• 1
  • 2
2024-04-24, 09:32
Medlem
SelfGurus avatar
Hej alla kloka bilägare!

Jag och sambon går i tankar på att köpa ny och större/rymligare bil då det ev blir barn inom inte alltför avlägsen framtid. Vi har kollat runt en del hos både volvo, mercedes och flertalet bilfirmor utan att hitta något vi fastnat för avseende pris kontra mil/utrustning/slitage osv. Vi har kollat på bland annat begagnade XC60 där de ligger i samma prisklass som porsche med liknande miltal, dock från 2020-2021 års modeller. Vi vill ha en roligare bil och inte enbart en "vanlig" familjebil för att åka från punkt a till b med barnvagn och matvaror utan någon som helst glädje bakom ratten.

Jag hittade en fräsch välutrustad Porsche Macan Turbo med Chrono-sport paket från 2017 med 14k mil för 449k. Lte stenskott i fronten men annars välskött verkar det som. Den passar våra behov och var riktigt trevlig att köra. Glömde såklart kolla serviceboken men enl bilhandlaren ska den vara servad som de ska. Värt att tillägga är att samma bilhandlare sålt bilen tre gånger tidigare, så de verkar ju känna till bilen iallafall. När man kollar upp tidigare ägare verkar det inte vara några skumma människor. Jag kan inte sluta tänka på porschen även om jag känner mig en aning skeptisk.

Nu kommer dock problemen... Jag har googlat i all evighet för att läsa på om porsche. Har hittat några vanliga problem med just Macan från den årsmodellen vilket verkar vara oljeläckage pga dåliga aluminiumskruvar samt ev problem med deras PDK-växellåda. Har googlat så mycket att jag tappat lite av glädjen och spänningen av att ev få äga och uppleva en porsche då jag tänker väldigt mycket på vad som KAN gå fel. Bilen har trots allt 14k mil i bagaget och det känns som att det är nu problemen kan komma. Frågade säljaren om han visste om den haft problem eller blivit reparerad men han kände inte till något.
Är livrädd för att köpa porschen och sedan behöva reparera den för flera tusen. Jag kommer ha råd att göra det men det är inget jag är sugen på att lägga pengar på. Jag är absolut inte rik men där finns kapital och jag kommer inte bli ruinerad OM det skulle hända.

Har för närvarande en volvo S60 T5 från 2020 med ca 4200 mil. (Volvon är nästintill max-utrustad förutom typ bästa högtalarna och självparkering, i övrigt väldigt behaglig och trevlig att köra). Köpte den begagnad 2021 för drygt 380k och kommer få 300k i inbyte. Tänker kontanta resterande 150k.

Ägandemässigt har volvon inte varit en dröm. Haft den på verkstaden säkert 5-6 gånger första året pga felande taklucka och problem med knapparna på ratten. Detta åtgärdades på nybilsgarantin som fanns, men den har aldrig haft problem med motorn eller växellåda. Verkar ofta som att jag lyckas hitta "fräscha måndagsexemplar" av bilar så är rädd att det ska bli så med porschen också.

Volvon kostar mig ca 650 kr/mån för helförsäkring. Skatt 1200kr. Service hos auktoriserad verkstad- mechanum går väl på ca 5-7k. (enbart haft bilen där). Bensin ca 1000k/månad.
Porschen kommer kosta mig 1700 kr/månad för helförsäkring hos LF Skåne (billigast vid jämförelse). Dock gäller deras motorförsäkring upp till 15k mil, så det är på gränsen. Skatt 2500kr. Service ca 12-20k beroende på storlek när jag pratade med Porsche-center. Går ju att få billigare såklart hos oberoende verkstad. Bensin får man väl räkna med 1300kr. Jag känner att det kan vara värt detta för att få en najs rolig bil med mycket körglädje. Andrahandsvärdet på porschen kommer vara bättre än på Volvon.
Jag är medveten om att porschen kommer vara dyrare att äga vilket jag kan acceptera, men är som sagt mest rädd för att porschen ska börja klydda då den har gått en del. Vill inte börja ägandet med att gråta över dryga reparationer och ångra allt.

Hur hade ni gjort? Behållit Volvon eller köpt porschen och hoppats på det bästa?

