2024-07-12, 09:01
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kramiz1
Det är nog du som borde googla vad borgenär är. Varför ska föräldrarna agera bank och låna ut pengar menar du?

Det kan behövas med tanke på de vansinnespriser som råder, svårt för ungdomar att få ihop det kapital som krävs. Sen tycker jag inte det ska vara så, men det är en annan femma.
Citera
2024-07-12, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LezFear
En smula oklar frågeställning. Men jag gissar att du menar att du knappt får det att gå ihop med lägenhetsköp nu när du jobbar. Är det rätt uppfattat? Isåfall bör du inte köpa eftersom de allra flesta får en kraftig sänkning av inkomsten när de går i pension.

Man kan ju alltid räkna på den sänkta inkomsten redan idag, och se hur det ser ut.

Ett alternativ är oxå att köpa en trea-fyra och hyra ut ett rum för att finansiera lånet med (räkna det då som en bonus och inget annat).
Citera
2024-07-12, 20:03
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Jag fick hyresrätt i allmännyttan innanför tullarna 1990 efter ca 6,5 års kötid, när den omvandlades till BR efter ca 20 år fick jag den för ca 28 000 kr/kvm.
Jag har bott i innerstaden och precis utanför sedan dess.
Många har gjort liknande karriär.
Ja din generation kunde göra en sådan karriär. Det kan inte vi yngre generationer...
Citera
2024-07-13, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det kan behövas med tanke på de vansinnespriser som råder, svårt för ungdomar att få ihop det kapital som krävs. Sen tycker jag inte det ska vara så, men det är en annan femma.

Samt, men det var inte det du menade.
Citera
2024-07-13, 01:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poxxaq
Ja din generation kunde göra en sådan karriär. Det kan inte vi yngre generationer...

Äh, man behöver ju bara stå i kö 30 år för att få en lägenhet

Med det sagt säger jag att det är orimligt att försöka få en lägenhet i Stockholm.

Ändå är det allt folk försöker få. Man kan stå i några få års kö och få en riktigt fin bostad i mindre städer, men Stockholm är så sjukt viktigt för vissa, så man lägger hela livet på att försöka få en bostad där.

De som inte kan vänta utan köper istället lägger hela sin livs inkomst för att bo där i lån istället för att betala en bråkdel och bo mycket finare i en mindre stad.
Citera
2024-07-13, 01:31
Medlem
Christopher.s avatar
I mitt fall så fick jag köpa en lägenhet billigt via ombildning, några år senare så är den värd mer än dubbelt jag gav för den. Säljer jag nuvarande lägenhet så kan jag köpa en större lägenhet och dessutom få uppskjuten reavinstskatt.
Citera
2024-07-13, 01:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
I mitt fall så fick jag köpa en lägenhet billigt via ombildning, några år senare så är den värd mer än dubbelt jag gav för den. Säljer jag nuvarande lägenhet så kan jag köpa en större lägenhet och dessutom få uppskjuten reavinstskatt.

Det betyder ju att värdet på bostäder skenar.

Så har det varit så länge jag kan minnas. När jag var ung så var det helt annorlunda.
Då kunde man köpa bostäder i utkanten av Östersund för nästa gratis. Ingen ville ha dom så de såldes för typ 200 000 kr för 4 rum och kök.

Ingen aning om vad de är värda idag, men gissar över 1,5 - 2 miljoner i alla fall eller mer.

Bostäder har fortsatt skena i pris under alla år och det blir dyrare för varje år.
Förr kunde man köpa en bostad och betala av den på 10 år, nu köper man en bostad och kan aldrig betala av den under hela sin livstid. Det är totalt vansinniga och orimliga priser.
Citera
2024-07-13, 02:00
Medlem
Hardstekts avatar
Det kan inte vara vettigt att ha bostadskostnad på hälften av den samlade inkomsten.

Kan man inte klara kostnaderna på en lön har man för höga kostnader. Blir ena av med jobbet går man back varje månad. Då kan man bli tvungen att sälja i vid fel tillfälle, och då kan det gå riktigt dåligt.

Har man en boendekostnad på 35k i månaden bör man ha en gemensam inkomst efter skatt på minst 110k.
Citera
2024-07-13, 02:38
Medlem
jag är 22 år, har sparat ihop 700k nu

men att eftersträva en lägenhet i sthlm är fan det dummaste jag hört. dessutom är det ingen rättighet att bo centralt som ni vill få det att låta. ni är för fattiga helt enkelt
Citera
2024-07-13, 02:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrillBitTTT
jag är 22 år, har sparat ihop 700k nu

men att eftersträva en lägenhet i sthlm är fan det dummaste jag hört. dessutom är det ingen rättighet att bo centralt som ni vill få det att låta. ni är för fattiga helt enkelt

Tänkte säga att när jag vari din ålder så hade jag 700 k i skuld, men så illa var det inte, men typ 30 000 i skuld hade jag nog.

Hur fan man kan få ihop 700k utan att ärva är ju helt omöjligt.
Citera
2024-07-13, 07:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Har inga planer på att köpa, men gjorde en lånelöfteskalkyl på SEB för skoj skull. Jag skrev in min lön som varken är dålig eller jättebra, runt medianen på 34, och skrev in lite olika siffror på hur stor min kontantinsats var.

Även med en kontantinsats på 600k så fick man låna typ 1,2 miljoner. Alltså totalt 1,8 miljoner.

Det hittar man inga lägenheter utanför förorten påhär i Göteborg, när jag kollar hemnet Samtidigt verkar folk köpa lägenhet titt som tätt, i betydligt centralare delar, med en mindre handpenning och med fullt normal lön i min liga.

Vad missar jag? Är det SEB som är extra kinkiga med lånelöften, eller är det något jag saknar?

Jag känner mig naiv. Jag trodde att så länge man sparade ihop de 15% som krävs för kontantinsatsen så fick man låna resten oavsett.
Gör som Mona Sahlin, ljug och skriv falska intyg om inkomster högre än vad de är.

Sedan skapar pribata banken pengar ut tomma intet så att du kan köpa en övervärderad öägenhet i Stockholm.

Nu när inflationen kommit ned är det riskfritt, eftersom bankirerna kommer att skapa ännu mer pengar ur tomma intet så att ännu fler kan skuldsätta sig ännu mer så att "marknadspriset" på ökar på din lägenhet och gör ditt lån försumbart.

Den som inte skuldsätter sig är i detta destruktiva system förloraren, och bankirer vinnare.
Citera
2024-07-13, 08:45
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kramiz1
Samt, men det var inte det du menade.

Vad menade jag då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto