2024-04-23, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haltochkorkad
Varför ska kulturfjantarna få tillverka "kultur" ingen är beredd att betala av sina egna pengar för att nyttja. I alla andra branscher så måste man ha ett kundunderlag för att gå runt. Men det gäller inte för det vissa anser vara kultur.

Förklara varför en industriarbetare i Västervik eller Arjeplog ska betala för finkultur i huvudstaden som dom inte kommer se på ens på plansch.

Min kultur är öl, kokain, stora bilar, resor till Medelhavet och horor. Varför subventioneras inte det också?
För att din kultur är dekadent. Därför.
Citera
2024-04-23, 11:09
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Varför ska kulturfjantarna få tillverka "kultur" ingen är beredd att betala av sina egna pengar för att nyttja. I alla andra branscher så måste man ha ett kundunderlag för att gå runt. Men det gäller inte för det vissa anser vara kultur.

Förklara varför en industriarbetare i Västervik eller Arjeplog ska betala för finkultur i huvudstaden som dom inte kommer se på ens på plansch.

Min kultur är öl, kokain, stora bilar, resor till Medelhavet och horor. Varför subventioneras inte det också?
Vägarna du kör stora bilar på subventioneras av skatter.
Flyget betalar inte sina miljökostnader eller kostnaden för flygplatsen fullt ut så resorna till Medelhavet är faktiskt subventionerade av folk på plats som tycker det är bra att du köper utländska horor för att de inte ska ge så mycket i socialbidrag..
Citera
2024-04-23, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rale
För att ett fungerande samhälle bygger på tre "K". Kunskap, kommunikation och kultur!
Vem säger det?
Det är ngt som ni stockholmare har lagt till, kultur alltså.
Tror det fungerar alldeles utmärkt utan skattefinansierad konst och opera.
Människor mår inte dåligt om de inte får konsumera opera, i sådana fall mår redan 98 procent av svenskarna dåligt
Låt operan privatiseras. Nu har Sverige valt att lägga pengarna på annat och nu ska notan betalas. När inte pengar finns till sjukvård så får operan prioriteras bort.
Citera
2024-04-23, 11:27
Medlem
Citat:

Varför ska en nykterist betala massa skattepengar till allt som följer i alkoholens spår? Polisen, rättsväsendet och sjukvården lägger mycket resurser på alkoholens konsekvenser.
Bara för att man själv inte är intresserad av något betyder inte det att det inte är viktigt för andra.

Varför ska motocross-förare åka runt i skogen och skada sig hela tiden? Det vill inte jag betala för. Jag åker inte motocross.
Btw jag har inga problem med motocross. Dom får åka runt hur mycket dom vill
Varför tror du att en industriarbetare inte vill gå på opera förresten?
Senast redigerad av goderian2 2024-04-23 kl. 11:30.
Citera
2024-04-23, 11:31
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Att det rör sig om Kungliga Operan tillagt i rubrik /MOD
Citera
2024-04-23, 11:37
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goderian2
Varför ska en nykterist betala massa skattepengar till allt som följer i alkoholens spår? Polisen, rättsväsendet och sjukvården lägger mycket resurser på alkoholens konsekvenser.
Fotnot, "Samhällskostnaderna för alkoholkonsumtionen i Sverige uppskattades till cirka 103 miljarder kronor år 2017", apropå vad människor har för intressen i livet.
Citera
2024-04-23, 11:41
Moderator
T-80Us avatar
Jag förstår invändningen, principiellt sett, men det finns kulturella värden som är väl värda att bevara, trots att de inte drar in några större summor pengar.

Vårt kulturarv är viktigt att förvalta, och om jag får välja så lägger jag gärna både 3, 6 eller 9 miljarder på renoveringar av Kungliga Operan. Det jag däremot INTE vill lägga pengar på är sådant som...

