2024-04-14, 11:57
Medlem
ForzaLeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nepodsladen
På natten i Teheran firades det, i Tel Aviv var det helt mörkt.

Teheran, var det många kvinnor ute och firade?

Fick de också vara med och bränna flaggor?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Det blir intressant att se vad Israel kommer att svara med. Bibi vill väl inte missat denna chans. Men jag tror inte att USA är så intresserade. Israel räknar dock med deras stöd så klart om det blir allvar.
USA kan börja tröttna på Israel. De är egentligen inte intresserade av något storkrig, ännu mindre Europa.
Men det skulle inte förvåna mig om Israel slog till mot konsulatet för att provocera fram en attack från Iran.

Israel kommer väl svara som i GAZA.. mörda 30,000 civila i Iran.. allra helst barn och kvinnor! det verkar vara deras prioritering.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoF538
Deras familjer har mördats. De vill ha hämnd och tror nog att du hade velat samma sak om du bodde i Tehran.

Jag tycker Iran fixade det här på ett grymt sätt. Bara det att de kunde ta sig förbi amerikanska jaktflyg i Irak, sedan Jordanien och Syrien.
Jag hade högre förväntningar av Iron Dome.
De verkar ha skickat minst 300 drönare och några kryssningsrobotar. De visste att merparten aldrig skulle nå fram. Jag tror inte syftet var att orsaka stora skador på Israel.
Det primära syftet med attacken var att tillfredsställa det egna folkets vilja att ge igen på Israel och tydligen har många iranier trott att man uppnådde det målet.
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Knez
Slavarbete? Haha glöm inte och besöka thaimassören idag!
Kliv ner från din höga häst, Europa har inte alltid varit den vita räddaren. Det var inte länge sen två världskrig nästan slet sönder vår civilisation...

Ja slavarbete. Har du varit i Dubai eller Saudiarabien? Qatar? Känner du till hur indier och pakistanier blir behandlade av de omoraliska araberna? Har du missat hela fiaskot i samband med fotbolls VM som var?

Du kan inte ens jämföra Europa och väst med Mellanöstern när det kommer till moral, etik, lojalitet och mänskliga rättigheter. Efter andra världskriget var Tyskland totalt isolatet och sönderbombat. 30 år senare var det ett av världens absolut mest utveckla länder. Det skulle aldrig hända i Mellanöstern.

Muslimer skiter fullständigt i andra muslimer. De är egoister. De tar emot noll flyktingar och stänger sina gränser. Alla pratar om att Palestina är ett fångläger men glömmer bort att de även gränsar til Egypten. De kunde inte bry sig mindre. Det finns noll hjälp att få av andra muslimer. Det samma gäller Libyen och Jemen. Kurderna i Turkiet osv. Det empatilösa och illojala egoister.

När ett land i Mellanöstern hamnar i konflikt med väst tittar de andra åt ett annat håll direkt och fullständigt lyser med sin frånvaro. De låtsas som det regnar. De skulle visserligen aldrig kunna vinna några krig mot väst, men de försöker inte ens.
2024-04-14, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersPersson99
Absolut, jag håller med. Men jag kan vända mig mot de svepande anklagelserna man ofta hör mot hela befolkningsgrupper. Många människor är ofta ofrivilligt indragna i olika rörelser, då de råkar bara födas på en plats. Många tyskar hade gärna sluppit dö i krig när nazisterna angrep Frankrike. Många ryssar skulle hellre göra annat än dödas av Ukrainare. Många palestiner vill inte ha ett krig mellan hamas och israel. Så för mig blir den logiska slutsatsen att problemet är att vanligt folk inte har makten, och att lösningen heter demokrati med starkt våldsmonopål att försvara sig mot militant islamism.

"Vanligt folk" har aldrig haft makten för vanligt folk är upptagna med att sälja potatis på torget och sysslar inte med saker som att planera krig. Det finns diverse grupper av människor som är intresserade av att maximera sin makt och de hamnar i konflikt med andra grupper av människor som också vill ha makt. Så har det fungerat sedan tidernas begynnelse.

