2024-04-15, 14:55
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thelonegunman
Inte alls. För 20 - 30 år sedan när Saddam gjorde något liknande svarade varken Israel, USA eller någon annan.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Irakiska_missilattacker_mot_Israel

Eh, du postar alltså en länk till en händelse under första Irakkriget där USA och allierade var inblandade? Sedan utbröt ett till Irakkrig 2003 som var en ren invasion, utan att Irak startat nåt.
2024-04-15, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bema56
Att kalla världens största robot och drönaranfall för en begränsad operation, tyder på begränsad hjärnkapacitet!
Ja, den attacken var mycket begränsad.
Örfilen var bara uppvärmning. Nästa misstag av Israel kommer du se det du längtar efter att se.
2024-04-15, 14:58
Medlem
-DaRude-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CenturyVoltaire
Då verkar vi ense om att det är ett mycket enkelt val att ställa sig på Israels sida mot Iran/ Hamas m fl skurkregimer?

Att Israel inte är perfekta råder det nog ingen tvekan om. Men de är Mellanösterns enda demokrati och är, liksom vi, en del av den fria världen. Således är Iran och Israel varandras totala motsatser och inte alls jämförbara såsom du verkar vara inne på. Att överhuvudtaget överväga att välja samma sida som brutala förtryckande extremreligiösa islamistdiktaturer är uteslutet för de flesta i den fria världen. Att välja det demokratiska landets sida är helt naturligt om man vill se en fortsättning på den fria världen.

Och så detta med att "konflikten rör inte mig". Tycker du att det gick bra för Europa när man på 30-/ 40-talet försökte ligga lågt mot Hitler? Gick det bra att vara neutral och låta honom hållas? Nä, det gjorde ju inte det. Ondska som tillåts bre ut sig kommer förr eller senare till en själv. Naivt att tro att det går att ducka för dessa krafter. Du kan förvisso dra ut på tiden innan du behöver ta ställning men sen när skiten verkligen träffar fläkten är det med all sannolikhet för sent för friheten eftersom ondskan blivit för omfattande. Detta måste hanteras nu.

Jag anser inte att Israels "beef" med Iran berör oss det minsta, eftersom Israel uppenbarligen "vill" ha krig men förväntar sig att sina allierade ska understödja dem, men allra helst ansluta sig. Så länge de båda håller oss andra utanför får de kriga bäst de vill. Själv har jag lessnat totalt på dessa fanatiker och tänker ägna min tid åt det som är viktigt, än att bry mig om vilka politiska och religiösa oenigheter två i grunden fascistiska stater bråkar om på en sandslätt i öknen. Du verkar nästan beredd att dö för Israel, vilket är lika löjligt som att en svensk skulle vilja dö för Iran, Ryssland, Taiwan eller Ukraina.

En intressant analys av Israels motiv för attacken i Damaskus:

Citat:
While Western diplomats and US President Joe Biden have reportedly told Israeli Prime Minister Benjamin Netanyahu they will not support further retaliation, some analysts suggest that last night’s strikes may be part of a wider ploy to draw the US, Israel’s close ally, into a broader regional war.

In the first scenario, the Israeli strike occurred with little or no thought given to the consequences. In the second, the strike was a deliberate attempt to draw Iran into regional war and shift US and Western focus away from Israel’s war on Gaza and towards the regional bogeyman, Iran.

Despite its status as a regional superpower, Israel – overstretched by six months of war on Gaza – would stand little chance against Iran’s standing army of at least 580,000, supplemented by some 200,000 trained reserve personnel, divided among the army and the IRGC.

