Citat:
Ursprungligen postat av
Nihenna
Har inga planer på att köpa, men gjorde en lånelöfteskalkyl på SEB för skoj skull. Jag skrev in min lön som varken är dålig eller jättebra, runt medianen på 34, och skrev in lite olika siffror på hur stor min kontantinsats var.
Även med en kontantinsats på 600k så fick man låna typ 1,2 miljoner. Alltså totalt 1,8 miljoner.
Det hittar man inga lägenheter utanför förorten påhär i Göteborg, när jag kollar hemnet

Samtidigt verkar folk köpa lägenhet titt som tätt, i betydligt centralare delar, med en mindre handpenning och med fullt normal lön i min liga.
Vad missar jag? Är det SEB som är extra kinkiga med lånelöften, eller är det något jag saknar?
Jag känner mig naiv. Jag trodde att så länge man sparade ihop de 15% som krävs för kontantinsatsen så fick man låna resten oavsett.
Har man inte cash-in-hand finns bara ett enkelt sätt att få in en fot.
Om dina föräldrar har ett hus eller lägenhet utan lån, vilket är vanligt att de betalat av allt redan, kan du enkelt ta topplånet med deras boende som pant vilket då ger ett vanligt lån och inget blanco.
På så vis får man lån för 100% av kostnaden och föräldrarna behöver inte vara orolig för större besvär så länge du kan bo i din första ett bra tag och inte behöver paniksälja.
Efter första kommer vinsten göra att du betalar av lånet du har kvar på föräldrarnas boende och har råd själv med hela nästa boendes 15%.
Har man inga föräldrar som som skött sig bra som de flesta medelsvenssons är man tyvärr själv och utanför systemet såvida du inte lägger din själ i att lyckas på olika svåra sätt.
Du får helt enkelt bli första generationen som skaffar familj och hus i en mindre stad så dina barn kan få bo i Stockholm.