2024-04-15, 14:12
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Ja hur tror du det kommer att gå för Israel? Jag tror Israel kommer med ett svar och att Iran då utför en ny attack precis som de har utlovat, sedan är kriget ett faktum.

USA, England, Frankrike kommer känna sig skyldiga att försvara Israel. Vilka som sluter upp på Irans sida är svårt att bedöma. Men de kan nog få materiellt stöd av Ryssland, Kina, Nordkorea i alla fall.

Med andra ord är tredje världskriget igång. Vad är din analys?
Det blir mycket på spel för USA om det skulle bli ständiga attacker mot deras markbaser, beskickningar, fartyg osv, i den delen av världen
Man har lagt ned mycket jobb på att kunna ha närvaro och inflytande där. USA kan inte försvara allting samt understödja två stora proxykrig samtidigt. Självklart finns det en gräns både för kapacitet och ekonomi.
Billigast just nu är om Israel lägger sig ned för vad än USA kräver.
2024-04-15, 14:12
Medlem
Flundran90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lymerus
Jag märker att media som vanligt väljer att informera partisk information.

Attacken mot Israel var inte oprovocerat. Det var inte så länge sen man läste att Israel attackerade en Iransk Ambassad.

Hade det hänt mot en Amerikansk Ambassad så hade resulterat varit samma, om inte värre.
Attacken mot Irans konsulat var inte heller oprovocerad. Kanske inte är fair game att bomba konsulat, men Iran har ju bett om det här ett tag. Det är en merry-go-round därnere av vedergällningar. Vad vi i väst inte ska göra är att ha några skuldkänslor över detta
2024-04-15, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlokOchSnygg
Har du granskat hur Iran genomförde sitt svar? Det säger en hel del och svarar israel tror jag nästa svar från Iran inte alls kommer vara lika försiktigt, då kommer det flyta blod

De gjorde sitt bästa för att låta israel brinna och det räckte till att skada en muslimsk flicka... Israel kommer att slå ut något militärt mål för att markera, drönarfabrik, flygfält eller liknande. Iran kommer hoppa av ilska men mycket mer kommer de inte klara av och putin blir ledsen i ögat när han inte kan köpa lika många iranska drönare.
2024-04-15, 14:20
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Det blir mycket på spel för USA om det skulle bli ständiga attacker mot deras markbaser, beskickningar, fartyg osv, i den delen av världen
Man har lagt ned mycket jobb på att kunna ha närvaro och inflytande där. USA kan inte försvara allting samt understödja två stora proxykrig samtidigt. Självklart finns det en gräns både för kapacitet och ekonomi.

Precis. Det blir fullt upp för USA. Då kommer säkert Kina att passa på att invadera Taiwan när de vet att USA är upptagna både i Ukraina och Mellanöstern. Om det då bryter ut krig mellan Kina och USA om de rycker ut för att försvara Taiwan. Då är även risken stor att Kina bekämpar USA i Mellanöstern också.

Samtidigt kommer Ukraina att kollapsa och NATO bli tvingade att starta en operation mot Ryssland här uppe i norr, så vi får vara med på ett hörn.

Vem som trycker på röda knappen först är svårt att bedöma. Den nation som känner sig mest existensiellt hotad och trängd.
2024-04-15, 14:21
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Israels bångstyrighet är förmodligen ett riktigt jävla stort orosmoment i Washington just nu. Som jag skrivit tidigare: USA får börja villkora sitt stöd för Israel för att ta kontroll över situationen, men med det kommer ju i så fall betydande politiska meningsskiljaktigheter i USA. Det är så klart för att USA svurit att försvara Israel som Israel har resurser till ex. offensiva handlingar mot Iran.
Senast redigerad av Blot-Sven 2024-04-15 kl. 14:25.
2024-04-15, 14:23
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Jag hade Israels superaggressiva hållning i åtanke. Det är ju värre än kanske nånsin efter attackerna den 7/10. De är i stånd till vad som helst.

