• 3
  • 4
2024-04-25, 00:45
Avstängd
Hallbarhetnollas avatar
Köp en begagnad Fiat Tipo kombi så kan du lägga alla Porschepengar på roligare saker än dyra verkstadskostnader.
Kör din Fiat med ett storkukslugn och må gott på allt roligt du kan göra med Porsches all dyra omkostnader.
Citera
2024-04-25, 00:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ValkPadda
Vi snackar inte om värdeminskning, vi snackar om ett ordentligt dyrt ägande.
Jag kan se minst 10 kommentarer gällande värdeminskning i tråden. Så är du säker på att ni inte pratar om värdeminskning? Alla bilar är dyra att serva på auktoriserad verkstad. Sen att porsche tar 2tusen mer för ett oljebyte eller 3tusen mer för att byta bromsslangar jämfört med en volvo är skitsamma i det långa loppet. Går att komma undan med rätt kontakter.
Citera
2024-04-25, 01:45
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mangelmassa
Går just nu också i bilbytartankar och jag känner igen känslan så väl! Plötsligt väcks gamla drömmar upp om endera önskemodellen efter den andra.... Vi tänker byta från en BMW X3 till (kanske?) någon annan kompakt/mellanstor SUV. Macan fanns definitivt med i tankarna inledningsvis, tills jag insåg att det var ett ekonomiskt "tveksamt" alternativ redan på papperet (dvs vad jag får för pengarna mht årsmodell, antal mil, slitage, mellanskillnad etc etc). När jag hittade denna artikel blev det spiken i kistan... Jag vill helt enkelt inte åka omkring med en konstant gnagande känsla i bakhuvudet att det bara är en tidsfråga innan nåt rasar som kommer kosta koftan och lite till....

Vilken årsmodell av X3:an? Senaste generationen av BMW X3 är en riktigt dyr bil oavsett om det står 2000 eller 10 000 mil på mätaren.
Citera
2024-04-25, 02:39
Medlem
SelfGurus avatar
Vi provkörde Porschen en bra stund och gillade den starkt. Att den skulle vara långsam och seg håller jag inte med om! Absolut mindre i baksätet men tillräckligt för våra behov. Bagageluckan var rymlig nog för oss.
Har även kollat på Porsche panamera men det är likande priser och milantal där, och då väljer vi hellre en mindre SUV.

Jag vill absolut fortfarande ha en Porsche, men jag ser hellre att mina pengar växer på banken istället nu när jag bestämt mig för att inte köpa bilen. Har föreslagit Toyota RAV4 för sambon men hon avskyr Toyota så det är inte lönt att försöka. Jag har väl aldrig varit ett jättestort fan av Toyota heller om jag ska vara ärlig. Lika så BMW och Audi. De bilarna har aldrig varit min smak designmässigt.

Idag när jag körde till jobbet kände jag mig nöjd med att köra Volvon och beslutet att avvakta med ny bil. Tack vare er
Citera
2024-04-25, 03:26
Medlem
ValkPaddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spacy1
Jag kan se minst 10 kommentarer gällande värdeminskning i tråden. Så är du säker på att ni inte pratar om värdeminskning? Alla bilar är dyra att serva på auktoriserad verkstad. Sen att porsche tar 2tusen mer för ett oljebyte eller 3tusen mer för att byta bromsslangar jämfört med en volvo är skitsamma i det långa loppet. Går att komma undan med rätt kontakter.

Jag kanske har fel, men jag är helt övertygad om att en Porsche av den årsmodell och det miltal som diskuteras i tråden har betydligt högre underhållskostnader än en Volvo av samma årsmodell med samma miltal. Dvs inte alls skitsamma i det långa loppet.

Enklare service är säkert inte så dyrt, men när saker börjar gå sönder är jag helt övertygad om att Porschen drar iväg.

Porsche verkar ju dessutom toppa problemlistan och lär köras hårdare än en vanlig suv.
Citera
2024-04-25, 03:43
Medlem
vasaduellers avatar
Du vill ha en Porsche. Du har bara ett liv. Köp den.

Eller kör din sura Volvo, spar pengar och dö innan du har hunnit spendera dem på något roligt. Som (i ditt fall) en Porsche.
Citera
2024-04-25, 08:35
Medlem
Facades avatar
Tittar man på Länsförsäkringars års-statistik över antal fel per 100 bilar så är Porsche bland de sämsta.
Varför?
Jag tror faktiskt inte det är på grund utav 911. Det är nog Cayenne, Panamera och Macan som drar ned statistiken i avgrunden.

14k mil på en Macan kan antingen vara en fantastiskt underbar bil som håller i 10k mil.
Eller det värsta du någonsin ägt som ger dig PTSD för Porsche.

För 450k får du en fin Lexus RX450h och slipper bekymra dig över drift problem.
Men vill du verkligen åka Porsche Mackan så ska du givetvis köpa en, gillar man bilen så skiter man i felen. Det blir irrelevant till slut.
Citera
2024-05-03, 16:39
Medlem
BeHPNemesis12345.s avatar
Har du kanske funderat på Alfa Romeo Stelvio Veloce? En SUV med typisk italiensk design och köregenskaper som kan utmana Porschen. TwinSpark-motorer är historia och dagens Alfor är pålitliga. Ignorera de som säger stereotyper som att Alfa tillhör Fiat osv.

Du kan hitta värstingen Quadrifoglio men det är lite riskabelt att köpa en bil med en Ferrari-motor som har rullat 15 000 mil.
Har själv provkört en Stelvio Quadrifoglio och fyfan vilket monster det är. Ljudet som kommer från V6:an är magisk
Senast redigerad av BeHPNemesis12345. 2024-05-03 kl. 16:42.
Citera
2024-05-08, 14:18
Medlem
SelfGurus avatar
Jaha då har sambon plussat på stickan och jag har köpt en Volvo XC60 T8 hybrid istället efter mycket letande. Som livet kan ändras
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in