Citat:
Ursprungligen postat av
CenturyVoltaire
Då verkar vi ense om att det är ett mycket enkelt val att ställa sig på Israels sida mot Iran/ Hamas m fl skurkregimer?
Att Israel inte är perfekta råder det nog ingen tvekan om. Men de är Mellanösterns enda demokrati och är, liksom vi, en del av den fria världen. Således är Iran och Israel varandras totala motsatser och inte alls jämförbara såsom du verkar vara inne på. Att överhuvudtaget överväga att välja samma sida som brutala förtryckande extremreligiösa islamistdiktaturer är uteslutet för de flesta i den fria världen. Att välja det demokratiska landets sida är helt naturligt om man vill se en fortsättning på den fria världen.
Och så detta med att "konflikten rör inte mig". Tycker du att det gick bra för Europa när man på 30-/ 40-talet försökte ligga lågt mot Hitler? Gick det bra att vara neutral och låta honom hållas? Nä, det gjorde ju inte det. Ondska som tillåts bre ut sig kommer förr eller senare till en själv. Naivt att tro att det går att ducka för dessa krafter. Du kan förvisso dra ut på tiden innan du behöver ta ställning men sen när skiten verkligen träffar fläkten är det med all sannolikhet för sent för friheten eftersom ondskan blivit för omfattande. Detta måste hanteras nu.
Jag anser inte att Israels "beef" med Iran berör oss det minsta, eftersom Israel uppenbarligen "vill" ha krig men förväntar sig att sina allierade ska understödja dem, men allra helst ansluta sig. Så länge de båda håller oss andra utanför får de kriga bäst de vill. Själv har jag lessnat totalt på dessa fanatiker och tänker ägna min tid åt det som är viktigt, än att bry mig om vilka politiska och religiösa oenigheter två i grunden fascistiska stater bråkar om på en sandslätt i öknen. Du verkar nästan beredd att dö för Israel, vilket är lika löjligt som att en svensk skulle vilja dö för Iran, Ryssland, Taiwan eller Ukraina.
En intressant analys av Israels motiv för attacken i Damaskus:
Citat:
While Western diplomats and US President Joe Biden have reportedly told Israeli Prime Minister Benjamin Netanyahu they will not support further retaliation, some analysts suggest that last night’s strikes may be part of a wider ploy to draw the US, Israel’s close ally, into a broader regional war.
In the first scenario, the Israeli strike occurred with little or no thought given to the consequences. In the second, the strike was a deliberate attempt to draw Iran into regional war and shift US and Western focus away from Israel’s war on Gaza and towards the regional bogeyman, Iran.
Despite its status as a regional superpower, Israel – overstretched by six months of war on Gaza – would stand little chance against Iran’s standing army of at least 580,000, supplemented by some 200,000 trained reserve personnel, divided among the army and the IRGC.
“Netanyahu’s plan is clear, to distract attention from the war in Gaza and to drag the US and other Western allies back into the Middle East,” Nomi Bar-Yaacov, an associate fellow at Chatham House, said.
https://www.aljazeera.com/news/2024/4/14/what-does-israel-want-to-do-after-irans-drone-and-missile-attacks
Du tappar dock allt förtroende när du stödjer Israels aggressiva ockupationspolitik som berövar en åsidosatt befolkning rätten att leva, försvara sig eller göra motstånd mot successivt och våldsamt genomförda gränsförflyttningar, samtidigt som du (med all rätt) stödjer Ukraina och alla dess paramilitära miliser och försvarsförbund mot rysk aggression. Du inser väl någonstans att Israel är Ryssland i ekvationen...?
På samma sätt gissar jag att du stödjer Israels attacker mot andra länders konsulat, ambassader och generaler, men inte omvänt. Då är man ju inte intresserad av varaktig fred menar jag, om man tror sig ha rätt att göra som man vill hela tiden för att man "tillhör en viss sida" av konflikten man inte anser behöver följa några regler. Israel har ju dessvärre alltid ansett sig stå över alla andra, vilket är tråkigt eftersom det är ett trevligt land i övrigt.
Min poäng är att du redan bestämt dig för att du gillar just Israel, medan du t.ex. inte gillar Ryssland. Och därför velar du när du navigerar runt kring dessa moraliska dilemman, å stödjer en ockupationsmakt (som dessutom dödar fler civila än någon annan på planeten just nu) medan du fördömer en annan.
Vi återkommer till samma partiska trångsynthet vi ofta gör i såna här trådar, när man skiljer på vem som begår handlingen. Om Ryssland skulle bomba amerikanska generaler kan du ju tänka dig vad reaktionen skulle bli, men varje gång Israel gör något andra fördöms för så ska vi bara sjunga med och hylla dem. Jag tror faktiskt det främst är det som gör att världen börjar tröttna på Israel och varför det inte anses lika "självklart" längre vilka som faktiskt är the good guys.
Med det sagt håller jag med om att Irans motattack var överflödig (trots uppenbar återhållsamhet, då attacken mest var avsedd som en markering) och de kunde ha attackerat Israel under helt andra former om det nu krävdes ett svar på attacken i Damaskus. Det här var väldigt riskabelt och vårdslöst.