2024-04-11, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av their
Jag testade att mikra potatis en gång, (ugnsbakad ?) rätt så liten potatis, tror det blev 3-4 minuter. Kommer inte ihåg. Att tärna en liten potatis och micra skulle ju bli lägre tid, det tål att testas

Googlade för skojs skull att tryckkoka potatis "Sötpotatis tärningar 1 cm 2-3 minuter", stod det, det blir nog svårslaget

Kan en tryckkokare vara nyckeln för den som vill ha sitt expressmos?
Citera
2024-04-11, 14:39
Citat:
Ursprungligen postat av ZURRTESHINKANSEN
Om vi utgår från att man kokar potatisen hel, i vanliga fall, som då kräver en koktid på ca 20-25 min så tjänar man att hacka potatisen. Uppskattningsvis så tar det väl ca 2 min att hacka upp 700 g potatis och kanske ännu fortare för någon som är duktig. 2 min hacka och sedan någon minut att koka är ju en rejäl tidsbesparing kontra de 20 minutrarna man hade fått vänta annars.
Jepp. Säger bara att jag sällan har så bråttom själv. Däremot brukar jag skära ner dem lite om de har olika storlekar för att de ska bli klara samtidigt.

Citat:
Ingen dum idé men att micra potatis är väl ingen höjdare?
Tror inte det har någon betydelse om det bara handlar om att lite snabbt få upp temperaturen lite. Men jag vet inte, och jag har inget intresse av att testa själv.
Citera
2024-04-11, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing

Tror inte det har någon betydelse om det bara handlar om att lite snabbt få upp temperaturen lite. Men jag vet inte, och jag har inget intresse av att testa själv.

När man var liten var det kul att stoppa in lite allt möjligt i micron för att se vad som händer så som ägg, potatis, tvål och CD-skiva. Ägg och vanlig potatis (större bakpotatis går att micra) exploderar. Tvål expanderar och CD-skivor skapade fina fyrverkerier.
Citera
2024-04-11, 14:51
Medlem
zombie-nations avatar
Trodde alla normala delade potatisen och kokade den i ca 12 minuter. Delar man för smått kan den bli smulig och svår att slå av.

Köra med elvisp är bäst. Det blir puffigt om man har rätt potatis. Jag har ingen elvisp.
Citera
2024-04-11, 14:55
Medlem
Citat:
När man var liten var det kul att stoppa in lite allt möjligt i micron för att se vad som händer så som ägg, potatis, tvål och CD-skiva. Ägg och vanlig potatis (större bakpotatis går att micra) exploderar. Tvål expanderar och CD-skivor skapade fina fyrverkerier.
Och en gammaldags glödlampa lyser.
Citera
2024-04-11, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Trodde alla normala delade potatisen och kokade den i ca 12 minuter. Delar man för smått kan den bli smulig och svår att slå av.

Köra med elvisp är bäst. Det blir puffigt om man har rätt potatis. Jag har ingen elvisp.

När jag kokar potatis, oavsett om jag ska göra mos eller inte, så delar jag den alltid och låter de koka i 15 min, med locket på glänt.
Citera
2024-04-11, 15:00
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
När jag kokar potatis, oavsett om jag ska göra mos eller inte, så delar jag den alltid och låter de koka i 15 min, med locket på glänt.

Nuförtiden finns det jättepotatisar. Dem delar jag iallafall en gång till vanlig potatis. Förr var ju potatis halva storleken.
Citera
2024-04-11, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mer
Pulvermos går snabbt. Koka upp vatten, i med pulver, vispa, salt & peppar.
Klart på ett par minuter med induktionsspis.

Korven kan ju med fördel kokas i vattnet innan.
Citera
2024-04-11, 15:37
Medlem
sebastian66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Nuförtiden finns det jättepotatisar. Dem delar jag iallafall en gång till vanlig potatis. Förr var ju potatis halva storleken.
Man kanske kan undra varför alla potatisar morötter tomater etc är typ 100% stora.
Undra hur mycket fusk det finns i dessa varor man inte känner till.
Kanske inte så konstigt att man får många konstiga åkommor sjukdomar etc.
Bara kolla på en del på fb hur dom beter sig där har du kanske svaret
Citera
2024-04-11, 15:42
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Man kanske kan undra varför alla potatisar morötter tomater etc är typ 100% stora.
Undra hur mycket fusk det finns i dessa varor man inte känner till.
Kanske inte så konstigt att man får många konstiga åkommor sjukdomar etc.
Bara kolla på en del på fb hur dom beter sig där har du kanske svaret

Man tar hela tiden fram nya sorter, hybrider, för att få bästa potatis på plats man odlar. Vi har tagit fram nya sorters grönsaker sedan vi blev bofasta. Det är nog inget fel på. Sedan vet jag inte om ohyramedel har ökat, men tror att det alltid varit mycket för just potatis som man inte odlar ekologiskt.
Citera
2024-04-11, 15:47
Avstängd
CalzoneItalias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av p00nino
Ännu effektivare: behåll skalet på och kör med elvisp. Vispa försiktigt dock, kan bli "tapetklister" om man bearbetar stärkelsen för mycket.

Folk som gör potatismos med skalet på är jag glad för att dom inte jobbar med matlagning.
Citera
2024-04-11, 15:58
Medlem
Om man kunde göra en tryckkokare av plast, sen fylla den med tärnad potatis, försluta öppningar, och sedan sätta in den i micron. Borde bli nytt potatismosrekord.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in