2024-04-09, 18:10
Medlem
Nihennas avatar
Har inga planer på att köpa, men gjorde en lånelöfteskalkyl på SEB för skoj skull. Jag skrev in min lön som varken är dålig eller jättebra, runt medianen på 34, och skrev in lite olika siffror på hur stor min kontantinsats var.

Även med en kontantinsats på 600k så fick man låna typ 1,2 miljoner. Alltså totalt 1,8 miljoner.

Det hittar man inga lägenheter utanför förorten påhär i Göteborg, när jag kollar hemnet Samtidigt verkar folk köpa lägenhet titt som tätt, i betydligt centralare delar, med en mindre handpenning och med fullt normal lön i min liga.

Vad missar jag? Är det SEB som är extra kinkiga med lånelöften, eller är det något jag saknar?

Jag känner mig naiv. Jag trodde att så länge man sparade ihop de 15% som krävs för kontantinsatsen så fick man låna resten oavsett.
Senast redigerad av Nihenna 2024-04-09 kl. 18:13.
Citera
2024-04-09, 18:22
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Har inga planer på att köpa, men gjorde en lånelöfteskalkyl på SEB för skoj skull. Jag skrev in min lön som varken är dålig eller jättebra, runt medianen på 34, och skrev in lite olika siffror på hur stor min kontantinsats var.

Även med en kontantinsats på 600k så fick man låna typ 1,2 miljoner. Alltså totalt 1,8 miljoner.

Det hittar man inga lägenheter utanför förorten påhär i Göteborg, när jag kollar hemnet Samtidigt verkar folk köpa lägenhet titt som tätt, i betydligt centralare delar, med en mindre handpenning och med fullt normal lön i min liga.

Vad missar jag? Är det SEB som är extra kinkiga med lånelöften, eller är det något jag saknar?

Jag känner mig naiv. Jag trodde att så länge man sparade ihop de 15% som krävs för kontantinsatsen så fick man låna resten oavsett.

Bankerna ha ett skuldkvotstak, där du inte får låna mer än x gånger din årsinkomst.

https://www.lanekoll.se/ordlista/skuldkvotstak

Edit:
Det drabbar främst singelhushåll som då får svårare att låna.
Citera
2024-04-09, 18:23
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Bankerna ha ett skuldkvotstak, där du inte får låna mer än x gånger din årsinkomst.

https://www.lanekoll.se/ordlista/skuldkvotstak

Edit:
Det drabbar främst singelhushåll som då får svårare att låna.
Förstår, så det är betydligt enklare om man är sambo? Då förstår jag varför det mest verkar vara par som köper lägenhet.
Citera
2024-04-09, 18:26
Bannlyst
Begreppet ”bostadskarriär” är något som finns i storstäderna och som är ett känt faktum.
Ingen startar med 5RoK på Östermalm som sitt första boende, det är ofta långt ut med tunnelbanan, sen bor man ett tag, amorterar, träffar någon och flyttar ihop osv.
Men det är klart att det är en orimlig och sjuk prissättning speciellt om du jämför med andra storstäder i Europa, och farligt, någonstans når man taket och är du inte händig så kan du inte bara flippa en halv mille enkelt på något i renoveringsbehov.
Citera
2024-04-09, 18:28
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Förstår, så det är betydligt enklare om man är sambo? Då förstår jag varför det mest verkar vara par som köper lägenhet.

Ja då har man två inkomster, tjänar man exempelvis lika mycket så dubblas skuldtaket. Du har ingen förälder som kan gå in som borgenär, det kan vara en lösning för dig?
Citera
2024-04-09, 18:31
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ja då har man två inkomster, tjänar man exempelvis lika mycket så dubblas skuldtaket. Du har ingen förälder som kan gå in som borgenär, det kan vara en lösning för dig?
Förstår!

Nej, morsan är död och farsan klarar sig på sin pension men inte mer än så.

Inte jättesugen på bostadsrätt just nu i alla fall, och det känns inte som att det kommer att ändras inom snar framtid utan snarare 10-20 år framåt. Detta var mest en rolig grej att kolla då jag var inne på min onlinebank och såg det här med lånelöfte.
Citera
2024-04-09, 18:34
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Förstår!

Nej, morsan är död och farsan klarar sig på sin pension men inte mer än så.

Inte jättesugen på bostadsrätt just nu i alla fall, och det känns inte som att det kommer att ändras inom snar framtid utan snarare 10-20 år framåt. Detta var mest en rolig grej att kolla då jag var inne på min onlinebank och såg det här med lånelöfte.

Är det inte bråttom så är det ju bara att fortsätta lägga pengar på hög så löser det sig.
Citera
2024-04-09, 18:36
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Är det inte bråttom så är det ju bara att fortsätta lägga pengar på hög så löser det sig.
Absolut! Idag sparar jag på fonder så min pengabinge växer ju, så att om jag ångrar mig tids nog så kan jag se över det där.
Citera
2024-04-09, 18:48
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Om du tänker att du ska ha barn innan du köper bostad ska du vara medveten att barnen räknas som minusposter av banken och du får då låna ännu mindre.
Citera
2024-04-09, 19:09
Bannlyst
Kontantinsats är 15 % av köpeskilling, tror jag. Vet inte varför du behöver 600k för att låna 1,8mkr.

Jag sparade pengar under många år för att ha råd med kontantinsats.
Citera
2024-04-09, 19:18
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HMBPTOLEMAJOW
Kontantinsats är 15 % av köpeskilling, tror jag. Vet inte varför du behöver 600k för att låna 1,8mkr.

Jag sparade pengar under många år för att ha råd med kontantinsats.
Sorry, jag var kanske otydlig. 1,2 miljoner skulle jag få låna med den summan, och alltså ha råd med en lägenhet som kostar 1,8 miljoner.
Citera
2024-04-09, 19:29
Medlem
insexnyckelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Om du tänker att du ska ha barn innan du köper bostad ska du vara medveten att barnen räknas som minusposter av banken och du får då låna ännu mindre.

Sant, men du får dock låna mindre av en god anledning. Vi har alla olika riskaptit, men skulle personligen inte lägga mig på bankens egna gräns med tanke på att det är du som låntagare som tar på dig störst risk, inte banken. Speciellt om det är barn inblandade.

Bolån är personliga i Sverige, så om du inte kan underhålla skulden riskerar du stå utan hus med kvarstående skulder. Hände i större skala senast på 90-talet.

Bolån är nästan gratis i Svergie efter ränteavdrag och inflation. Priset är risken du tar på dig. Men det kan inte gemene man räkna på så den kostnaden finns inte…
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in