Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-04-12, 22:36
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smushkush
Hänger på en del forum där folk ger bort pengar ibland, främst i kryptovalutor.

Tänkte om man skulle tvätta pengar på så sätt och ge bort pengar till sig själv gebom att skapa 2 olila konton där.

olika ip adresser och allt så det inte går att se att båda kontona tillhör mig.


Men det jag undrar över är om det skulle hålla i rätten?
Säg jag får 300k, bevisbördan hos mig bör väl endast ligga på att ge ut den info som finns, tex namn på hemsidan, namn på konto, och bild på vår konversation/överlåtande?
Sen är det upp till polis och åklagare att avgöra.
Eller är detta dömt att misslyckas?

300k kanske är saftigt men ändå.

Skatteverket brukar i sådana här fall luta sig på vad de kallar "livets regler" och resonera att det är orimligt någon bara ger pengar till en okänd utan förväntan eller överenskommelse om motprestation. Således flyttas bevisbördan över på dig att redogöra för vem du fått gåvan av, varför och omständigheterna däromkring. Du förväntas även ha eget sunt förnuft och inte ta emot pengar utan att ha en rimlig anledning att kunna anta att pengarna inte är "smutsiga". Och, igen enligt livets regler, så kan du svårligen hävda ett sådant antagande kring pengar ifrån en okänd person utan någon form av verifierbar försäkran ifrån den personen. Att få pengar via banköverföring kan vara en bit på vägen till en sån försäkran. Att få krypto, definitivt inte.

Orkar inte läsa ovan: nej, det är helt utsiktslöst att få myndigheter att acceptera att en gåva i krypto ifrån okänd givare är legitim.
Citera
2024-04-13, 06:35
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smushkush
Hänger på en del forum där folk ger bort pengar ibland, främst i kryptovalutor.

Tänkte om man skulle tvätta pengar på så sätt och ge bort pengar till sig själv gebom att skapa 2 olila konton där.

olika ip adresser och allt så det inte går att se att båda kontona tillhör mig.


Men det jag undrar över är om det skulle hålla i rätten?
Säg jag får 300k, bevisbördan hos mig bör väl endast ligga på att ge ut den info som finns, tex namn på hemsidan, namn på konto, och bild på vår konversation/överlåtande?
Sen är det upp till polis och åklagare att avgöra.
Eller är detta dömt att misslyckas?

300k kanske är saftigt men ändå.

Du får ta emot gåvor, såsom pengar.

Från vad jag förstår funderar du på att sedan skicka vidare dessa, till dig själv och inte vidare till en annan part, som skribenter här i tråden kanske tror.

I detta delforum, Jurdik, appliceraa och diskutera lagar. Det saknas dock mycket information i OP, tomrum som nu fylls med fantasier om pengars ursprung och destination.

Jag tolkar din text som att du själv har 300 000 och vill flytta dessa till ditt hemliga konto för att ha dem för dig själv. Innan du kan ta dessa 300 000 behöver du veta vilken information du själv och dessa pengar har.

Det finns då ett delforum som kan mycket väl vara till hjälp här:
(FB) Offshore och skatteplanering
Citera
2024-04-13, 11:11
  #15
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Ja sett flera fall när man lurat folk att vara målvakt/bulvan.
Tyvärr skiter polis/åklagare och domstol i detta och går enbart på målvakten/bulvanen.
Man lägger inte ned tid på att hitta de som begår ursprungsbrottet eller på att hitta pengarna man går bara på mellanhanden.

Denna kan då ha fått några tusen om de fått något alls(många är lurade och har inte tjänat något) men åker på skadestånd för hela beloppet för att polis/åklagare är för lata för att jaga upp de som begår ursprungsbrotten.
Åklagaren ser det som ett löst brott fast allt landar på en mellanhand som egentligen inte gjort mer fel än banken.

Jo ofta är det svårt att spåra den ansvarige och jag antar att de anser att bulvanen får skylla sig själv om denne inte ger upp den skyldige. Inte värt resurserna i övrigt, vilket man förstås kan ha åsikter kring. Det är ju sällan personer som har möjlighet att betala de höga skadestånden.

Det är även viss skillnad på rubriceringen då man vid vanlig pennningtvätt måste visa att det skett ett förbrott, man behöver inte visa vem som begått det men man måste normalt kunna visa ett brottsoffer. Vid näringspenningtvätt är det tillräckligt att man kan anta att pengarna kommer från brott.

Citat:
Ursprungligen postat av bshp
Du får ta emot gåvor, såsom pengar.

Från vad jag förstår funderar du på att sedan skicka vidare dessa, till dig själv och inte vidare till en annan part, som skribenter här i tråden kanske tror.

I detta delforum, Jurdik, appliceraa och diskutera lagar. Det saknas dock mycket information i OP, tomrum som nu fylls med fantasier om pengars ursprung och destination.

Jag tolkar din text som att du själv har 300 000 och vill flytta dessa till ditt hemliga konto för att ha dem för dig själv. Innan du kan ta dessa 300 000 behöver du veta vilken information du själv och dessa pengar har.

Det finns då ett delforum som kan mycket väl vara till hjälp här:
(FB) Offshore och skatteplanering

Nu skriver TS att han ska "tvätta" pengar så att det handlar om illegalt intjänade belopp är knappast någon fantasi. Jag tolkar det också som att TS har 300 000 kr som han intjänat illegalt och som denne vill tvätta genom enbart egna konton sedan ska han skylla på att han varit på en hemsida där folk ger bort en massa pengar och han har tjänat pengarna där.

Problemet är att man måste anta att de som ger bort pengar på dessa sidor med krav att skicka vidare en del av pengarna använder en för penningtvätt vilket gör att man riskerar att åka dit med den ursäkten. När man ser till vad som egentligen händer så är även det ett penningtvättsbrott, det spelar ingen roll att pengarna kommer från TS själv utan det är lika mycket ett brott att "tvätta" pengar som man själv lurat till sig som i de situationer man endast agerar mellanhand. Skillnaden är att det ofta ses som en del av huvudbrottet om man begått båda delarna.

Att flytta legalt intjänade pengar mellan sina egna konton är förstås inte olagligt.
Citera
2024-04-13, 15:26
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wes420
Det är hur stort somhelst, någon skickar över en summa till dig, du behåller 1-5% och skickar vidare resten.

Ja, det där är penningtvätt eller häleri (dvs de har lurat någon att skicka pengar till dig som du sen skickar vidare.) så du begår brott.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback