2024-04-10, 10:14
Medlem
De har en borgensman som säkerhet och en familj som är villig att hjälpa till. Inte en enda miljardär för första gången på 15 år under 30 som inte ärvt sina pengar.
Citera
2024-04-10, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Räcker inte 40000kr till övriga omkostnader?

Allt är relativt men klart det räcker? Men det är fortfarande höga kostnader att betala för ett boende trots att man har 2 miljoner att skeppa in i bostaden.

Staten ska in och peta och bestämma allt hur man ska få leva sitt liv
Citera
2024-04-10, 10:15
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BakomDittAnus
Begreppet ”bostadskarriär” är något som finns i storstäderna och som är ett känt faktum.
Ingen startar med 5RoK på Östermalm som sitt första boende, det är ofta långt ut med tunnelbanan, sen bor man ett tag, amorterar, träffar någon och flyttar ihop osv.
Men det är klart att det är en orimlig och sjuk prissättning speciellt om du jämför med andra storstäder i Europa, och farligt, någonstans når man taket och är du inte händig så kan du inte bara flippa en halv mille enkelt på något i renoveringsbehov.

Så är det men de flesta som äger sina bostäder och gjort bostadskarriär började inte med två tomma händer. De av mina polare som i dag (i 40-årsåldern) har villor är de vars föräldrar köpte deras första ettor för 20 år sedan. Vi som inte hade rika föräldrar bor antingen i hyresrätter eller i små bostadsrätter i områden som inte är jättetrevliga.
Citera
2024-04-10, 10:18
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Är det inte bråttom så är det ju bara att fortsätta lägga pengar på hög så löser det sig.

Har man en normal lön så kanske man kan spara ihop en mille under en hel livstid så det ”löser sig” säkert för denne kille lagom till pensionen. Eller just det - när man gått i pension får man inte ta något större lån så det kommer inte lösa sig.
Citera
2024-04-10, 10:23
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OtherBarry
Matade in din uppgifter hos Skandia fick fram ett totalt lånebelopp om 1,8 miljoner. Kan alltså köpa för 2,4 med din insats.

Bör räcka till en trevlig tvåa eller 3a men visserligen inte i centrum.

Edit, förutsätter en avgift på max 5000 men det ska inte vara någon svårighet att hitta.

Kanske i typ Skövde. Har en polare som precis köpte en 2a i Stockholm på 60 kvadrat UTANFÖR tullarna för 3,9 millar. Sug på den.
Citera
2024-04-10, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Så är det men de flesta som äger sina bostäder och gjort bostadskarriär började inte med två tomma händer. De av mina polare som i dag (i 40-årsåldern) har villor är de vars föräldrar köpte deras första ettor för 20 år sedan. Vi som inte hade rika föräldrar bor antingen i hyresrätter eller i små bostadsrätter i områden som inte är jättetrevliga.

Alltid någon annans fel än en själv.
Citera
2024-04-10, 10:40
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Har man en normal lön så kanske man kan spara ihop en mille under en hel livstid så det ”löser sig” säkert för denne kille lagom till pensionen. Eller just det - när man gått i pension får man inte ta något större lån så det kommer inte lösa sig.

Jag tänkte mer att fortsätta spara och kanske träffa någon att sätta ned bopålarna med.
Citera
2024-04-10, 10:43
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag tänkte mer att fortsätta spara och kanske träffa någon att sätta ned bopålarna med.

Ja det är inte så mycket mer man kan göra men har man inte rika föräldrar eller vinner på lotto är de flesta förvisade till förorten, landsbygden eller hyresrätter.
Citera
2024-04-10, 10:44
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Alltid någon annans fel än en själv.

Jag påtalar bara fakta. Känner du många som lyckats spara ihop en mille på egen hand?
Citera
2024-04-10, 10:55
Medlem
Babajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
Sparar man 3 miljoner och lånar Max så får man en galen månadskostnad ändå.

Slog in på hemmet följande:

Pris: 6 950 000
Kontantinsats 2 000 000
Inkomst hushåll: 100 000kr
Inga lån
1 barn
Inga krediter

Kostnad: 26.000/mån exklusive försäkring , drift etc.

Då har man ändå 2 miljoner att gå in med. Otroligt

Med 4,5 % ränta blir lånekostnaden 18562, som efter ränteavdrag blir knappt 13 00. Dvs hälften av din uträkning.

Felet du gör är att du räknar amortering som en kostnad, samt att du glömmer ränteavdraget.
Citera
2024-04-10, 10:57
Medlem
Citat:
Jag påtalar bara fakta. Känner du många som lyckats spara ihop en mille på egen hand?

Ja, jag själv. En miljon är inte mycket pengar på 5-10 års sikt. Jag tog med 1,5 miljoner in som min del av insats till vårt hus.

Klarar du inte av att spara 8000kr i månaden i 10år?
Citera
2024-04-10, 11:08
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ja, jag själv. En miljon är inte mycket pengar på 5-10 års sikt. Jag tog med 1,5 miljoner in som min del av insats till vårt hus.

Klarar du inte av att spara 8000kr i månaden i 10år?

Grattis! Men du tillhör en försvinnande liten minoritet av befolkningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in