Citat:
Ursprungligen postat av
Al-Gore-Rytm
För många är detta ju störtlöjligt. Vi har ett liv bara och inget annat. Men över hela världen finns det religioner med flera miljoner människor som accepterar detta som obestridligt faktum, detta med reinkarnation. Ja kanske rör det sig om någon miljard som VET och inte bara tror eller anar.
Jag stötte på en person som dog strax innan jag föddes. Och på något vänster blev det så att det var som att se sig i en spegel. Lite otäckt. Men jag tror inte att jag var den personen. Vi är helt enkelt bara väldigt lika.
Men ni som tror och vet... har ni på känn eller anar vem ni var? Är det någon intressant? Det behöver inte vara någon berömd person jag syftar på här, även om det är lättare att identifiera en sådan, då denne ju är berömd och är någon som man kan veta om.
Det finns även past life regression som en del håller på med när det kommer till hypnos. Hittade ni någon där kanske? Det vore intressant att veta.
Det enda som är störtlöjligt är att det finns folk som tycker att det är störtlöjligt! Människan har sedan tidens begynnelse varit troende, vilket synts via grottmålningar, och de flesta på jorden är troende av något slag. Så tro på liv före och efter detta och en högre makt är det genomsyrande och dominerande hos mänskligheten under hela hennes existens.
Den psykologiska förklaringen till tankar om att vilja ha varit något stort är ju såklart uppmärksamhet om att man är viktig, betydelsefull. Människan känner sig obetydlig och vill på detta sätt kunna visa på - "titta, jag är någon". Men om man lugnar ner denna impuls och faktiskt söker, lugnt och metodiskt, inom sig, så kan man hitta svar. En metod är meditation. De flesta liven är ju såklart "vanliga" dito men ibland av lite mer betydelse.
Genom mitt mediterande har jag funnit en hel del tidigare liv, t.ex det föregående, något jag till viss del visste om redan som liten. Det ska ju visas en serie/film på Tv? om Stockholms blodbad som jag tänker titta på då jag var en av de biskopar som avrättades. Han, biskop Vincentius, var lite småbetydande i sammanhanget via sin tjänst som biskop men inte som individ i övrigt. Så det finns mycket jag skulle kunna berätta om hans liv samt vistelsen på slottet under de dagarna då även det återkom som minnen. T.ex fängslandet i källaren, toalettbesöken, vilket inte var en trevlig upplevelse med dagens mått mätt då man, vi, torkade oss med en pinne - enbart. Eller hur han, när han vart biskop och mötte Påven, tyckte han såg löjlig ut i sin hatt och tyckte han gjorde ett obetydligt intryck som individ och tänkte att "jag skulle duga bättre som påve". Ren avundsjuka m.a.o, vilket är något en blivande biskop bör vara fri från. Och, ja, en massa annat som skulle räcka till att skriva en mindre bok.
Det var ju kul när jag upptäckte detta liv och kunde gå till biblioteket och läsa på lite. Ett besök som gjorde att jag vart mer upplyst om det livet, än mer minnen kom fram, och kunde även se att "här har de fel/här har de rätt, i de handlingar som fanns om honom och hans levnad.