Mvh
övertänkande man med dröm om porsche.
Citera
2024-04-24, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SelfGuru
Hej alla kloka bilägare!

Jag och sambon går i tankar på att köpa ny och större/rymligare bil då det ev blir barn inom inte alltför avlägsen framtid. Vi har kollat runt en del hos både volvo, mercedes och flertalet bilfirmor utan att hitta något vi fastnat för avseende pris kontra mil/utrustning/slitage osv. Vi har kollat på bland annat begagnade XC60 där de ligger i samma prisklass som porsche med liknande miltal, dock från 2020-2021 års modeller. Vi vill ha en roligare bil och inte enbart en "vanlig" familjebil för att åka från punkt a till b med barnvagn och matvaror utan någon som helst glädje bakom ratten.

Jag hittade en fräsch välutrustad Porsche Macan Turbo med Chrono-sport paket från 2017 med 14k mil för 449k. Lte stenskott i fronten men annars välskött verkar det som. Den passar våra behov och var riktigt trevlig att köra. Glömde såklart kolla serviceboken men enl bilhandlaren ska den vara servad som de ska. Värt att tillägga är att samma bilhandlare sålt bilen tre gånger tidigare, så de verkar ju känna till bilen iallafall. När man kollar upp tidigare ägare verkar det inte vara några skumma människor. Jag kan inte sluta tänka på porschen även om jag känner mig en aning skeptisk.

Nu kommer dock problemen... Jag har googlat i all evighet för att läsa på om porsche. Har hittat några vanliga problem med just Macan från den årsmodellen vilket verkar vara oljeläckage pga dåliga aluminiumskruvar samt ev problem med deras PDK-växellåda. Har googlat så mycket att jag tappat lite av glädjen och spänningen av att ev få äga och uppleva en porsche då jag tänker väldigt mycket på vad som KAN gå fel. Bilen har trots allt 14k mil i bagaget och det känns som att det är nu problemen kan komma. Frågade säljaren om han visste om den haft problem eller blivit reparerad men han kände inte till något.
Är livrädd för att köpa porschen och sedan behöva reparera den för flera tusen. Jag kommer ha råd att göra det men det är inget jag är sugen på att lägga pengar på. Jag är absolut inte rik men där finns kapital och jag kommer inte bli ruinerad OM det skulle hända.

Har för närvarande en volvo S60 T5 från 2020 med ca 4200 mil. (Volvon är nästintill max-utrustad förutom typ bästa högtalarna och självparkering, i övrigt väldigt behaglig och trevlig att köra). Köpte den begagnad 2021 för drygt 380k och kommer få 300k i inbyte. Tänker kontanta resterande 150k.

Ägandemässigt har volvon inte varit en dröm. Haft den på verkstaden säkert 5-6 gånger första året pga felande taklucka och problem med knapparna på ratten. Detta åtgärdades på nybilsgarantin som fanns, men den har aldrig haft problem med motorn eller växellåda. Verkar ofta som att jag lyckas hitta "fräscha måndagsexemplar" av bilar så är rädd att det ska bli så med porschen också.

Volvon kostar mig ca 650 kr/mån för helförsäkring. Skatt 1200kr. Service hos auktoriserad verkstad- mechanum går väl på ca 5-7k. (enbart haft bilen där). Bensin ca 1000k/månad.
Porschen kommer kosta mig 1700 kr/månad för helförsäkring hos LF Skåne (billigast vid jämförelse). Dock gäller deras motorförsäkring upp till 15k mil, så det är på gränsen. Skatt 2500kr. Service ca 12-20k beroende på storlek när jag pratade med Porsche-center. Går ju att få billigare såklart hos oberoende verkstad. Bensin får man väl räkna med 1300kr. Jag känner att det kan vara värt detta för att få en najs rolig bil med mycket körglädje. Andrahandsvärdet på porschen kommer vara bättre än på Volvon.
Jag är medveten om att porschen kommer vara dyrare att äga vilket jag kan acceptera, men är som sagt mest rädd för att porschen ska börja klydda då den har gått en del. Vill inte börja ägandet med att gråta över dryga reparationer och ångra allt.