1. En massinvandring till en kostnadsram om hundratals miljarder kronor varje år.
  2. Skattefinansierade prisgalor för halvdebila somaliska hipohopare med IQ i nivå med min skostorlek i synnerhet och vänsterpropagerande public serive-kanaler i TV och radio i allmänhet (bara detta kostar vad, 2,5 renoveringar av kungliga operan PER ÅR).
  3. Fler fritidsgårdar i förorter.
  4. Feministisk snöröjning.
  5. Den onödiga och enormt kostsamma "omläggningen av samhället från fossila drivmedel till el" (det här kommer förmodligen att bara inom några år få migrationskostnaderna att framstå som en piss i Mississippi, samtidigt som det kommer att leverera i stort sett samma resultat. D.v.s. en samhällsnedbrytande ordning.

Det här är ju bara ett axplock, men som synes så finns det enorma summor att spara på sådant som inte innebär att vårt kulturarv hamnar i glömska.
Citera
2024-04-23, 11:46
Medlem
Stockholm och närliggande kommuner pumpar in pengar till övriga Sverige där kommunerna satsar på badhus och annan skit som att dopa sina hockeylag med pengar.

Operan är välbesökt och fullbelagd men att ta hand om en sådan byggnad kostar.
Om vi inte vill ha en huvudstad bestående av fyrkantiga betongklumpar kommer vi behöva betala för renoveringar.
Citera
2024-04-23, 11:50
Medlem
Det är väl företag i byggbranschen som får betalt för att renovera Kungliga Operan, inte kulturarbetarna? Eller har jag missat något?
Citera
2024-04-23, 11:52
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lifestealer
jag tror samhället hade mått dunderbra passar det inte kan du ju alltid flytta till nåt niggerland och försöka leva ditt patetiska liv
det där var ju bara en kommentar utan grund.
varifrån får du allt?
Att finansiera öl, stora bilar, horor och kokain med statliga skulle göra att samhället blev precis som det land med svart beforlkning du föreslog mig att flytta till.
Detta förslag verkar vara mer i linje med dina egna ambitioner och kanske du skulle kolla extra på Somalia där det finns många andra tramadolbrukjare t ex.
Citera
2024-04-23, 11:54
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Om det är slutsålt hela tiden så kanske företaget operan ska se över sin företagsmodell så dom kan renovera sina egna lokaler.

Varför ska jag sponsra finkultur I Stockholm som ingen går på?

Finns värre!
"Opera är inte den dyraste scenkonstformen - mest kulturstöd får det moderna danskompaniet Norrdans. Varje biljett subventioneras med över 2000 kronor"

Men du har rött!

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/opera-och-teater-pa-skattebetalarnas-bekostnad
Det kostar 430 kronor att se en operaföreställning i Umeå. Men den intäkten räcker inte långt när produktionskostnaderna ska betalas. I snitt måste skattebetalarna skjuta till 1.700 kronor per biljett.

https://www.svd.se/a/RREBMW/ta-bort-operans-extrema-subventioner
Bilden av kulturstödet är att det är till för att försörja kulturarbetarna, snarare än att ge medborgarna ökad bildning, skriver debattören Dan Persson.

(FB) Ska staten subventionera opera?

Så inte bara varje föreställning som subventioneras... nu ska de ha MILJARDER till huset

Inom någon generation går INGEN på Opera. Inte ens extremt subventionerad
Senast redigerad av gofigur 2024-04-23 kl. 11:58.
Citera
2024-04-23, 11:56
Medlem
Firewaias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
På vilket sett är det en egen illusion? Jag är väl inte ensam om att vilja bevara svensk opera och vårt operahus?

Svenskar är ett kulturfolk, har utövat högre kulturformer i flera hundra år. Du kan tycker som Mona Sahlin att fittkirurgi, kebabsvarvning och bongotrummor är det högsta kulturutövandet, men jag delar inte er uppfattning.

3,1 miljarder är ingen jättesumma för Sverige. Det finns en massa andra utgifter att dra in på.

Det finns ingen anledning för staten att dra in hutlösa summor i hyror, för att sedan betala tillbaka med subventioner.
Sa jag att du var ensam om att vilja bevara det? Nej jag sa att tro att 3 jävla miljarder är en liten summa eller att vi ”bör” ha råd med det som att det vore en lättvindig sak att bara ha liggande och att sen ha mage att lägga till att knösarna som äger operan självklart skall ha hyressänkningar också?

Som en vänsterpartist pratar om invandring
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in