“Netanyahu’s plan is clear, to distract attention from the war in Gaza and to drag the US and other Western allies back into the Middle East,” Nomi Bar-Yaacov, an associate fellow at Chatham House, said.

https://www.aljazeera.com/news/2024/4/14/what-does-israel-want-to-do-after-irans-drone-and-missile-attacks

Du tappar dock allt förtroende när du stödjer Israels aggressiva ockupationspolitik som berövar en åsidosatt befolkning rätten att leva, försvara sig eller göra motstånd mot successivt och våldsamt genomförda gränsförflyttningar, samtidigt som du (med all rätt) stödjer Ukraina och alla dess paramilitära miliser och försvarsförbund mot rysk aggression. Du inser väl någonstans att Israel är Ryssland i ekvationen...?

På samma sätt gissar jag att du stödjer Israels attacker mot andra länders konsulat, ambassader och generaler, men inte omvänt. Då är man ju inte intresserad av varaktig fred menar jag, om man tror sig ha rätt att göra som man vill hela tiden för att man "tillhör en viss sida" av konflikten man inte anser behöver följa några regler. Israel har ju dessvärre alltid ansett sig stå över alla andra, vilket är tråkigt eftersom det är ett trevligt land i övrigt.

Min poäng är att du redan bestämt dig för att du gillar just Israel, medan du t.ex. inte gillar Ryssland. Och därför velar du när du navigerar runt kring dessa moraliska dilemman, å stödjer en ockupationsmakt (som dessutom dödar fler civila än någon annan på planeten just nu) medan du fördömer en annan.

Vi återkommer till samma partiska trångsynthet vi ofta gör i såna här trådar, när man skiljer på vem som begår handlingen. Om Ryssland skulle bomba amerikanska generaler kan du ju tänka dig vad reaktionen skulle bli, men varje gång Israel gör något andra fördöms för så ska vi bara sjunga med och hylla dem. Jag tror faktiskt det främst är det som gör att världen börjar tröttna på Israel och varför det inte anses lika "självklart" längre vilka som faktiskt är the good guys.

Med det sagt håller jag med om att Irans motattack var överflödig (trots uppenbar återhållsamhet, då attacken mest var avsedd som en markering) och de kunde ha attackerat Israel under helt andra former om det nu krävdes ett svar på attacken i Damaskus. Det här var väldigt riskabelt och vårdslöst.
Senast redigerad av -DaRude- 2024-04-15 kl. 15:08.
2024-04-15, 15:02
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Folkutbytestopp
Det är ingen idé att diskutera med människor som inte förstår. Oavsett om man gillar Iran eller Israel, står för liberala eller religiös-konservativa värderingar som är traditionella så är sanningen att nästa gång när Israel gör något, så kommer dom inte ha 72 timmar på sig att förbereda sig, det kommer inte finnas något USA, Storbritannien, Frankrike eller Jordanien som kommer hjälpa dom.

Nästa gång slår Iran till, utan förvarning, med ännu mer avancerade missiler, kanske till och med hypersoniska, så är det. Man kan inte provocera hur länge som helst.

Folk som sitter och säger att Iran inte kunde göra något, förstår ju inte poängen med "operationen".
Operationen var begränsad, den var till för att visa att man har ett enormt lager av drönare, som kan ta sig till rätt plats, oavsett GPS störning. Man har ballistiska missiler som kan ta sig mot Israel. Man har hypersoniska missiler och robotar snabbare än ljudets hastighet, ( mach 10 ). Trots att judarna som trots allt har Arrow och Iron Dome, så skulle dom inte kunna klara av detta själva utan deras allierade, till och med när dom alltså var förberedda på detta.

Dessa drönare och missiler kommer inte att sikta in sig mot öppna fält nästa gång.

Tycka vad man vill om Iran, judar, och Israel. Men så ligger det till.

Bra skrivet. Kommer det ett svar från Israel nu så kommer inte Iran att vänta i två veckor och meddela USA i förväg att nu kommer det en attack i helgen.
Nä då kommer nog svaret från Iran inom några timmar.
2024-04-15, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MainF
Hamas vinner snart också... ;-) Det enda araber klarar av att "vinna" mot är försvarslösa civila som de dessutom bara vågar attackera när de är numerärt överlägsna.

