Citat:
Ursprungligen postat av
SvenHelsing
Det går fortare att koka om du skär i kuber, men du lägger mer aktiv tid. Det är extremt sällan jag har bråttom med potatismos. Väldigt ofta lagar jag något annat samtidigt som jag ska ha till potatismoset så jag har inte speciellt bråttom.
Om vi utgår från att man kokar potatisen hel, i vanliga fall, som då kräver en koktid på ca 20-25 min så tjänar man att hacka potatisen. Uppskattningsvis så tar det väl ca 2 min att hacka upp 700 g potatis och kanske ännu fortare för någon som är duktig. 2 min hacka och sedan någon minut att koka är ju en rejäl tidsbesparing kontra de 20 minutrarna man hade fått vänta annars.
Citat:
Som andra påpekat kan du också spara tid genom att behålla skalet. Vissa gör det för att de gillar smaken. Det fungerar olika bra med olika potatisar. En del har rätt äckligt skal. Min erfarenhet är att det funkar bäst om jag skär potatisarna i minst halvor, men helst fjärdedelar. Detta för att undvika att skalbitarna blir alltför stora.
Om du verkligen vill minimera tiden, gör då följande.
1. Häll upp rätt mängd vatten i en vattenkokare och slå på den.
2. Slå på spisen.
3. Häll lite vatten i en kastrull. (Fram hit får du anpassa om du har induktionsspis)
Steg 1-3 är de viktiga för att du inte ska behöva vänta på saker i onödan.
4. Skölj potatisen om det behövs.
5. Ta fram en matberedare och skiva potatisen i den. Kanske funkar att riva eller hacka också. Kanske blir svårt att avgöra när den är klar då. Du får testa.
6. I med potatisen i kastrullen. (Om du har EXTREMT bråttom kan du mikra den lite först)
7. Fyll på med kokande vatten så att det precis täcker potatisen. Kanske något under. Du ska ha så lite vatten som möjligt. Målet är att du inte ska behöva hälla av något.
8. Grundkrydda lite. Lite salt, lite peppar och vad du nu vill ha i. När du har lärt dig exakt hur du vill ha det kan du mäta upp exakt mängd kryddor och ha i allt på en gång.
9. På med lock.
10. Smält smör i kastrull. Det går fortare att blanda ut smält smör.
11. Värm mjölk om du tror det är viktigt att värma den.
12. Ta fram elvisp, sätt i visparna och koppla in den om du vill använda det. Själv kör jag med en stomp.
Fram hit är det din skicklighet som sätter gränsen. Målet är att bli klar med detta innan potatisen är klar.
13. Vänta tills potatisen är klar.
14. Häll i det smälta smöret i kastrullen och mosa på valfritt sätt.
15. Späd med mjölk till önskad konsistens om du vill. (Frivilligt)
16. Smaka av och krydda mer vid behov.
Klart.
Ingen dum idé men att micra potatis är väl ingen höjdare?