Hur hade ni gjort? Behållit Volvon eller köpt porschen och hoppats på det bästa?

Mvh

Allt beror väl på din ekonomi? Svårt att säga till dig hur du ska spendera dina pengar, ska du låna pengar är Porschen givetvis inte det bästa valet. Bilar lånar man inte till.
Citera
2024-04-24, 09:41
Medlem
SelfGurus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moderatorhora
Allt beror väl på din ekonomi? Svårt att säga till dig hur du ska spendera dina pengar, ska du låna pengar är Porschen givetvis inte det bästa valet. Bilar lånar man inte till.

Nej ska inte låna några pengar för att köpa porschen.
Citera
2024-04-24, 09:45
Medlem
ValkPaddas avatar
Citat:
Är livrädd för att köpa porschen och sedan behöva reparera den för flera tusen.

1. Är du säker på att en Porsche är något för dig?

2. "reparera den för flera tusen", är väldigt milt uttryckt. Bli inte chockad om du måste laga den för 25-100 tusen vid ett och samma tillfälle.

3. Precis allt kommer vara dyrare. Som du redan märkt är service dyrt. Att byta slitagedelar kommer vara dyrt. Att byta däck kommer vara dyrt om du inte vill åka pling plong-däck på en suv med över 300 häst.
Senast redigerad av ValkPadda 2024-04-24 kl. 09:54.
Citera
2024-04-24, 09:47
Medlem
BigBusinesss avatar
Låter vansinnigt med tanke på att du pratar om hundralappar hit och dit för försäkring etc.

En bil från 2017 och 14.000 mil.

När bilen är 15 år eller har gått 30.000 mil är den i princip värd 0. Räkna på milkostnaden och se hur roligt det blir.

Köp en ny i stället om du inte är en fattiglapp. Är du en fsttiglapp så låt bli.
Citera
2024-04-24, 10:04
Medlem
SelfGurus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ValkPadda
1. Är du säker på att en Porsche är något för dig?

2. "reparera den för flera tusen", är väldigt milt uttryckt. Bli inte chockad om du måste laga den för 25-100 tusen vid ett och samma tillfälle.

3. Precis allt kommer vara dyrare. Som du redan märkt är service dyrt. Att byta slitagedelar kommer vara dyrt. Att byta däck kommer vara dyrt om du inte vill åka pling plong-däck på en suv med över 300 häst.

Ja jo har förstått att det kan bli en saftig räkning för porschen. Tyvärr denna aspekten som tar bort själva glädjen med det hela. Önskar nästan jag var mer oansvarig och bara gick på första magkänslan som när jag var 18-20. Men tur är väl det i det långa loppet trots allt. Är dock väldigt sugen på bilen och har velat ha porsche länge. Det är inte förens nu jag känner att jag faktiskt har råd med en.

Citat:
Ursprungligen postat av BigBusiness
Låter vansinnigt med tanke på att du pratar om hundralappar hit och dit för försäkring etc.

En bil från 2017 och 14.000 mil.

När bilen är 15 år eller har gått 30.000 mil är den i princip värd 0. Räkna på milkostnaden och se hur roligt det blir.

Köp en ny i stället om du inte är en fattiglapp. Är du en fsttiglapp så låt bli.

Kommer aldrig köpa en helt ny bil oavsett prislapp, så bär gärna titeln fattiglapp . Tycker man får mer värde av bättre begagnade. 14k mil är mycket absolut, därav mitt inlägg.
Citera
2024-04-24, 10:26
Medlem
ValkPaddas avatar
Vad är det som är så najs med Porsche Macan? Det är ju trots allt bara en dyr suv med lite knuff. Det är ju ingen 911 eller 991.

Jag förstår inte riktigt drömmen, att sukta efter en 911 kan jag dock förstå.
Citera
2024-04-24, 10:50
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Vad jag kan läsa av ditt resonemang är att du vill att det ska stå just Porsche på bilen, att det är det viktigaste och allt annat försöker du övertyga dig själv om är oviktigt.

Varför inte en ny audi eller subaru med lite kraftigare motor i?

Men jag förstår, det är något av en rosa-skimrande dröm.
Om det får dig att må bra och dyra reparationer inte bekymrar dig, köp Porschen. Om du vet med dig att dyra reparationer kommer kännas i magen, låt bli.