Har du följt utvecklingen i media eller tittat på kommentarsfält och annat hos personer som stöttar Israel. Israel håller snabbt på att bli de nya "nazisterna", de måste skärpa sig. Det är ingen lek
2024-04-15, 15:06
Medlem
Meh, OM man ska tro uppgifterna så var Irans missiler inte så imponerande då:

"Omkring hälften av de ballistiska robotar som Iran sköt mot Israel på lördagskvällen nådde aldrig sina mål, uppger amerikanska källor för Wall Street Journal."

"Enligt källorna ska Iran ha avfyrat 115 till 130 ballistiska robotar mot Israel. Men av dem sköts bara omkring 60 ner – den andra hälften kom aldrig iväg eller havererade på väg mot sitt mål."

Det är lite som med gamla Sovjets missiler. Man talade ofta om hur många missiler av olika typer och stridshuvuden de hade, men inte så gärna om huruvida de faktiskt fungerade och hade kapacitet att träffa målet. Gissar att Iran har sina problem.
2024-04-15, 15:08
Medlem
Flundran90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -DaRude-
Jag anser inte att Israels "beef" med Iran berör oss det minsta, eftersom Israel uppenbarligen "vill" ha krig men förväntar sig att sina allierade ska understödja dem, men allra helst ansluta sig. Så länge de båda håller oss andra utanför får de kriga bäst de vill. Själv har jag lessnat totalt på dessa fanatiker och tänker ägna min tid åt det som är viktigt, än att bry mig om vilka politiska och religiösa oenigheter två i grunden fascistiska stater bråkar om på en sandslätt i öknen. Du verkar nästan beredd att dö för Israel, vilket är lika löjligt som att en svensk skulle vilja dö för Iran, Ryssland, Taiwan eller Ukraina.

En intressant analys av Israels motiv för attacken i Damaskus:

https://www.aljazeera.com/news/2024/4/14/what-does-israel-want-to-do-after-irans-drone-and-missile-attacks

Du tappar dock allt förtroende när du stödjer Israels aggressiva ockupationspolitik som berövar en åsidosatt befolkning rätten att leva, försvara sig eller göra motstånd mot successivt och våldsamt genomförda gränsförflyttningar, samtidigt som du (med all rätt) stödjer Ukraina och alla dess paramilitära miliser och försvarsförbund mot rysk aggression. Du inser väl någonstans att Israel är Ryssland i ekvationen...?

På samma sätt gissar jag att du stödjer Israels attacker mot andra länders konsulat, ambassader och generaler, men inte omvänt. Då är man ju inte intresserad av varaktig fred menar jag, om man tror sig ha rätt att göra som man vill hela tiden för att man "tillhör en viss sida" av konflikten man inte anser behöver följa några regler. Israel har ju dessvärre alltid ansett sig stå över alla andra, vilket är tråkigt eftersom det är ett trevligt land i övrigt.

Min poäng är att du redan bestämt dig för att du gillar just Israel, medan du t.ex. inte gillar Ryssland. Och därför velar du när du navigerar runt kring dessa moraliska dilemman, å stödjer en ockupationsmakt (som dessutom dödar fler civila än någon annan på planeten just nu) medan du fördömer en annan.

Vi återkommer till samma partiska trångsynthet vi ofta gör i såna här trådar, när man skiljer på vem som begår handlingen. Om Ryssland skulle bomba amerikanska generaler kan du ju tänka dig vad reaktionen skulle bli, men varje gång Israel gör något andra fördöms för så ska vi bara sjunga med och hylla dem. Jag tror faktiskt det främst är det som gör att världen börjar tröttna på Israel och varför det inte anses lika "självklart" längre vilka som faktiskt är the good guys.