Ja Ben Gvir har ju tappat förståndet helt. Vill att Israel går bärsärkargång.
https://www.telegraph.co.uk/world-news/2024/04/15/israel-go-berserk-on-iran-hardliner-war-cabinet-ben-gvir/
2024-04-15, 14:30
Medlem
ForzaLeons avatar
Har det kommit några bilder på de attackerade målen i Israel?

Enligt Dumdryg ( väldigt passande namn ) skulle flygfältet vara helt utslaget.

Borde vara svårt att dölja ett HELT UTSLAGET flygfält.

Läste som hastigast att en hel del av det avfyrade från Iran inte ens lämnade Iran.

Ja utan blev som jag skrev tidigare i tråden gällande Iransk/Rysk "kvalité".

Hoppas att vi inom kort får se hur precisions attacker ska gå till.

Vilka mål i Iran kan vara tilltänkta tror ni?

Allt som har med det Islamiska revolutionsgardet ligger troligen löst till.
2024-04-15, 14:33
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlokOchSnygg
Har du granskat hur Iran genomförde sitt svar? Det säger en hel del och svarar israel tror jag nästa svar från Iran inte alls kommer vara lika försiktigt, då kommer det flyta blod

Ja framförallt skulle inte Iran förvarna att i helgen kommer en attack som de gjorde nu.
2024-04-15, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ForzaLeon

Deras våta dröm har varit att slå ut någon anrikningsanläggning, men tveksam till om de passar på nu. Tror på någon drönarfabrik eller liknande med ursäkten att de är irriterade över att behöva spendera pengar på att ladda om sina lv-pjäser.
2024-04-15, 14:34
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Ja Ben Gvir har ju tappat förståndet helt. Vill att Israel går bärsärkargång.
https://www.telegraph.co.uk/world-news/2024/04/15/israel-go-berserk-on-iran-hardliner-war-cabinet-ben-gvir/
Det räcker ju med att titta på bilden överst i artikeln. Den skulle lika gärna kunna vara från Iran om man stryker vissa attribut.

Sen detta:
David Cameron, on Monday, called on Israel to refrain from action that could spark a wider regional crisis as he said he understood the Israelis’ anxiety to retaliate but added he had been telling the Israeli government they “shouldn’t escalate”. Germany’s foreign minister lauded Israel’s defensive “victory”, urging for diplomatic means to defuse the tensions.
Alltid nåt, men inställningen till Israel är fortfarande som den till en labil tonåring. Nån måste säga till på skarpen.
2024-04-15, 14:38
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ForzaLeon
Har det kommit några bilder på de attackerade målen i Israel?

Enligt Dumdryg ( väldigt passande namn ) skulle flygfältet vara helt utslaget.

Borde vara svårt att dölja ett HELT UTSLAGET flygfält.

Läste som hastigast att en hel del av det avfyrade från Iran inte ens lämnade Iran.

Ja utan blev som jag skrev tidigare i tråden gällande Iransk/Rysk "kvalité".

Hoppas att vi inom kort får se hur precisions attacker ska gå till.

Allt som har med det Islamiska revolutionsgardet ligger troligen löst till.

Jag har aldrig påstått att flygfältet är helt utslaget. Bara för att man postar en nyhetslänk från Iran betyder det ju inte att man påstår det, utan delar med sig av vad andra sidan rapporterar. Men det kanske var för svårt för dig?

(Läs vad dumdryg betyder innan du postar. Det betyder översittare, besserwisser.)
2024-04-15, 14:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av bema56
Jag vet mycket väl att det är perser i Iran men här i tråden är det nog mest araber som försöker snacka bort fiaskot!
Jag borde kanske hållit mig till getknullare för att inga missförstånd skulle uppstå.
Jobbigt läge nu va? 😂😂😂

Absolut inte. Är inte från Mellanöstern och är neural i konflikten. Blir bara dagisnivå när du och andra med IQ som en 7 åring hela tiden ska leka allan på internet. Sist jag kolla bodde det minst halv miljon araber i Sverige. Du kanske borde spara denna tuffheten där det behövs?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in