2024-07-13, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Hur fan man kan få ihop 700k utan att ärva är ju helt omöjligt.
Absolut inte. Jag hade en låg lön och la under 10.000 per månad ungefär. Jag röker inte, snusar inte, åkte kollektivt och åkte inte utomlands under den tiden. Jag hade vanliga relativt lågbetalda arbetarjobb som IT-support och sådant. Hade dock turen att få en billig hyreslägenhet när jag var 21 så jag kunde lägga undan.

Men ja det tar tid att komma upp till den summan...
Citera
2024-07-13, 15:04
Medlem
Lillarapunzels avatar
En faktor som inte heller får glömmas bort är att lönerna ofta är högre i storstan än på mindre orter. Även ganska enkla ekonomiassistenter har inte sällan närmare 35k/mån i Stockholm. Sen är det varken vettigt eller en rättighet att bo innanför tullarna, som flera redan påpekat. Utanför tullarna är det faktiskt inte enormt dyrt. Här i min håla till förort kostar 1RoK 1-1,5 miljoner och 2RoK runt 1,5-2 miljoner. Med ungefär ovan nämnda lön tar det inte lång tid att spara ihop en kontantinsats på säg 500k, och resterande runt/dryga 1 miljon är ofta inga problem att få låna.
Citera
2024-07-13, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Har inga planer på att köpa, men gjorde en lånelöfteskalkyl på SEB för skoj skull. Jag skrev in min lön som varken är dålig eller jättebra, runt medianen på 34, och skrev in lite olika siffror på hur stor min kontantinsats var.

Även med en kontantinsats på 600k så fick man låna typ 1,2 miljoner. Alltså totalt 1,8 miljoner.

Det hittar man inga lägenheter utanför förorten påhär i Göteborg, när jag kollar hemnet Samtidigt verkar folk köpa lägenhet titt som tätt, i betydligt centralare delar, med en mindre handpenning och med fullt normal lön i min liga.

Vad missar jag? Är det SEB som är extra kinkiga med lånelöften, eller är det något jag saknar?

Jag känner mig naiv. Jag trodde att så länge man sparade ihop de 15% som krävs för kontantinsatsen så fick man låna resten oavsett.

Banklån + sambo med fast anställning + egen fast anställning + arv = bostad

Sen behöver inte alla, alla fyra.
Citera
2024-07-13, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Har inga planer på att köpa, men gjorde en lånelöfteskalkyl på SEB för skoj skull. Jag skrev in min lön som varken är dålig eller jättebra, runt medianen på 34, och skrev in lite olika siffror på hur stor min kontantinsats var.

Även med en kontantinsats på 600k så fick man låna typ 1,2 miljoner. Alltså totalt 1,8 miljoner.

Det hittar man inga lägenheter utanför förorten påhär i Göteborg, när jag kollar hemnet Samtidigt verkar folk köpa lägenhet titt som tätt, i betydligt centralare delar, med en mindre handpenning och med fullt normal lön i min liga.

Vad missar jag? Är det SEB som är extra kinkiga med lånelöften, eller är det något jag saknar?

Jag känner mig naiv. Jag trodde att så länge man sparade ihop de 15% som krävs för kontantinsatsen så fick man låna resten oavsett.

Mammapappabank
Citera
2024-07-21, 02:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Tänkte säga att när jag vari din ålder så hade jag 700 k i skuld, men så illa var det inte, men typ 30 000 i skuld hade jag nog.

Hur fan man kan få ihop 700k utan att ärva är ju helt omöjligt.

jag jobbade 1 år medans jag bodde hemma, sen började jag plugga på universitet och extrajobbade. börsen löste resten. jag sparar så mycket jag kan och lever ett 'fattigt' liv
Citera
2024-07-21, 03:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillarapunzel
En faktor som inte heller får glömmas bort är att lönerna ofta är högre i storstan än på mindre orter. Även ganska enkla ekonomiassistenter har inte sällan närmare 35k/mån i Stockholm. Sen är det varken vettigt eller en rättighet att bo innanför tullarna, som flera redan påpekat. Utanför tullarna är det faktiskt inte enormt dyrt. Här i min håla till förort kostar 1RoK 1-1,5 miljoner och 2RoK runt 1,5-2 miljoner. Med ungefär ovan nämnda lön tar det inte lång tid att spara ihop en kontantinsats på säg 500k, och resterande runt/dryga 1 miljon är ofta inga problem att få låna.
+ lägre skatt
Citera
2024-07-21, 11:00
Medlem
Jag bodde gratis i en lägenhet mina föräldrar äger (jag fick betala avgiften som var på 990 kronor i månaden för en tvåa) så jag kunde leva gott och lägga undan sparkapital. Var anställd på IT-konsultbolag med helt okej lön. Köpte lgh efter 6 år som anställd och hade då sparat 1 miljon ganska precis. Mins inte exakt vad sambon lade in i bostaden kanske var 100k. lgh kostade strax under 4 miljoner detta var för över 10 år sedan så nu är den värd 8 till 8.5 enligt en värdering vi gjort nyligen då det är dags skaffa hus.
Citera
2024-07-23, 16:53
Medlem
Uncorruptables avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyberVillain
Jag bodde gratis i en lägenhet mina föräldrar äger (jag fick betala avgiften som var på 990 kronor i månaden för en tvåa) så jag kunde leva gott och lägga undan sparkapital. Var anställd på IT-konsultbolag med helt okej lön. Köpte lgh efter 6 år som anställd och hade då sparat 1 miljon ganska precis. Mins inte exakt vad sambon lade in i bostaden kanske var 100k. lgh kostade strax under 4 miljoner detta var för över 10 år sedan så nu är den värd 8 till 8.5 enligt en värdering vi gjort nyligen då det är dags skaffa hus.
Jo men precis, du blev rik pga dina föräldrars lägenhet. Annars hade du fått betala flera tusen extra i månaden 5-6.000 eller mer.
Citera
2024-07-25, 11:41
Medlem
Trångboddhet ett par år eller föräldrarnas pengar är receptet numera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in