2024-04-23, 09:46
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GiatarrNenne
Jag håller delvis med men jag menar att det i så fall finns andra utgifter som man borde spara på. Betydligt större poster kan sparas på invandring och kriminalitet men det finns isf andra trådar där detta är OnT.

(Sedan tror jag faktiskt att det där med att gräva gropar missar litet det jag skrev men även det är OT i denna tråd.)

Självklart, men det ena utesluter inte det andra. Jag är kritisk till alla former av det allmännas slöseri då det drabbar oss som tvingas betala för kalaset varenda gång., 3100, som kommer bli +4000 miljoner är och förblir alldels för mycket för en renovering av kungliga operan.
Citera
2024-04-23, 09:52
Medlem
Citat:
Precis.

De mer ignoranta i tråden jämför de här siffrorna med sin egen eländiga privatekonomi. Tre miljarder är faktiskt inte så väldigt mycket.

Precis som du pekar på finns det andra poster att dra in på. Invandringen och kriminaliteten kostar betydligt mer än operan kommer att göra.
Kan väl spara på bägge. Betalar gärna skatt till ex skola och vård. Men här går skattemedel till ett fåtals nöje.
Citera
2024-04-23, 10:02
Medlem
vi kan väl isf ta och sätta priset på biljetterna efter vad renoveringen går på sen då? Kommer säkerligen bli hur många jävla besökare som helst som vill betala för sådana här dumheter med sina egna pengar. Är bara när det är andras pengar som de är kåta på att spendera tusentals miljoner.
Citera
2024-04-23, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korvenorven
Kan väl spara på bägge. Betalar gärna skatt till ex skola och vård. Men här går skattemedel till ett fåtals nöje.
Som sagt; Det här är mer än bara ett privatnöje. Alla nationer håller sig med en nationalscen för opera.
Citera
2024-04-23, 10:12
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haltochkorkad
Min kultur är öl, kokain, stora bilar, resor till Medelhavet och horor. Varför subventioneras inte det också?

Dina bilar och ditt öl subventioneras förmodligen mer av samhället än vad du tänker dig, med vägbyggen, kraftverk och kraftledningsgator. Utan en statlig infrastruktur skulle inte bilen tillverkas, och ölen skulle inte kunna lämna bryggeriet.

En operabiljett kostar uppåt tusenlappen, så det är inte rättvist att säga att ingen är beredd att betala för opera. Och knegaren i Arjeplog kan absolut ta en hotellnatt och gå på opera. Jag känner blue collar pensionärer som åker till Stockholm och går på opera.

Är det kokainet som gjort att du slutat tänka efter?
Citera
2024-04-23, 10:14
Bannlyst
Vi har råd att mata muhammedaner med extra mycket skattepengar till mosker och deras primitiva kultur. Då bör vi ha råd med ett opera hus.
Citera
2024-04-23, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haltochkorkad
Varför ska kulturfjantarna få tillverka "kultur" ingen är beredd att betala av sina egna pengar för att nyttja. I alla andra branscher så måste man ha ett kundunderlag för att gå runt. Men det gäller inte för det vissa anser vara kultur.

Förklara varför en industriarbetare i Västervik eller Arjeplog ska betala för finkultur i huvudstaden som dom inte kommer se på ens på plansch.

Min kultur är öl, kokain, stora bilar, resor till Medelhavet och horor. Varför subventioneras inte det också?

Ingen risk att någon lantis från Västervik finansierar något överhuvudtaget i Stockholm.

Däremot får väl vi stockholmare finansiera diverse skräp-projekt i Småland och möjligtvis också din alfakassa.

Varsågod!
Citera
2024-04-23, 10:22
Medlem
Om åskådare på fotboll betalar fullpris för sin biljett och
att operabesökare gör det också så är det ok att renovera huset.
Men idag är en biljett till operan kraftigt subventionerad!
Citera
2024-04-23, 10:26
Medlem
Citat:
Som sagt; Det här är mer än bara ett privatnöje. Alla nationer håller sig med en nationalscen för opera.
Är allt rätt för att andra gör det? Betalas alla länders opera med skattemedel?
Citera
2024-04-23, 10:29
Medlem
Jordgubbes avatar
Frågan handlar ju om vad ger mervärde kontra vad är endast en kostnad. Det är också en vattendelare politiskt. Rött vill alltid istället täta hål i skola, vård och omsorg (fast är intresserade av kultur) medan blått vill bygga nåt (men oftast tappar visionerna för att de börjar springa efter väljarna med fjärils-hov och vimsar bort sig). Mervärde kan vara att en krona in ger tre kronor tillbaka. Snälla försök lyfta nivån, och sluta fundera på hur många Lamborghinis man själv kan köpa för 3-4 miljarder, det är inte rätt ingångsvinkel i frågeställningen. Att miljardärer hellre köper fotbollslag än operor är förstås för att sistnämnda ger till staden och återbetalningen är mer diffus att räkna på.
Citera
2024-04-23, 10:34
Medlem
solstrålars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bernael
Av alla helt onödiga kulturella projekt som skattepengarna betalar för så är väl ändå detta ett som har grund?
Kungliga operan har ju en förankring i samhället, historien och nutiden.

Att stryka 97,3% av kulturstödet är jag för, men det här projektet står jag bakom

Exakt! Men det förstår inte flashbackare vars liv består av misär som knark, leverskador, prostitution och epatraktorer.
Citera
2024-04-23, 10:38
Bannlyst
Kultur är fredligt och främjar de mjuka värdena. Tänk om alla krigsutgifter lades på konst och kultur, vilken vacker värld vi skulle ha då. Det är lite med den tesen vi bögar tagit stor plats i kultursektorn. Vi vill inte kriga och våldta som heterosexuella män, vi vill ha konst, kultur och knulla. (Ledorden som gör att kvinnor äääälskar oss)
OT - Opera och balett är stort i gay-kretsar och vi äger kultursektorn tillsammans med judar och nu hjälper vi in feminister och rasifierade. Vi har mycket makt i maktens korridore, balett och opera är stora mötesplatser för oss bögar, då plockar vi fram pengar vettö!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in