En bil är faktiskt i huvudsak ett transportmedel och köper du inte Dacia och liknande så kan du få en trevlig och fin bil utan att det står Porsche på den. Däremot kommer ju inte grannarna att vända på huvudet för att du kommer körandes i en Audi. De kommer troligtvis inte heller bry sig mkt om en Porsche suv (de är inte några design-under).
Citera
2024-04-24, 11:02
Medlem
Hade väl sneglat på en vanliga macan iaf. Höga mil och högt pris för lite mer hästkrafter. Bas-macan med 250hk är ju inte direkt slö. Eller en S. S har ju i princip samma prestanda för lägre pris.

Värdeminskningen är ju inte jättefarlig nu när den börjar bli äldre, men det är ju fortfarande ca 20-30kr/milen. Lägg till bränsle (1l/milen blandad), försäkring på 10kr/milen, samt reparationer/service på runt 20kr/milen. Så grovt räknat kostar bilen 70-80kr/milen om du kör någorlunda normalt. Går man ner till en svagare modell så brukar de flesta kostnader sjunka.

Vill minnas att en tesla model y brukar ramla in på runt 40-45kr/milen tex. Visserligen inte en premiumbil, men har iaf likvärdig prestanda och betydligt lägre kostnader och en nyare bil med lägre miltal.
Citera
2024-04-24, 11:06
Medlem
Problemet med äldre premiumbilar är att de faller som bojstenar i värde och är väldigt dyra att äga.

Den som har råd med en premiumbil köper en ny. De vill inte ha en gammal så de byter ofta tidigt mot ännu en ny.
Och de som inte har råd har inte ens råd med en halvgammal för de är för dyra så de köper en gammal.

Där blir det ett vacuum i premiumsegmentet för de halvgamla bilarna. De som har god ekonomi vill inte ha dem för de är för gamla och för de som inte är vid stadd kassa är de för nya.

Så den som ändå köper en mitt-i-mellan gammal premiumbil där alla garantier har gått ut blir varse att en sådan är nog det dyraste bilägandet man kan ha.
Undantag finns alltid. Man kanske är så händig så att man kan laga den själv till exempel.
Just Porsche är det många verkstäder som duckar för. Då är man hänvisad till ett Porschecenter.
Där måste man ha ett duktigt laddat visakort för att ens tänka tanken på ett beställa en verkstadstid.

Kolla på en gammal Cayenne eller MB S-klsss. De kostar inget att köpa men är svindyra att laga. Därför blir de stående värdelösa när de gått sönder.
Citera
2024-04-24, 11:28
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Hej alla kloka bilägare!

Mvh

Du är "livrädd för att köpa porschen och sedan behöva reparera den för flera tusen", diskuterar vad skatten kostar, har barn på gång m.m. Nej, köp absolut ingen Porsche.
1. Den kommer vara mycket dyrare att äga en motsvarande bil av mer "normalt" märke, både i värdeminskning och reparationer.
2. Ska ni ha barn kommer ni få klart minskade inkomster när en av er går på föräldraledighet, det blir vabb o.s.v. Det är också mycket kostnader med allt från barnvagnar, leksaker, kläder, mat m.m.
3. När man har barn kommer ni för det mesta antagligen ha med er barnet när ni är ute och kör. Då kan man ändå inte köra särskilt inspirerat.

Jag tycker alltså att ni absolut inte ska köpa Porschen, särskilt inte om ni hoppas få barn inom ett par år. Sedan saknas mycket info i trådstarten tycker jag, typ, vad har ni för löner, boendeform (har ni för avsikt att flytta inom den närmaste framtiden, ex om ni får barn?), kostnader, hur mycket får ni över varje månad i dagsläget osv.
Citera
2024-04-24, 11:42
Medlem
SelfGurus avatar
Tackar för input! Magkänslan stämde igen verkar det som men behövde nog höra det från någon annan. Är troligtvis inte värt det i det långa loppet i kostnad vs funfactor. Dessutom har vi redan Volvon som är i gott skick och duger gott och väl nu. Får lägga Porschedrömmen åt sidan för tillfället verkar det som
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in