en flytande nationaldag. Första fredagen i juni då kanske. 😂

Kan tänka mig omvärldens förundran.
Citera
2024-04-25, 23:44
Medlem
Gosifs avatar
Att julafton alltid är en måndag vore gött
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem