• 1
  • 2
2024-04-12, 11:05
Medlem
Hänger på en del forum där folk ger bort pengar ibland, främst i kryptovalutor.

Tänkte om man skulle tvätta pengar på så sätt och ge bort pengar till sig själv gebom att skapa 2 olila konton där.

olika ip adresser och allt så det inte går att se att båda kontona tillhör mig.

Men det jag undrar över är om det skulle hålla i rätten?
Säg jag får 300k, bevisbördan hos mig bör väl endast ligga på att ge ut den info som finns, tex namn på hemsidan, namn på konto, och bild på vår konversation/överlåtande?
Sen är det upp till polis och åklagare att avgöra.
Eller är detta dömt att misslyckas?

300k kanske är saftigt men ändå.
Citera
2024-04-12, 11:12
Medlem
GirigAdvokats avatar
Ingen ger bort pengar på forum. Avsikten är endast att blåsa idioter att betala påhittade omkostnader och avgifter för gåvan som inte finns.
Citera
2024-04-12, 11:19
Medlem
wes420s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GirigAdvokat
Ingen ger bort pengar på forum. Avsikten är endast att blåsa idioter att betala påhittade omkostnader och avgifter för gåvan som inte finns.
Det är hur stort somhelst, någon skickar över en summa till dig, du behåller 1-5% och skickar vidare resten.

Det du tänker på är nåt slags nigeriabrev.
Citera
2024-04-12, 12:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av wes420
Det är hur stort somhelst, någon skickar över en summa till dig, du behåller 1-5% och skickar vidare resten.

Om man inte skickar vidare vad händer då?
Citera
2024-04-12, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GirigAdvokat

jag säger inte hur sant det är men det jag undrar är egentligen om jag kan få 300k av en rabdom person online och inte åka dit för det?
Citera
2024-04-12, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smushkush
jag säger inte hur sant det är men det jag undrar är egentligen om jag kan få 300k av en rabdom person online och inte åka dit för det?
Den personen måste ha fått in pengarna legalt till sitt konto.

Sedan är inte att ge bort pengar eller att få pengar olagligt på något sätt.
Citera
2024-04-12, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Den personen måste ha fått in pengarna legalt till sitt konto.

Sedan är inte att ge bort pengar eller att få pengar olagligt på något sätt.

om den personen vill vara annonym då?
Citera
2024-04-12, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smushkush
om den personen vill vara annonym då?
Personen måste skicka pengarna från något konto, och det är till det kontot som pengarna måste kommit in legalt.

Om det sedan handlar om ett konto från utlandet eller ett konto med kryptovaluta så är det du som mottagare på ett svenskt bankkonto som får förklara varifrån pengarna kommer.

Att där ange att en random person skänkt dig pengarna kommer inte räcka.
Citera
2024-04-12, 16:13
Medlem
Citat:

Ren pengatvätt alltså, det är inte gåvor. Pengarna kommer från kriminell verksamhet, inte sällan är det bedrägerier där personer luras att skicka pengar och den som får 1-5% används som bulvan/mellanhand.

Vore det legitima gåvor skulle det gå direkt från givare till mottagare.
Citera
2024-04-12, 17:42
Medlem
Citat:

Exakt. I slutändan åker mottagaren dit för bedrägeri, hamnar i stora skulder och sändaren går fri. Detta är/var stort i UK för några år sen. Många som sitter djupt i skiten för några tusenlappars vinst.

Akta er för detta
Citera
2024-04-12, 19:39
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:

Det går nog inte att hitta ett tydligare exempel på penningtvätt. Kommer man upp i 300 000 kr genom flera överföringar lär det ses som näringspenningtvätt och då behöver man inte ens visa att ett förbrott har skett.
Citera
2024-04-12, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iknowafewthings
Det går nog inte att hitta ett tydligare exempel på penningtvätt. Kommer man upp i 300 000 kr genom flera överföringar lär det ses som näringspenningtvätt och då behöver man inte ens visa att ett förbrott har skett.

Ja sett flera fall när man lurat folk att vara målvakt/bulvan.
Tyvärr skiter polis/åklagare och domstol i detta och går enbart på målvakten/bulvanen.
Man lägger inte ned tid på att hitta de som begår ursprungsbrottet eller på att hitta pengarna man går bara på mellanhanden.

Denna kan då ha fått några tusen om de fått något alls(många är lurade och har inte tjänat något) men åker på skadestånd för hela beloppet för att polis/åklagare är för lata för att jaga upp de som begår ursprungsbrotten.
Åklagaren ser det som ett löst brott fast allt landar på en mellanhand som egentligen inte gjort mer fel än banken.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in