Jag förstår invändningen, principiellt sett, men det finns kulturella värden som är väl värda att bevara, trots att de inte drar in några större summor pengar.
Vårt kulturarv är viktigt att förvalta, och om jag får välja så lägger jag gärna både 3, 6 eller 9 miljarder på renoveringar av Kungliga Operan. Det jag däremot INTE vill lägga pengar på är sådant som...
- En massinvandring till en kostnadsram om hundratals miljarder kronor varje år.
- Skattefinansierade prisgalor för halvdebila somaliska hipohopare med IQ i nivå med min skostorlek i synnerhet och vänsterpropagerande public serive-kanaler i TV och radio i allmänhet (bara detta kostar vad, 2,5 renoveringar av kungliga operan PER ÅR).
- Fler fritidsgårdar i förorter.
- Feministisk snöröjning.
- Den onödiga och enormt kostsamma "omläggningen av samhället från fossila drivmedel till el" (det här kommer förmodligen att bara inom några år få migrationskostnaderna att framstå som en piss i Mississippi, samtidigt som det kommer att leverera i stort sett samma resultat. D.v.s. en samhällsnedbrytande ordning.
Det här är ju bara ett axplock, men som synes så finns det enorma summor att spara på sådant som inte innebär att vårt kulturarv hamnar i glömska.