Både islam och judendom har en krigisk och våldsam livsfilosofi, men det finns massor med konflikter där vare sig judar eller muslimer deltar.
2024-04-14, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oldberry
Det var ganska tätt med hyllningar igårkväll men de tystades ganska när jihadmopederna kördes till skroten
Nåja, skrotmopederna kostade Israel 1 miljard dollar i luftvärnsmissiler och en militärbas i södra delen av landet fick smaka på iranska "hypersoniska" missiler. Möte i Washington idag vad det gäller nya vapenleveranser för luftförsvaret ... jag skulle tro att Israel håller igen på sina äventyr i framtiden för Ukraina måste ju också dela på godsakerna.
2024-04-14, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Det finns redan en Palestinsk stat. Israel lämnade Gaza 2005, och 2007 väljer folket i Gaza Hamas. Hamas hade vid den tidpunkten inskrivet i sitt partiprogram att Israel ska utrotas.

Menar du att det är Israel som varit emot en tvåstatslösning?

Du skriver att islam inte är mer extremt än vad kristendomen var under korstågen. Vad tycket du det tyder på? Vilken religion är det som utvecklats med tiden, och vilken har inte det ?

Den stora skillnaden är att kristendomen inte längre har en avgörande betydelse för politiska beslut. Det mesta handlar om intressen och med facit i hand så har västvärlden utövat mest våld bara de senaste 20 åren.
2024-04-14, 11:59
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
Då väntar vi in satellitbilderna då.

Japp. Om någon har koll på twitter får ni gärna hålla utkik efter satellitbilder.
2024-04-14, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nepodsladen
På natten i Teheran firades det, i Tel Aviv var det helt mörkt.

Firade dom att deras 300 drönare och missiler lyckades skada/döda en muslimsk 7åring?

För det finns väl inte så mycket annat att fira?
Medlem
AndersPersson99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korvstofft
Skillnaden är att Kristendom mognade, förändrades och länder gick över till moderna demokratier. Detta var länge sedan nu. Islam och alla sandländer utvecklas inte, dom fortsatte leva på stenåldern. Efter varje försök till förändring så kommer nån ny skägg-Gandalf med den heliga sagoboken.

Hur många år sedan var dom kristna korstågen? När är det dags för Islam att mogna och dess länder att börja tillämpa demokrati, lika rätt för alla, sluta förtrycka kvinnor och tillämpa humanistiska värderingar?

Jag håller med. Därför kan man inte tillåta en Palestinsk stat att ha några egna väpnade styrkor, för då kommer skägg-gandalf direkt och börja kaosa. Afghanistan var en demokrati så länge USA orkade stå för våldsmonopolet, när USA tröttnade föll allt ihop som ett korthus. Hade USA varit där ytterligare 20 år tror jag samhället hade hunnit förändrats till det bättre och kunnat stå på egna ben.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
De verkar ha skickat minst 300 drönare och några kryssningsrobotar. De visste att merparten aldrig skulle nå fram. Jag tror inte syftet var att orsaka stora skador på Israel.
Det primära syftet med attacken var att tillfredsställa det egna folkets vilja att ge igen på Israel och tydligen har många iranier trott att man uppnådde det målet.
Det tror jag inte!
Jag kan tänka mig att det var 30-40 drönare.
2024-04-14, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Mycket möjligt att Israels flygvapen är handikappat för tillfället och därför UK/RAF flyttar stridsflyg till Mellanöstern. Det räcker ju med några kratrar i startbanan så kan inte F35 lyfta från Nevatim.

Nevatim verkar dock fullt operationell. Nån del av startbanan kan ju vara skadad men det verkar inte vara några problem att använda den.

Inget tyder på att israeliskt stridsflyg skadats?
Senast redigerad av EnoughisEnough 2024-04-14 kl. 12:07.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in