Tycker inte alls att Israel-situation är som Ryssland-Ukraina.kriget. Israel har existerat i 80 år och blivit attackerade 8 gånger av sina grannländer och vunnit krigen. Normala länder hade accepterat förlusterna och gått vidare, men nej inte arabvärlden! De vill hålla liv i den här konflikten, de vill inte att existensen av Israel ska bli en accepterad sanning. De väntar bara på ett tillfälle när väst är svagt och de starka för att utplåna den Israeliska statsbildningen. Betänk också att Israel är mindre än Maryland och de mesta av Israel är obeboligt. Hade araberna varit lite smidiga hade det gått att lösa med bättre gränser för palestinerna och vilkor än de har nu.
Senast redigerad av Flundran90 2024-04-15 kl. 15:13.
2024-04-15, 15:10
Medlem
Grontarskonts avatar
Citat:
Det är ingen idé att diskutera med människor som inte förstår. Oavsett om man gillar Iran eller Israel, står för liberala eller religiös-konservativa värderingar som är traditionella så är sanningen att nästa gång när Israel gör något, så kommer dom inte ha 72 timmar på sig att förbereda sig, det kommer inte finnas något USA, Storbritannien, Frankrike eller Jordanien som kommer hjälpa dom.

Nästa gång slår Iran till, utan förvarning, med ännu mer avancerade missiler, kanske till och med hypersoniska, så är det. Man kan inte provocera hur länge som helst.

Folk som sitter och säger att Iran inte kunde göra något, förstår ju inte poängen med "operationen".
Operationen var begränsad, den var till för att visa att man har ett enormt lager av drönare, som kan ta sig till rätt plats, oavsett GPS störning. Man har ballistiska missiler som kan ta sig mot Israel. Man har hypersoniska missiler och robotar snabbare än ljudets hastighet, ( mach 10 ). Trots att judarna som trots allt har Arrow och Iron Dome, så skulle dom inte kunna klara av detta själva utan deras allierade, till och med när dom alltså var förberedda på detta.

Dessa drönare och missiler kommer inte att sikta in sig mot öppna fält nästa gång.

Tycka vad man vill om Iran, judar, och Israel. Men så ligger det till.

Vem provocerar vem? Hönan / Äget!

Hoppas att Israel tar det lugnt nån månad eller så. Om de sen smäller av några Iranska terrorister har folk då glömt bort!
2024-04-15, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Bra skrivet. Kommer det ett svar från Israel nu så kommer inte Iran att vänta i två veckor och meddela USA i förväg att nu kommer det en attack i helgen.
Nä då kommer nog svaret från Iran inom några timmar.

USA vet troligen när den högsta ledaren går och skiter. USA ser allt. Så någon större attack kommer att upptäckas tidigt av amerikanerna.

Enl militära källor som WSJ har talat med säger att ungefär 50 procent av alla ballistiska robotar Iran avfyrade flög inte.

https://www.wsj.com/livecoverage/israel-iran-strikes-live-coverage/card/many-iranian-missiles-failed-to-launch-or-crashed-before-striking-target-u-s-officials-say-TCd4YP2fi ODhl1t9QDrL
2024-04-15, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bema56
Hur skulle en sån attack gå till och vad har det med kriget mot Israel att göra?
För att informera dig så du vet. Missilerna du såg avfyras mot Israel var Irans 80 och 90-tals produktion med 2 undantag. MAO var större delen scudkopior. Men det är Irans taktiska skicklighet som gjorde jobbet och inte den tekniska delen.

Om man på en karta skulle vilja peka på deras totala förmåga, kan Iran enkelt göra varje krig till en olönsam affär för fienden. Jag menar det kommer inte vara en lönsam affär för EU att försvara Israel.
2024-04-15, 15:13
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Ja framförallt skulle inte Iran förvarna att i helgen kommer en attack som de gjorde nu.
USA lär ha koll även om Iran själva inte går ut med nåt.
2024-04-15, 15:15
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Till och med fortare än så. Då jag räknar jag inte med Hezbollah.

Det är möjligt. Expressen skriver att det tar 15 minuter för Irans ballistiska robotar att nå Israel.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in